Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets afstellen klein formaat

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 aug 2021 18:45

Helene_1988 schreef: 12 aug 2021 10:37 Hi, ik heb iets waar ik niet uitkom. Ik heb een sportfiets trek fx3 disk gekocht omdat ik elke dag een flink eind naar werk . Ik ben erm dame op een herenfiets, heb de fiets 2de hands kunnen overnemen.

Als ik de fiets correct afstel, been gestrekt met hak op het pedaal, dan kan ik goed fietsen. Echter kan ik dan niet meer met mijn benen bij de grond.

Het verkeer is niet altijd even fijn ( stoplichten, tramrails, asociaal, druk ) daarom de voorkeur om met mijn benen bij de grond te kunnen. Maar ik rij nu opgekropt en kan ik mijn kracht niet goed kwijt. Ook last van de onderrug.

Kan ik dit oplossen dmv kleinere wiel maat? Nu zit er 700 C op.

Maten:
Fiets, fx 3 disk 700c wiel. Frame S

Eigen maten.
158 m
Binnenbeen 75 cm
Bovenbeen 38 cm
Romp 37 cm
Arm 53
Afbeelding

Het lijkt mij stug dat je met zo'n fiets niet met de beide benen op de grond kan komen als je van het zadel komt.

Het is kiezen of je stelt jouw zadelhoogte in dat je met beide voeten op de grond staat of je stelt jouw zadelhoogte in zodat je goed kan fietsen, dus met een bijna gestrekt been op de laagste trapper (pedaal voor de fietsofielen). Alleen met een soort 'oma'-fiets en een verlaagde instap zou je met beide benen op de grond nog kunnen gaan fietsen. Hier in Almere zie je vooral veel Allochtonen zo fietsen - zijn het fietsen niet gewend - maar neem aan dat jij zo niet bent. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 12 aug 2021 23:14

Een dropper post installeren, zodat je bij het verkeerslicht je zadel kunt laten zakken.
Voor je Trek moet je er een hebben met een diameter van 27.2mm. Die zijn niet dik gezaaid maar wel te vinden. Onderstaande heeft een drop van maar 60mm en volgens mij perfect geschikt voor je doel.

https://www.mantel.com/crankbrothers-hi ... pec[]=2235

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 aug 2021 01:18

Even wat feiten. Racefietsen hebben een brackethoogte van 26-27cm, Alle andere fietsen zijn hoger gebouwd. Onlogisch vaak, maar het is een feit. Ook stadsfietsen hebben een brackethoogte van 29-30 cm. Mountainbikes vaak nog meer: 31-32cm, maar dat is te verklaren. Je wilt niet met het tandwiel een wortelstronk raken e.d..

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 aug 2021 09:40

Gewoon
Oefenen
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 aug 2021 11:29

scepticus schreef: 13 aug 2021 09:40 Gewoon
Oefenen
Dat wou ik zeggen, maar je was me voor :like: .

Gewoon uit het zadel (is al genoemd) en de fiets een beetje schuin zetten. Been een beetje naar buiten verplaatsen. Of uit het zadel en je met je zitvlak boven de liggende buis

Het gaat maar om een paar centimeter. "Klooien' met zadels kun je beter niet aan beginnen. Je krijgt pijn aan je bovenbenen als je met een te laag zadel gaat rijden en je belast je knieën meer

Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 aug 2021 00:57

waar slaan die fotoos eigenlijk op?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 aug 2021 08:06

Vier voorbeelden (tel ze allemaal) van hoe je met één of twee benen op de grond kunt staan, terwijl je op de fiets zit

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 aug 2021 08:33

Met twee benen op de grond "zit" je dus niet op de fiets. Volgens mij is er op de foto's ook niemand die met twee benen op de grond staat.
Als @Helene op een rustig moment gaat proberen dan denk ik dat ze binnen vier keer afstappen denkt "wat was het probleem".

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 aug 2021 11:54

Het is een veel voorkomend 'probleem'.
Ik zie het heel veel bij kinderen. Wel met de voeten aan de grond kunnen als ze op het zadel blijven, maar gelijktijdig een zadel dat te laag staat om goed te fietsen. Beiden kunnen eigenlijk niet samen.
De oplossing is gewoon van je zadel komen als je stopt. Uiteindelijk wordt dat een automatisme. En zoals hierboven gezegd, eens je daarmee start, weet je niet meer waar het probleem nu was. En starten is dan ook altijd de beweging van je fiets vooruit te duwen en gelijktijdig jezelf op het zadel brengen.

En als de bovenbuis dan te hoog is, laten velen de fiets wat schuin vallen om dat op vangen. Maar over het algemeen, een te hoge bovenbuis, is denk ik toch ook een te grote fiets.
Ben je zeker dat de fiets jouw maat is?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 aug 2021 18:21

De standover van genoemde fiets in maat S is 70,4 cm. Dat moet ruim voldoende zijn bij lichaamslengte 1m58.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 aug 2021 18:28

Het is duidelijk, Helene wil gewoon op het zadel blijven en haar voet op de grond zetten. Volgens mij gaat dat niet lukken. Dan is de keuze duidelijk, een minder fijne fiets aanschaffen. Jammer.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 aug 2021 09:52

Of ze is nu druk aan het oefenen.

Op zich niet gek dat mensen die voor het eerst van een stadsfiets op een sportieve fiets stappen denken "wojooooo wat is dit voor apparaat?!?"

Alleen jammer dat sommigen dan eerder de fiets gaan mutileren dan zelf de tijd en moeite nemen om even te wennen.

(Voorrem extreem los afstellen is er ook zo eentje uit deze categorie)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie