Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Drivetrain maakt herrie (ratel / tikken)

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 21 jul 2021 20:55

Probleem: op het buitenblad in combinatie met de middelste tandjes en lichter achter (zeg van 18 of 20 tot 11) maakt de ketting/cassette een tikkend geluid bij het trappen. Soms direct na het schakelen, soms pas na 10+ seconden... en soms helemaal niet. Soms meer, soms minder. Op het binnenblad heb ik het probleem amper - het is niet op elk kransje perfect maar véél beter dan op het buitenblad.

Materiaal: Campa Chorus 11s met een KMC X11EL ketting en Shimano 105 11-28 11s cassette. Ja, een beetje een Frankenstein-combinatie maar volgens het alwetende internet (ook dit forum) zou het prima moeten werken...

Cassette en ketting zijn nieuw (ca. 150 km). Ketting ca. 50 km ouder maar omdat ik hetzelfde probleem had - maar wel minder erg - met een oude cassette 12-25 en ik een klimverzet nodig had heb ik de cassette vervangen.

Body heeft ook geen speling. Derrailleur lijkt mooi recht te staan.

Wat heb ik al gedaan: derrailleurkabel gesmeerd (drupje olie op plekken waar het de behuizing ingaat op kleinste verzet en naar grootste schakelen en andersom. Ook heb ik een klein beetje aan de kabelspanning geprutst maar dat hielp niet. En ik heb natuurlijk gezocht op dit forum...

Schakelen op en af gaat overigens prima... Ik merk wel dat de kabel niet nog strakker kan (rechtsom draaien gaat dus niet) omdat hij maximaal staat 'ingedraaid'.

Waar kan het aan liggen? Fietsenmaker is geen optie want ik ben op vakantie in de middle of nowhere... Eventueel materiaal (derriekabel?) moet nog wel lukken. Voor nu ben ik verder van de kabels afgebleven, ik heb ze zelf nog nooit vervangen.

Alvast bedankt voor het meedenken :winkthumb: .

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jul 2021 19:51

Het lijkt mij een kwestie van afstellen, n.l. d.m.v. de kabelspanning van de achterderailleur aan te passen.

Het makkelijkst doe je dat in een montagestandaard, want dan kan je vrij ronddraaien, schakelen en de kabelspanning aanpassen. Normaal gesproken moet je het punt opzoeken waar de ketting ratelt en d.m.v. de kabelspanning deze zo te spannen dat naar een ander kransje wordt gewisseld, dan de kabelspanning weer lossen totdat de vorige kansje - waar de ketting ratelt - weer wordt gekozen en dan weer iets aanspannen totdat het ratelen verdwijnt. Kan je de kabel niet strakker spannen dan zal je de binnenkabel iets moeten verplaatsen door het boutje van de bevestiging iets losser te maken en de binnenkabel iets op trekken om daarna het boutje weer vast te draaien.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Corrosie
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 26 feb 2015 21:25

Gebruikersavatar Corrosie 22 jul 2021 20:08

Even de klemming van de derailleurkabel lossen zodat je de in- en uitgang van de buitenkabel kan checken. Misschien wat roestig aan het worden? Dan glijdt de kabel niet lekker soepel meer, maar schakelt wel goed. Moet je het daarna natuurlijk wel weer af kunnen stellen.

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 23 jul 2021 15:31

Dank voor de tips! Morgen regent het hier dus dan ga ik eens wat prutsen ;).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jul 2021 18:45

Probeer eens om je ketting handmatig goed te laten lopen.
Door je a-derreailleur met de hand op de juiste plaats te houden.
Als dat lukt is het inderdaad een kwestie van afstelling.
Ik heb ook ooit met een Campa Record, KMC X11-EL en Shimano DA cassette afgemonteerde fiets rondgereden, werkte perfect. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 25 jul 2021 20:36

Het lijkt te zijn opgelost! Ik heb de kabel niet los hoeven te halen maar ben eerst met de tip van lcsmet aan de slag gegaan. Derailleur met de hand op de goede plek houden en het lag inderdaad aan de afstelling. Drupje olie op de veer in de derailleur (misschien had ik die laatst iets te goed ontvet...) en wat stelwerk en het lijkt erop dat het is opgelost.

Bedankt voor het meedenken!

(Ik had geen montagestandaard maar een touw om een dwarsbalk in het vakantiehuisje en je zadel in het touw steken werkt net zo goed ;) ).

Plaats reactie