Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tips afstellen derailleur SRAM Red Etap AXS

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 15 jul 2021 12:22

Mijn vermoeden is dat de achter derailleur (SRAM Red Etap AXS) van mijn fiets niet helemaal goed is afgesteld. Als de ketting aan de linkerkant op het tandwiel ligt hoor ik een tikkend geluid en hoe verder ik naar rechts ga hoe meer geluid er komt. Dit geluid is moeilijk te omschrijven maar lijkt het meest op kraken. Het schakelen zelf gaat prima en snel.

Voordat ik naar andere oorzaken ga zoeken wil ik eerst de fijn afstelling van de derailleur goed doen. Klein beetje naar links of naar rechts. Ik heb het idee dat dit met het toenemen van de tandwielen ook steeds belangrijker wordt. Visueel vind ik het erg moeilijk om vast te stellen of de bijstelling naar links of rechts moet.

Zijn er tips die ik kan gebruiken om:

1. Goed te zien of de derailleur goed onder de tandwielen zit (anders dan de standaard handleidng en video's)?
2. Te kunnen bepalen of ik naar links of rechts bij moet stellen.

En nog een vraag:
Kan het zijn dat bij het wisselen van wiel en/of cassette ook de derailleur opnieuw afgesteld moet worden?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jul 2021 12:24

Ik zou beginnen met het pat goed richten. Dat is een basisvoorwaarde, als dat niet goed is kun je stellen wat je wil maar krijg je het nooit 100%.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 15 jul 2021 13:05

Probleem bij schakelen naar lichter verzet dan micro adjust van linker shifter bijstellen.

En rechter als het niet soepel loopt bij het zwaarder schakelen.

Bij wisselen van de wielen hoef je niet bij te stellen. Bij een andere maat cassette wel de b schroef. Juiste B schroef afstelling is ook belangrijk om alles soepel te laten lopen.

Ik weet niet welke cassette je hebt. Maar mijn force cassette loopt minder mooi in vergelijking tot mijn Red cassette.
o'7o

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 15 jul 2021 15:51

havana schreef: 15 jul 2021 12:24 Ik zou beginnen met het pat goed richten. Dat is een basisvoorwaarde, als dat niet goed is kun je stellen wat je wil maar krijg je het nooit 100%.
Ook bij een nieuwe fiets?

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 15 jul 2021 15:54

Douglas schreef: 15 jul 2021 13:05 Probleem bij schakelen naar lichter verzet dan micro adjust van linker shifter bijstellen.

En rechter als het niet soepel loopt bij het zwaarder schakelen.

Bij wisselen van de wielen hoef je niet bij te stellen. Bij een andere maat cassette wel de b schroef. Juiste B schroef afstelling is ook belangrijk om alles soepel te laten lopen.

Ik weet niet welke cassette je hebt. Maar mijn force cassette loopt minder mooi in vergelijking tot mijn Red cassette.
Het issue is dat lichter en zwaarder schakelen gelijk lijkt.
Cassettes zijn beide Red 10-26 en 10- 33

Wielset 1 is met DT Swiss 180 naaf
Wielset 2 is met DT Swiss 240 naaf

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jul 2021 16:27

asmeets schreef: 15 jul 2021 15:51
havana schreef: 15 jul 2021 12:24 Ik zou beginnen met het pat goed richten. Dat is een basisvoorwaarde, als dat niet goed is kun je stellen wat je wil maar krijg je het nooit 100%.
Ook bij een nieuwe fiets?
Ja, zelfs een nieuw pat moet je richten. Dit wordt vaak vergeten.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 15 jul 2021 18:33

Switchen tussen een 10/26 en een 10/33 vereist in ieder geval bijstelling van de B schroef. Zit ook een tooltje bij de groepset om de afstand exact op te meten.

Als het bij op en af schakelen is ben ik ook bang dat het pat mogelijk het probleem is
o'7o

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 15 jul 2021 19:13

Dank voor de hulp tot nu toe.

Heb net met de fijn afstelling gestoeid. Gelukkig was het geratel op de kleinere tandwielen goed te horen met de fiets in de onderhoudsstandaard.

Eerst twee klikjes naar binnen. Resultaat geen verbetering.
Terug naar de oude situatie en daarna twee klikjes naar buiten. Resultaat: ratelen weg én nog steeds perfect schakelen. Ook met andere wielen er in geen geratel.

Morgen staat er een intervaltraining op het programma en ga ik testen of nu het getik en geratel weg zijn. Laat het resultaat nog wel weten.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 16 jul 2021 17:37

De eerste 15 kilometer vandaag gingen geweldig. Helemaal geen gekraak of getik. De vreugde was echter van korte duur. Eerst een voorzichtig tikje en kraakje en dat werd steeds erger.

Na inspectie thuis blijkt mijn velg van het voorwiel op een aantal plekken gescheurd bij het spaakgat. Dat had ik ook al bij het achterwiel. Bleek een bekend issue te zijn en veroorzaakt te worden door het te strak spannen van de spaken van het wiel. Uiteraard onder garantie vervangen en dat zal nu ook wel gebeuren.

Ik ga er maar van uit dat dat het gekraak was. Morgen een 'korte' training van 5:40 uur met de andere wielen. De verwachting is dat dit zonder gekraak gebeurt.

Plaats reactie