Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zelf een tandem bouwen?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 jul 2021 09:57

Wow.

Na het lezen van alleen de titel van dit topic dacht ik in 1e instantie dat ik hier een 'begin er maar niet aan' bericht zou typen.

Maar dit is echt next level. Super mooi en erg profi!

Ik wens jullie samen een hoop veilige km-ers samen!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 19 jul 2021 13:24

Hallo JWKEIJ,

Ja, de specificaties m.b.t. de gebruikte buizen heb ik geheel over gelaten aan XCAD.
Ze zeggen wel eens: "schoenmaker blijf bij je leest" en dat heb ik in dit geval ook gedaan.
XCAD bouwt al jaren titanium frameS, ook tandem frames, en dus heb ik die taak bij hun neer gelegd.

Wellicht goed om te vermelden dat je 200.- US Dollar betaalt voor het tot stand komen van de uiteindelijke Autocad tekening. Tijdens de "design fase" heb je veelvuldig e-mail contact met Mr. Porter.

Aanpasing hier-> nieuwe tekekning, aanpassing daar -. nieuwe tekening, wijziging schroefdraad -> nieuwe tekening enz.enz. totdat uiteindelijk versie 2.4. de tekening is zoals je het frame graag in elkaar gelast zou hebben.

En dan is het wachten: 6 tot in mijn geval 9 weken productietijd vanwege Corona toestanden daar.


Groet,

Alexander.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 jul 2021 19:50

Knap apparaat!
Veel veilige fietskilometers gewenst. :like:

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 20 jul 2021 13:24

Klinkt goed! Heel veel plezier met deze prachtige machine.
WiND 56 - 2020

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 04 aug 2021 20:05

alexandertje schreef: 18 jul 2021 21:18 hallo BARON062,

Dank je (allemaal trouwens) voor de complimenten.

Ja, het is een 100 % custom project.
Van het zelf uittekenen van de meest basale frame afmetingen tot het berekenen van de riem lengtes in combinatie met de gebruikte tandwielen. Allemaal zelf bedacht of "goed gejat".

En dat brengt me bij jouw opmerking " ik heb nog wel wat tips voor verbeter puntjes" .

IK ben 1 en al oor!! Nooit te oud om te leren en dus zeer benieuwd wat jij voor een ideeen hebt.

De eerste 75 km zitter er trouwens al op. Niet echt een relax-rit met de vele stops om te sleutelen. Afstellen, afstellen en nog eens afstellen.

Maaaaaar, het lijkt er op dat nu alles klopt en dat ook na 100km geen "pijn aan de reet" optreed.

Oja, nog een dingetje dat ik moet melden: met 2 man die allebei ong. 200Watt leveren gaat dat hard op zo'n ding. woooow. . . . 55km p/u is best hard op zo'n ding.

Ik zal na een tijdje nog wel een update geven over de ervaringen en aanpassingen,

groet,

Alexander
Ik zou hier nog even op terug komen.

Wat ik mij vooral afvraag: het is een op maat gemaakt frame, en in je tekst geef je aan dat je kan kiezen voor dikke banden,waardoor je geen vering nodig hebt.

Ik bekijk de foto's, en dan valt mij het volgende op:

- een flinke spacerstack (50mm?) (Was ie al op je maat afgesteld?)
- een voorvork die dermate lang is dat er een verende voorvork met 130mm veerweg in past

Deze 2 keuzes zorgen ervoor dat de balhoofdbuis dermate kort is dat de bovenbuis aan moet sluiten op de schuine buis, een lange lasverbinding wat technisch niet de meest eenvoudige oplossing is, en sterktetechnisch ook niet optimaal

Als het mijn keuze was geweest had ik de balhoofdbuis een stuk verlengd, en de voorvork een stuk ingekort.

Ik vind het trouwens wel een tof project, met slimme keuzes op onderdeel niveau.

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 05 aug 2021 08:16

hallo baron o62,

Dank je voor je reactie. Mijn eerste gedachte bij het lezen van je bericht was: " ha, een kenner met een kritisch, technisch oog".

Je hebt het goed gezien, de spacer stack is inderdaad wat aan de hoge kant en de vork-balhoofdbuis combinatie oogt inderdaad een beetje vreemd. Daar zijn echter redenen voor.

De spacer stack gaat zeer waarschijnlijk kleiner gemaakt worden nu de eerste 300km erop zitten. Ik had dat nog niet gedaan omdat ik niet zeker wist of ik wat meer recht-op wilde zitten op deze tandem of iets meer voorover.
En omdat je de buis van de vork achteraf niet kunt "bijzagen" heb ik gekozen voor wat carbon vulringen en een hogere begin positie. Nu lijkt het er op dat ik er 2 ringen tussenuit ga halen en de vorkbuis dus nog een 2e keer moet "af-zagen".

Nou ja, in mijn geval gaat er gewoon de flex weer in zoals ook op het filmpje te zien is (smile)

Dan de "enorm lange vork".
Dat was een beetje een compromis bij het ontwerp.
Tijdens de orientatie-fase heb ik met Simone op wat verschillende tandems gezeten. Daar zaten geveerde voorvorken in en dat reed super comfortabel!
Het idee achter mijn ontwerp was echter dat ik door de bandenkeuze met veeeeel lucht en de keuze voor titanium in het frame geen geveerde voorvork nodig zou hebben. Maar twijfel was er toch ook.

tja, wat doe je dan?

Ik heb gekozen om het zo te ontwerpen dat ik voor beiden kon kiezen. Er kan, zoals jij heel scherp gezien hebt, inderdaad een 130mm veerweg geveerde voorvork in.
Daarom is de balhoofdbuis ook in een tapered uitvoering.

Ik ben na de eerste paar 100 km er achter dat er GEEN geveerde voorvork in komt want de tandem rijdt SUPER COMFORTABEL!

Zelfs mijn schoonzus had na nog geen 200 meter over de veldweg van Sibbe naar Schaloen al in de gaten: " goh, wat rijdt dat soepel, lijkt wel of er voor en achter vering in de fiets zit".

En dat zijn dus de redenen voor de dingen die je terrecht opmerkt. Dat de voorvork nou wat langer is en de las verbindingen daardoor iets apparter neem ik voor lief. Zuiver theoretisch is het mechanisch ietsje minder maar of dat in de praktijk tot uiting gaat komen . . . .ik heb er vetrouwen in dat er zoveel "reserve" in het materiaal zit dat het geen enkel probleem is.

Over het rijgedrag kan ik nu ook al iets meer zeggen:

- deze tandem rijdt echt super comfortabel. Als je van een (harde) carbon fiets af stapt en op de tandem stapt weet je niet wat je gebeurd. Er zit zoveel demping in de banden en het Titanium dat een veldweg bijna aanvoelt alsof je op een geasfalteerde weg rijdt. ( tja, overdrijven is ook een kunst maar maakt wel duidelijk wat het verschil is)

- tandems zij LANG en daar moet ik aan wennen. Als je gewent bent op de mountainbike als een scheermes een bocht door te gaan dan gaat dat op een tandem zeker mis. Al een paar keer stoeprandjes gepakt of bij het ontwijken van een kuil Simone " een swiepert" gegeven. . . . .

-de combinatie van tandwielen op de achter aandrijving heb ik al moeten aanpassen.
Met de Rohloff en een overbrenging van 42t-22t zit je te snel in de hoogste versnelling en de laagste 3 a 4 zijn bijna niet bruikbaar.
Omdat je met 2 man kracht in het systeem stopt ga je harder!
NU zit er een overbrenging van 46T -19T op de achteraandrijving.
Dat kan overigens met dezelfde riem!! (oef, dat scheelt weer 90 euries)

- het is wel appart om mee te maken dat de snelle jongens op de race fiets nou "achter ons hangen".

- de keuze voor de fietsbel is de beste die ook ooit gemaakt heb voor een bel. Ik heb van die mooie design dingen gehad maar velen waren te hoog in toon waardoor hele hordes "ouderen op e-bikes" de bel niet hoorden. 1 ping van deze bel en ze weten niet hoe snel ze aan de kant moeten hahahaha.


Groet,

Alexander

longpete
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2007 15:01

longpete 20 aug 2021 21:01

Heb vorig jaar een fullsuspension tandem getekend en opgebouwd. Ik 1m98 en 1m54. Betrouwbare info zo goed als onvindbaar. Bij de verende vorkkeuze leergeld betaald. Ons probleem was vooral dat er doordat ik groot ben en zij klein veel gewicht op de voorkant ruste. Tubeless mtb voorband kon dat bij remmen in downhill niet aan en burpte constant. Enduro band met stijver karkas bracht oplossing. banden inserts met lichtere band moet ik nog testen. (Brexit).
Zeker vooraan had je beter volgens mij beter een rem met 4 zuigers gemonteerd. Stuur stoker is te breed. Met breed stokerstuur komt elke beweging van haar direct bij jou terecht. Ondertussen zit haar stuur op 54 cm en het komt van 68. Zelfs voor een wegfiets is een verende zadelpen voor een stoker een plus. Remschijven met grote gaten zijn eerder voor gesinterde remblokjes. Normaal zitten die niet op XT remmen. Magura schijven MDR C6 of nog beter P6 hebben een meerwaarde.
Ik zou ook voor boost assen gegaan zijn : stijver wiel. Mijn wielkeuze onroad 29 inch en offroad 27.5. Wel een smaakvolle en mooie fiets waarbij rode accentjes een grote rol spelen. Mooi werk,
Ik weet niet wat je balhoofdhoek, vorksprong en naloop is, maar op het eerste zicht ghad die best wat steiler gemogen. Ok wat meer vorksprong stabiliseert stuurgedrag bij een tandem. Mijn tandem heeft met 14cm veerweg een stuurhoek van 72.5 graden en een 46 cm vorksprong. Wielbasis 193 cm. Stuurt scherp. maar blijft stabiel bij hogere snelheden. Draaicirkel 180° bij bvb omdraaien op een smalle weg dat is altijd kantke boordje. Bij een tandem met schijfremmen monteer je best niet meer dan 4 cm tussenringen. Is ok op te lossen met een 35* stuurpen. Maar de tussenringen malen het ook makkelijk om te wisselen tussen aerodynamica(wegritjes) en minder diepe houding voor mtb'en.

longpete
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2007 15:01

longpete 20 aug 2021 21:05

Nog vergeten smaller stuur stoker is ook belangrijk omfat achterdeel tandem een veel kortere draaicirkel heeft dan voorkant.

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 22 aug 2021 21:38

Heb vorig jaar een fullsuspension tandem getekend en opgebouwd.
Wow, dat is ook een ruig project maar met totaal andere uitgangspunten als die van mij.

Betrouwbare info zo goed als onvindbaar.
Klopt, maar als je zoekt en vergelijkt (met name de maten en geometrie) dan komt er wel een duidelijk beeld boven drijven. Kost wel giga veel uitzoektijd.

Zeker vooraan had je beter volgens mij beter een rem met 4 zuigers gemonteerd.
Had inderdaad gekund maar omdat ik op al mijn fietsen XT remmen heb zitten en ik daar nog nooit problemen mee heb gehad (zelfs bij extreem gebruik op mijn MTB met skipiste afdalingen) vond ik dit wel een veilige en kosten efficiënte oplossing voor de tandem.

Stuur stoker is te breed.
Jij zegt het. Theoretisch klopt je verhaal! Maar mijn vrouw heeft diabetes en daardoor vaak insuline pompjes onder/zijkant van haar arm. Dan is het wel zo fijn als je een beetje "breed" je armen kunt houden. Stuur is nu 62cm. Dat met die draaicirkel snap ik niet helemaal. Ja, volgens de dynamische krachtenleer is de kracht die je overbrengt bij een langere arm groter op het geheel en dus voelt de pilot dat. Ik voel het ook, maar bij de ritten die wij maken zal het geen al te groot probleem zijn. Ik ben bovendien 104 kg en mijn liefje maar net 65kg. dus haar invloed op mij is niet zo groot . . .

Zelfs voor een wegfiets is een verende zadelpen voor een stoker een plus.
Zit nog in de overweging bij mijn vrouw. Nu krijgt ze na +/- 90km zadelpijntjes. Aan het zadel ligt het niet want daar fietst ze op de MTB al jaren probleemloos mee. Zijn we nog niet over uit.

Remschijven met grote gaten zijn eerder voor gesinterde remblokjes.
Klopt. Ik heb de remblokjes die meegeleverd waren bij de remmen laten zitten totdat ze op zijn.(wij Hollanders zijn zuunig, nietwaar) Daarna komen er de juiste remblokken met koelvinnen in.

Ik zou ook voor boost assen gegaan zijn : stijver wiel.
Voor zit er inderdaad een Hope boost naaf in (110mm) Achter zit echter de Rohloff gemonteerd en die zijn 135mm. Had voor een Rohloff fat-naaf kunnen kiezen maar dat leek me echt veel te veel overkill. Zou dan ook gevolgen hebben voor de totale achterbrug opbouw. In de praktijk werkt het met de Rohloff super goed in combinatie met zo'n DT-swiss 9mm QR spanner van titalnium. Vast-knallen en niet kapot te krijgen.

Ik weet niet wat je balhoofdhoek, vorksprong en naloop is, maar op het eerste zicht ghad die best wat steiler gemogen.
Balhoofd hoek is 70 gr. en voorsprong in 51mm t.o.v. hartlijn vork. Heb ik zo gelaten als in de uiteindelijke ontwerptekening zo uit kwam. Leek me heel reeël. Achteraf een goede keus geweest. Stuurt geweldig en "niet zenuwachtig". Zelfs met losse handen fietsen is geen probleem.

Bij een tandem met schijfremmen monteer je best niet meer dan 4 cm tussenringen.
Omdat je dan te veel mechanische krachten krijgt en je last zou kunnen krijgen van speling in de headset lagers ? Zou kunnen. Moet kijken hoe dit uit pakt in de praktijk over een langere tijd. Heb het ook zo in mijn MTB en die wordt al bijna 15 jaar op die manier "mishandeld ". Zodra het niet meer lekker draait (vaak door de rotzooi die er in komt,) gaat er net als bij de MTB een nieuw setje lagers voor 2 tientjes in. We zullen zien. Geloof dat het wel gaat meevallen.

We hebben nou net geen 1000km er op zitten. Tot noch toe zijn we beiden zeer in onze nopjes. Dit machientje overtreft alles wat we aan huur en leen-tandems getest hebben voor ik aan dit project begon.

Het meeste valt ons nog op hoe comfortabel hij rijdt. Regelmatig hebben we er kasseien en veldwegen tussen zitten en je "zoeft" er heel relaxed over heen.

Maar ja, daar zul jij in een volgeveerde Tandem wel alles van af weten, toch?

Veel mooie, uitdagende, sjieke, en sportieve km's toegewenst.

Groet uit het zonnige zuiden.

Alexander.

longpete
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2007 15:01

longpete 23 aug 2021 12:56

Dat met die draaicirkel snap ik niet helemaal. Ja, volgens de dynamische krachtenleer is de kracht die je overbrengt bij een langere arm groter op het geheel en dus voelt de pilot dat. Ik voel het ook, maar bij de ritten die wij maken zal het geen al te groot probleem zijn. Ik ben bovendien 104 kg en mijn liefje maar net 65kg. dus haar invloed op mij is niet zo groot . . .

Achterwiel draait korter, snijdt een stuk van de bocht af als het ware. Gevolg is dan vooral in of froad waar ik voorbij raakte botste zij met haar stuur altijd tegen toen het nog 70 breed was(bvb tussen bomen, bij een rots, afsluiting enz) De bocht zo ver mogelijk aan de buitenkant nemen met voorwiel en haar stuur inkorten hielp. Barends gebruiken als handbeschermer ook. Zelfde gaat op voor pedalen bij bochten waar diepe erosie is een boomstronk ligt enz.

Zelfs voor een wegfiets is een verende zadelpen voor een stoker een plus.
Zit nog in de overweging bij mijn vrouw. Nu krijgt ze na +/- 90km zadelpijntjes. Aan het zadel ligt het niet want daar fietst ze op de MTB al jaren probleemloos mee. Zijn we nog niet over uit.
Heeft zij ook gehad, Heb alles geprobeerd, de oplossing was regelmatig recht op de pedalen fietsen. Gaat na wat oefenen als het frame stijf genoeg is. Op de vorige tandem ging dat niet, dat was dan rechtstaan zonder trappen. Bergop een beetje moeilijk.



Ik weet niet wat je balhoofdhoek, vorksprong en naloop is, maar op het eerste zicht ghad die best wat steiler gemogen.
Balhoofd hoek is 70 gr. en voorsprong in 51mm t.o.v. hartlijn vork. Heb ik zo gelaten als in de uiteindelijke ontwerptekening zo uit kwam. Leek me heel reeël. Achteraf een goede keus geweest. Stuurt geweldig en "niet zenuwachtig". Zelfs met losse handen fietsen is geen probleem.

Ziet er minder steil uit. Iets meer vorksprong en wat minder steil werkt dus ook. Met de nieuwe fiets lukt zonder handen fietsen ook, maar probeer het te vermijden. Hoe meer je fietst hoe beter het bochtenwerk gaat.

We hebben nou net geen 1000km er op zitten. Tot noch toe zijn we beiden zeer in onze nopjes. Dit machientje overtreft alles wat we aan huur en leen-tandems getest hebben voor ik aan dit project begon.

Het meeste valt ons nog op hoe comfortabel hij rijdt. Regelmatig hebben we er kasseien en veldwegen tussen zitten en je "zoeft" er heel relaxed over heen.
Combinatie bredere banden en titanium zal veel filteren.

Maar ja, daar zul jij in een volgeveerde Tandem wel alles van af weten, toch? Dat is een strijkijzer dat voor haar offroad verteerbaar maakt. Zelfs op weg een meerwaarde : 5 bar in de marathon 1.4 allmotions dat scheelt veel in snelheid met de 27.5 2.6 banden. Comfort komt van de vering. Vroeger was 5 bar achter voor haar onaangenaam.

Veel mooie, uitdagende, sjieke, en sportieve km's toegewenst.
Bedankt. Net de 3000 voorbij.

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 23 aug 2021 13:13

Misschien wat minder tekst meenemen bij het quoten? En duidelijker laten zien wie wat schrijft zou ook prettiger lezen.

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 23 aug 2021 17:48

minder tekst. . . . . . dit is toch een Forum?

Plaats reactie