Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wanneer de ketting van een woon-werk fiets vervangen?

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 04 aug 2021 20:22

Deze vraag hoort niet echt thuis n een forum dat hoofdzakelijk over wielersport en aanverwante dingen gaat. Toch stel ik hem hier wel.

De fiets waar dit betrekking op heeft is een normale woon-werk fiets. Velgremmetjes, 7 versnellingen en dichte kettingkast. Op dit moment bijna 2 jaar oud en 11000 kilometer op de teller. Met enige regelmaat (elke 6 a 8 weken) hoor ik de ketting weer rammelen en slepen in de kettingkast.
Dan haal ik steeds het achterste kapje van de kettingkast af en zie dat de ketting weer te slap hangt. Wielmoeren los, kettingspanners een halve slag of iets meer geven en de ketting staat weer netjes gespannen.
Toch kan dat niet eindeloos gebeuren. Uiteindelijk wordt dan natuurlijk ook het achtertandwiel opgevreten. Hoe kom ik er nu achter wanneer de ketting bij deze fiets aan vervanging toe is? Hoeveel kilometer kan er normaliter met zo'n ketting gefietst worden?

Normaliter zou je zeggen ....kettingkast verwijderen, maar dat is met die dichte kasten toch wel een heel gepriegel, soms zelfs met schade aan de kettingkast zelf omdat het plastic spontaan afbreekt.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 aug 2021 21:59

Tja, de ketting is kennelijk versleten. Dat kun je meten met een kettingcaliber. Met zekerheid kan ik niets beweren, maar 11000 km is toch heel mooi. Ja, die plastic prullen zijn een enorme ergernis.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 06 aug 2021 00:25

Even de föhn erop wil het plastic iets meer laten meeveren met het gepriegel om m te verwijderen. Maar bij niet elke kettingkast lukt dat helaas.

Ook ik denk dat 11000 km erg mooi is voor een nooit gesmeerde ketting…
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 07 aug 2021 11:30

Ik waag me niet aan de demontage van zo'n kettingkast. Laat dat gepriegel wel over aan de mechaniekrs in de fietsenwinkel. Overigens heb ik de ketting nog wel een keertje gesmeerd, dus helemaal droog lopen doet die niet.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Plaats reactie