Het betreft echt een nieuwe cassette, uit de doos door mij zelf aangeleverd. De kabels zijn allemaal vervangen met het monteren van nieuwe shifters. Ik heb ook niet het idee dat er sprake is van slijtage op het voorblad, volgens de fietsenmaker is die nog prima. Ik kan ook echt volop kracht zetten op glad asfalt zeg maar en dan is er echt totaal niets aan de hand. Wielen (Vittoria Elusion) zijn ook praktisch nieuw.
De fietsenmaker heeft er heel veel (allemaal gratis) tijd aan besteed en het leek opgelost, tot ik de ketting er onverwachts toch weer aftrapte. Het probleem doet zich echt alleen voor als ik bijvoorbeeld over een opstaande richel rijdt of door een putje of zo en dan toevallig extra kracht zet om bijvoorbeeld na een bocht weer iets te versnellen. Met schakelen heeft het niets te maken. Het gebeurt als de ketting door het rijden over die richel dus erg beweegt heb ik het idee. Als ik dan net echt heel fors kracht zet, dan kan ik de ketting er dus zelfs af trappen. Hij valt dan bij de bladen voor naar buiten eraf. Of op het beide bladen gebeurt, weet ik niet. Ik fiets eigenlijk alleen maar buitenblad in Nederland. De fietsenmaker heeft de voorderailleur echt superstrak afgesteld en met de hand is het onmogelijk om die ketting aan die kant er vanaf te krijgen. Dus hoe het dan kan dat dat hij er toch vanaf valt...
Ik denk dan toch aan wellicht een schakeltje te veel.
Mij lijkt dit zeker niet precies gelijk... maar geen idee of dit genoeg is om er schakels tussen uit te halen?