Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Scheurtje passing Balhoofd

goromo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:50

goromo 18 jul 2021 20:46

Beste leden,

Ik heb een vraagje mbt het balhoofd.
Een aantal ritten hoor ik regelmatig een tikkend/krakend geluid waarvan ik vermoed dat deze uit het balhoofd komt.
Nu heb ik vandaag de voorvork eens eruit gehaald om de lagers te controleren.
Wat ik daarbij zag was dat er een scheurtje in de onderste balhoofdpassing zit (zie foto)
Ook merkte ik bij het monteren van het geheel dat het lager iets van spelling heeft als ik deze terug in de passing druk.
Dus is niet echt een passing.

Nu is mijn vraag is dit echt een issue en is hier een oplossing voor te verzinnen omdat het hier Carbon beftreft. ?

https://www.dropbox.com/s/oueh31i33yik2 ... 6.jpg?dl=0
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 19 jul 2021 12:22

Op deze foto kan ik persoonlijk niet echt een duidelijke scheur ontdekken. Ik zie wel iets dat erop lijkt, maar kan vwmb net zo goed lichtval/spiegeling zijn.
Weet je zéker dat de kraak uit het balhoofd komt? Kraakjes in fietsen zijn soms lastig op te sporen, zijn hier al hele topics over vol geschreven.

Ik zou eerder een carbon reparateur om raad vragen, dan weet je gelijk of reparatie mogelijk/lonend gaat zijn.

Zelf zou ik alle gebruikelijke punten van kraakjes in een fiets doorlopen. Balhoofd lagers vervangen (mss net iets groter kiezen?) en goed in vet zetten bij montage. Als dat niet helpt kun je altijd nog het carbon laten herstellen of nadenken over nieuw frame.
Dogma F

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 jul 2021 14:54

Ik krijg visioenen van een echo waar ik een kindje in zou moeten herkennen, maar wat niet lukken wil. M.a.w. ik zie geen scheur, maar wel een oneffenheid. Om nu te stellen dat je daarmee de bron van je problemen gevonden hebt, gaat me te ver.

goromo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:50

goromo 19 jul 2021 22:23

Beste beide,

Bedankt voor julie reacties.

Als ik er nog eens naar kijk dan kan ik me voorstellen dat het niet helemaal duidelijk overkomt als je niet weet waar het zit.
Dat komt denk ik ook omdat het scheurtje gevuld is met vet.
Daarnaast zie inderdaad iets slijtage waardoor het lager niet echt klemt.

Ik zal morgen kijken dat ik het scheurtje iets meer kan verduidelijken.
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn

goromo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:50

goromo 22 jul 2021 21:02

Ik heb het scheurtje omlijst met een blauwe kader.
Hopelijk is het nu duidelijker te zien waar het scheurtje in het balhoofd zit.
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 jul 2021 21:15

Ik durf niet te zeggen of dat een scheur is of een oneffenheid die er al dan niet hoort

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 22 jul 2021 23:46

Ik blijf bij mijn oorspronkelijke standpunt. Op de foto zie ik nog steeds geen echte scheur.
Dogma F

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 23 jul 2021 21:04

Een scheur zou toch ook door de buitenste dunne schil gaan?

Nu lijkt die alleen in het dikste gedeelte en dan ook nog alleen aan de binnenkant te zitten. Als dat een scheur is zou die ook door het dunnere deel naar de buitenrand toe zijn getrokken. Dan blijft die niet alleen in het binnenste dikste deel hangen.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie