Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting eraf bij oneffen wegdek

Zelva
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2020 00:03

Zelva 22 jul 2021 01:26

Sorry, voor de late reactie. Het leek enigszins opgelost en vanwege de regen eigenlijk alleen met een andere fiets gereden. Zeker bedankt allemaal voor het meedenken.

Het betreft echt een nieuwe cassette, uit de doos door mij zelf aangeleverd. De kabels zijn allemaal vervangen met het monteren van nieuwe shifters. Ik heb ook niet het idee dat er sprake is van slijtage op het voorblad, volgens de fietsenmaker is die nog prima. Ik kan ook echt volop kracht zetten op glad asfalt zeg maar en dan is er echt totaal niets aan de hand. Wielen (Vittoria Elusion) zijn ook praktisch nieuw.

De fietsenmaker heeft er heel veel (allemaal gratis) tijd aan besteed en het leek opgelost, tot ik de ketting er onverwachts toch weer aftrapte. Het probleem doet zich echt alleen voor als ik bijvoorbeeld over een opstaande richel rijdt of door een putje of zo en dan toevallig extra kracht zet om bijvoorbeeld na een bocht weer iets te versnellen. Met schakelen heeft het niets te maken. Het gebeurt als de ketting door het rijden over die richel dus erg beweegt heb ik het idee. Als ik dan net echt heel fors kracht zet, dan kan ik de ketting er dus zelfs af trappen. Hij valt dan bij de bladen voor naar buiten eraf. Of op het beide bladen gebeurt, weet ik niet. Ik fiets eigenlijk alleen maar buitenblad in Nederland. De fietsenmaker heeft de voorderailleur echt superstrak afgesteld en met de hand is het onmogelijk om die ketting aan die kant er vanaf te krijgen. Dus hoe het dan kan dat dat hij er toch vanaf valt...

Ik denk dan toch aan wellicht een schakeltje te veel.
rob74 schreef: 28 jun 2021 17:36 Ketting te lang kun je makkelijk controleren. Schakel je zwaarste verzet en dan moeten de 2 derailleur wieltjes precies boven elkaar staan
Afbeelding

Mij lijkt dit zeker niet precies gelijk... maar geen idee of dit genoeg is om er schakels tussen uit te halen?

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 22 jul 2021 06:18

Haal er maar een aantal schakels tussen uit. Als dit voor groot / klein achter is. Dan is je ketting veel te lang
Gr Roos

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5890
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 jul 2021 07:46

Als je nu voor je kleine blad schakelt enaachter nog steeds het kleinste, dan zul je zien dat de ketting slap hangt. Dat hoort niet, ook in deze stand hoort de ketting nog op spanning te staan. Hier kunnen zeker 2 schakels uit, ik vermoed zelfs 4. Je kunt dit makkelijk even uitproberen door een paar schakels handmatig er 'tussenuit te knijpen'.
Live fast; die young. mijn blog

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 22 jul 2021 17:38

Raar de de FM niet ziet dat deze ketting te lang is . Er vanuit gaande dat de ketting voor op het buitenblad ligt .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jul 2021 19:37

Raar.?, nee hoor je hebt fietsenmakers en fietsen makers, zelfs die er helemaal geen verstand van hebben. ;) :roll: :cry:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 22 jul 2021 19:43

Orlok schreef: 22 jul 2021 19:37 Raar.?, nee hoor je hebt fietsenmakers en fietsen makers, zelfs die er helemaal geen verstand van hebben. ;) :roll: :cry:
Dat blijkt wel weer , gelukkig is er een forum ;)
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jul 2021 19:55

Dan moet het forumlid het nog wel kunnen begrijpen en (laten) aanpassen. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Zelva
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2020 00:03

Zelva 27 jul 2021 23:27

Bedankt weer voor de reacties. Donderdag ga ik er mee terug, kijken wat ze er van zeggen.

Plaats reactie