Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tubeless carbon velg opgeblazen bij 3 bar, twijfels over set-up

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 29 aug 2021 13:54

Orlok schreef: 29 aug 2021 11:18 ….
Doordat de velgtape niet goed is aangebracht heb je bij het op druk zetten de lucht laten ontsnappen via de spaakgaten naar het gedeelte onder de velg welke niet geschikt is om meer dan 3 bar vast te houden waardoor deze is uitgescheurd net onder het velgprofiel nabij de remrand. ;)
Het deel onder de velg staat in open verbinding met buiten, dus daar hoopt de lucht zich niet op. Die gaat langs de velgen naar buiten.

Ik denk aan een productiefout doordat de “remrand” onvoldoende was verbonden met de body van de velg of een luchtbel in de “remrand”..
Maar zelfs dan is het vreemd.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 aug 2021 14:27

Ik heb net een ander topic geschreven over krachten en velgen en wilde net het tweede topic gaan schrijven.
Maar gelukkig goed nieuws andere zijn me voor!

Toen ik tubeless leerde gebruiken dat was 2000 a 2001, vertelde een Belgische wielbouwer mij het volgende.
Leg eerste een laag ander tape over de spaakgaten en zorg dat deze nooit kan doorslaan!
Hiervoor gebruik ik tape met glasvezel banen van 12 of 15mm.

Daarover minimaal 1 laag tubeless tape, er zijn er onderhand honderd, maar gebruik gewoon notubes of tesa4289. Die laatste is bij r2 in alle maten te bestellen.

Als je het goed plakt, en niet tegen de zijkanten laat oplopen, zal het tape zelden, nou ja nooit lekken.

Maar doorslaan heb ik wel een paar keer gezien en een carbon velg, vooral met interne nippels, klap meteen uit elkaar, ik heb er gisteren nog een gezien en het leek meer op een crash, alle lagen waren versplinterd.

En simpel als je nou niet zo handig ben doe het gewoon niet!
Het tape moet er echt strak in, na twee velgen moet ik wel even een paar minuten herstellen.
Herken je dit totaal niet, dat heb je ander tape of je doet het niet goed.

Nogmaals een carbon velg waar lucht onder druk in kan en niet uit klapt Gegarandeerd voor de 4 bar uit elkaar.
Daarom doen sommige fabrikanten ook een klein gaatje in.

chrisfietst
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2021 18:40

chrisfietst 29 aug 2021 15:13

Bedankt voor alle antwoorden!
hayes schreef: 28 aug 2021 20:21
Sowieso zou ik ook wel compensatie vragen omdat je iemand moet zoeken die de velg weer gaat spaken.
Had er nog niet bij stil gestaan dat ze inderdaad velg zeggen en geen wiel. Het zou voor mij niet acceptabel zijn als ik een losse velg opgestuurd krijg. Hopelijk een stukje 'lost in translation'. Neem aan dat ik morgen weer van ze hoor.

Ik zie aan de hand van jullie schema's nu inderdaad ook dat ik geen setje tubeless-ready, maar een setje clinchers opgestuurd heb gekregen. Dat maakt het ook (ietsje) beter verklaarbaar dat het wiel het begeven heeft.

Wel bijzonder dat het clincher voorwiel zonder tubeless tape druk houdt, mooi spul dat sealant. Disaster waiting to happen natuurlijk, dus ik heb de druk eraf gehaald. Ik zal ook afzien van het herbruiken van de sealant, als dat niet inmiddels al allemaal opgegaan is aan het luchtdicht maken van een clincher.

Dank voor alle tips over tubeless tape en sealant, ik ben benieuwd of ik ga eindigen met een setje tubeless-ready wielen waar ik die tips ook op toe kan passen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 aug 2021 16:13

Vlgns jouw berichten historie heb ik wel gelezen dat jouw bedoeling wel degelijk tubeless wielen waren, dus als je tubeless hebt besteld en clinchers hebt gekregen zal de verkoper met een ander wielsetje - tubeless - over de brug moeten komen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

chrisfietst
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2021 18:40

chrisfietst 29 aug 2021 16:31

Ik heb inderdaad tubeless wielen besteld. Een beetje om de gimmick uit te proberen, ik dacht als het niet bevalt kan ik er altijd nog een binnenband in knallen. Inmiddels vraag ik me af waarom, wat een troep als je die band er weer af moet trekken :lol: .

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 29 aug 2021 23:33

't Is wel wat gedoe maar als een lekke band zichzelf dicht weet je waarom.

(Als de band zichzelf niet dicht vloek je waarom ;) )

chrisfietst
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2021 18:40

chrisfietst 30 aug 2021 14:16

Hmm, geen bericht uit China gehad vandaag... De werkdag is daar wel voorbij (hoop ik voor ze).

hayes

hayes 30 aug 2021 21:05

Yep. Na 10 uur of zo moet je geen antwoord meer verwachten.

chrisfietst
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2021 18:40

chrisfietst 31 aug 2021 13:57

Naast het sturen van een lege velg, willen ze een halve vergoeding bieden voor het verkeerd geleverde stuur. Vrees dat ik morgen toch aan naming and shaming moet gaan doen, en PayPal / Mastercard er bij moet gaan betrekken.

roy80
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 mei 2011 02:15
Locatie: Limburg

roy80 10 sep 2021 18:06

ik heb momenteel ook een issue lopen, waarschijnlijk zelfde leverancier wel tubeless.....velgrand spontaan geklapt , gelukkig niet tijdens gebruik. Is ook met eigen ontwerp decals.
Chinese "chris" had het ook over een nieuwe velg, geen wiel en zonder decal!
Voorwiel kon gebouwd worden als ik de hub opstuur....dat kost me dan 30 euro
Toen ik zei dat dat geen optie, heb ik met hem afgesproken dat ik een volledig nieuw voorwiel krijg incl 791 novatec hub en decal en ik hem die 30 euro overmaak.
en nu maar wachten...
Afbeelding

Plaats reactie