Dag Iedereen,
Ik rij momenteel met een Canyon CF SLX met een Red Etap SRAM groep (11 speed). De cassette achteraan is 11-28 en vooraan zit ik met een 52-36. Voor de vlaamse heuveltjes is dit wel een goede combinatie, echter voor mijn fietstrip naar de Franse Alpen met een koninginnenrit van 5.000hm in het verschiet lijkt met dit niet ideaal.
Ik heb me laten wijsmaken dat het vervangen van de huidige cassette door een 11-32 niet mogelijk is omdat ik met een korte kooi zit (als ik dit eens bekijk dan kan dit wel kloppen want de cassette en derailleur zouden wel héél dicht bij elkaar komen). Het aanpassen van het binnenvoorblad naar een 32 zou ook niet mogelijk zijn omdat ik dan mijn volledige cranckstel moet vervangen (en dit is wel kostelijk voor dit type groep).
Heeft hier iemand ervaring mee?
Alvast bedankt
Aanpassen cassette/cranck klimvakantie
Dit kan ik voor je vinden.
SRAM eTAP achterderailleur korte kooi
Achterderailleur van SRAM eTAP, volledig draadloos.
SRAM 11-speed compatible tot max 28T
Draadloze verbinding voor snelle en duidelijke installatie
Exact actuation voor precieze versnellingsselecties
Carbon kooi, Ceramic pulleys
Gewicht 239gr
Wordt iets meer afzien waarschijnlijk
Succes
SRAM eTAP achterderailleur korte kooi
Achterderailleur van SRAM eTAP, volledig draadloos.
SRAM 11-speed compatible tot max 28T
Draadloze verbinding voor snelle en duidelijke installatie
Exact actuation voor precieze versnellingsselecties
Carbon kooi, Ceramic pulleys
Gewicht 239gr
Wordt iets meer afzien waarschijnlijk
Succes
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Als je de Vlaamse heuvels makkelijk bedwingt met een 36/28, dan zie ik niet in wat er mis kan gaan in de Franse Alpen. De Koppenberg is 20% of zo, de Pater 18. Wat kan er dan misgaan op een 10% klim in de Alpen? Het zal niet het verzet zijn. Vijf duizend hoogtemeters op een dag is gewoon een super inspanning. Met een 36/32 ga je echt niet uitgeruster aan de finish geraken.
Live fast; die young. mijn blog
Ik heb met dezelfde crank en cassette verhoudingen het alpenbrevet gereden in Zwitserland en ondanks dat ik geen lichtgewicht ben (85kg) ben ik zonder problemen overal boven gekomen.
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
36 voor en 28 achter is voor een redelijk getrainde renner goed te doen in de Alpen. Als je toch meer zekerheid wilt, dan is het vervangen van de achterderailleur voor een lange kooi versie de goedkoopste optie. Meestal kun je dan tot 32 tandjes achter gaan.
Je kunt voor Sram en Shimano gaan, dat is uitwisselbaar. Probleem is dat er nieuw nauwelijks wat te kopen valt. Wellicht dat er op Marktplaats nog wat te vinden is of dat je fietsenmaker toevallig nog wat heeft liggen.
Je kunt voor Sram en Shimano gaan, dat is uitwisselbaar. Probleem is dat er nieuw nauwelijks wat te kopen valt. Wellicht dat er op Marktplaats nog wat te vinden is of dat je fietsenmaker toevallig nog wat heeft liggen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
We kennen de fysieke paraatheid van TS niet.
Ik reed met deze combinatie alle gekende hellingen in Mallorca en dat ging prima. Ben 60+ en niet (meer) van de lichtste. Fiets wel vaak in onze Ardennen.
Maar geen enkele garantie dat het voor iemand anders ook werkt.
De oudere generatie heeft natuurlijk de evolutie meegemaakt op het vlak van kleinste kettingblad: van de toenmalige standaard 42 naar 39, eventueel triple, de compact 34 en iets recenter de 36.
Als je nu een 36 binnenblad hebt kun je voor toch een 34 steken? En de grote eventueel vervangen voor een 50. Nou kan dat bij shimano, of het voor etap kan weet ik niet zeker. Maar dan ben je er met 1 of 2 voorbladen, en niet met een hele crank. En voorbladen wisselen kan iedereen die over 2 handjes beschikt (en er zijn er hier die het met 1 ook wel lukt:-))
Laatst gewijzigd door rikkert op 17 jun 2021 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Mogelijk, ik moet zeggen dat ik met 11 speed ultegra wisselde tussen 36 en 34 zonder ook maar iets aan mijn voorderrie aan te passen.....
Waarschijnlijk voor het optimale, bij de 34 een stukkie omlaag. Ik ken etap niet maar aangezien dat electronisch is, heb je geen mechanische kabel die je opnieuw moet afstellen. Wellicht zelfs makkelijker, maar ik ken etap niet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ik denk dat een 52 - 34 niet zo lekker zal schakelen, dus dan beide voorbladen vervangen voor een 50 - 34. Die bladen zijn denk ik even duur als een simpel lange kooi derrie, maar wellicht nog wel iets beter verkrijgbaar. Ik denk dat verkrijgbaarheid van de onderdelen gewoon een issue is. Ik zie al op de site van Mantal dat de 50 tands Sram voorbladen pas weer in juli op voorraad komen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Zijn toch gewoon bcd 110 bladen van willekeurig merk. Ik had destijds een setje van BBB, waren niet de fraaiste maar deden het helemaal prima.marsman schreef: ↑17 jun 2021 10:09 Ik denk dat een 52 - 34 niet zo lekker zal schakelen, dus dan beide voorbladen vervangen voor een 50 - 34. Die bladen zijn denk ik even duur als een simpel lange kooi derrie, maar wellicht nog wel iets beter verkrijgbaar. Ik denk dat verkrijgbaarheid van de onderdelen gewoon een issue is. Ik zie al op de site van Mantal dat de 50 tands Sram voorbladen pas weer in juli op voorraad komen.
En een simpele lange kooi, maar het gaat hier om etap, dus dan is het op zich simpel maar wel gelijk en bak met munten. Dan zijn 2 voorbladen toch goedkoper?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.