Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zadelpen wrikt in frame

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5058
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jun 2021 13:35

Hallo,

Ik heb een Canyon Ultimate CF SLX en heb daar 3 jaar geleden (bij aanschaf van het frame) een Ritchey wcs flexlogic carbon zadelpen bij gekocht met zero setback.

Dit ging lang goed, totdat ik een paar maanden terug wat kraakjes begon te horen op klinkers. Dit gebeurde vooral als ik wat meer heen en weer (links/rechts) begon te bewegen op het zadel. Eerst dacht ik dat het uit de rails kwam, maar gisteren op de trainer kwam ik er achter dat ik bij stevig wrikken de zadelpen (minimaal) kan bewegen in het frame, dan hoor ik het kraken ook.

Ik heb de zadelpen eruit gehaald en het valt op mij op dat er op het punt waar de zadelpen uit het frame komt hij rondom een beetje is ingesleten, bijna niet te zien, maar toch minimaal zichtbaar.

Bij de Ultimate wordt de vorkbuis onderin het frame vastgezet (dus zonder strop om de zadelpen) daarom kan die dus bewegen in het frame (als er minimale ruimte is). De zadelpen heeft 15% flex, dat zal er ook wel aan bijdragen (beetje zelfde geval als dat probleem bij Aeroad).

Als oplossing kan ik een Canyon zadelpen bestellen voor 150 euro. Dan is het probleem opgelost, maar het liefst rij ik door met mijn huidige pen. Echter zou 7nm vastzetten problemen geven voor het frame? De pen breekt natuurlijk altijd op het meest verkeerde moment.

Als je goed kijkt, zie je op het punt waar de zadelpen het frame in gaat, dat de zadelpen daar iets minder dik is geworden.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kornuit op 22 jun 2021 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 22 jun 2021 13:45

Dit systeem? Dan zou ik me aan het advies van Canyon houden. Wat voor materiaal is die insert eigenlijk?

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5058
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jun 2021 13:53

RobertvD schreef: 22 jun 2021 13:45 Dit systeem? Dan zou ik me aan het advies van Canyon houden. Wat voor materiaal is die insert eigenlijk?
Dat systeem inderdaad.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jun 2021 18:31

Gewoon de zadelpen/frame inlet insmeren met carbonpasta en dan in het frame schuiven en vastdraaien met het juiste moment (handleiding Canyon).!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5058
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jun 2021 20:20

Orlok schreef: 22 jun 2021 18:31 Gewoon de zadelpen/frame inlet insmeren met carbonpasta en dan in het frame schuiven en vastdraaien met het juiste moment (handleiding Canyon).!
Zadelpen wordt altijd vastgezet met carbonpasta en op de bout komt wat andere montage paste.

Plaats reactie