Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting tegen voorderrailleur

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 14 jun 2021 15:54

Ik was benieuwd of het normaal is, bij goede afstelling, dat je met een 52-36 en 11-speed op het grote blad niet fatsoenlijk op de 5 grootste kransjes achter kunt rijden omdat de ketting tegen de voorderailleur schuurt. Ik snap dat groot-groot en klein-klein niet de bedoeling, en ook niet nodig, is, maar ik zou toch verwachten dat ik op de twee buitenste kransjes na, alles kan gebruiken. Hoe denken jullie daarover?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 14 jun 2021 16:05

Is inderdaad niet normaal. Afstelling voorderailleur is niet optimaal.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 15 jun 2021 07:00

Hmmm, dat vermoedde ik inderdaad al. FM heeft kabelspanning van voorderailleur na ongeveer 500 km iets bijgesteld (wat ook nodig was) en geeft aan dat voorderailleur nu goed afgesteld staat.

Hoe kan ik dit goed afstellen? Op internet lees ik alleen maar over kabelspanning en schroefjes om bereik te regelen (dat ketting er niet afloopt), maar volgens mij moet ik daar nu vanaf blijven. Eigenlijk moet de voorderailleur een klein tikje naar links (van de achterkant gezien) hebben, volgens mij.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 15 jun 2021 08:13

Zoek de Shimano pdf handleiding erbij en doorloop de stappen van voor tot achter, dan lukt het zeker.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 jun 2021 13:13

een fd van shimano heeft ook vier standen,
groot rechts, groot links, klein links, klein rechts.
dit wordt ook wel trim genoemd.

dus als je op groot blad ligt, een kleintikje naar binnen, laat de fd enkele mm naar binnen gaan. (en de ketting zal niet op het binnenblad vallen)
een grote duw tegen je shifter laat je fd de ketting vallen naar het binnenblad.

loopt de ketting tegen je fd kooi in groot rechts stand en de kleinste kransjes op je cassette,
en/of
loopt de ketting tegen je fd kooi in de groot links stand en de grootste kransjes op je cassette muv grootste 2.
dan staat de kooi niet goed
er zijn genoeg filmpjes die laten zien hoe je een fd kunt afstellen, geen rocket science.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 jun 2021 13:26


Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 15 jun 2021 16:10

Heel ingewikkeld is het inderdaad allemaal niet, maar toch zijn er wat specifieke zaken waar je rekening mee moet houden en daarom is het verstandig de manual er op na te slaan. Zo moet de kabelspanning van een Ultegra 8000 voorderailleur afgesteld worden op de eerste trimstand. Bij Shimano heb je een steunbout die ook nog wel eens over het hoofd wordt gezien. Bij SRAM met yaw is het van belang dat de derailleur correct op het frame wordt gemonteerd met de h+l afstelboutjes in de positie zoals deze geleverd wordt.

Mijn ervaring met de FM is dat het al snel goed genoeg wordt gevonden, voor mij volstaat dat niet. Ik doe het liever zelf.
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 15 jun 2021 16:16

Inderdaad, en een 6800 voorderailleur heeft bv een specifieke kabelvoering die in de manual wordt uitgelegd maar zelfs bij de FM mis gaat.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 jun 2021 14:35

Voor het monteren cq. afstellen van een Shimano voorderailleur moet je gewoon de montage stappen volgen die in 'dealer' manual worden beschreven. De vorm van de kooi is zodanig gekozen dat eenmaal goed gemonteerd en afgesteld je zonder geratel van de ketting (eventueel met behulp van de trim functie) groot-klein en klein-groot kan rijden.!

P.S. niet direct noodzakelijk maar het is wel handig een kabelversteller in de buitenkabel te monteren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 17 jun 2021 08:39

TKMP schreef: 15 jun 2021 13:13 een fd van shimano heeft ook vier standen,
groot rechts, groot links, klein links, klein rechts.
dit wordt ook wel trim genoemd.

dus als je op groot blad ligt, een kleintikje naar binnen, laat de fd enkele mm naar binnen gaan. (en de ketting zal niet op het binnenblad vallen)
een grote duw tegen je shifter laat je fd de ketting vallen naar het binnenblad.

loopt de ketting tegen je fd kooi in groot rechts stand en de kleinste kransjes op je cassette,
en/of
loopt de ketting tegen je fd kooi in de groot links stand en de grootste kransjes op je cassette muv grootste 2.
dan staat de kooi niet goed
er zijn genoeg filmpjes die laten zien hoe je een fd kunt afstellen, geen rocket science.
Dank voor de tip van de trimfunctie. Ik was me er niet van bewust dat deze ook op een compact zit, dacht altijd alleen op triples. Dit lost het probleem inderdaad deels op, maar de ketting blijft tegen de voorderailleur aanlopen als ik voor groot en achter één van de drie grootste kransjes schakel. Ik zal de FM weer s bellen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 17 jun 2021 09:20

Dat staat echt allemaal in de manual beschreven, pak die erbij en je lost het vrijwel zeker op. Ik wil best een gok wagen: je hebt een 6800 voorderailleur en de kabel is verkeerd gemonteerd of de derailleur staat niet parallel aan de kettingbladen. In beide gevallen krijg je de symptomen die je beschrijft. . Maar ik kan het mis hebben. Zoals Orlok al zegt, goed afgesteld moet je zonder ratelen de uiterste standen kunnen rijden.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 17 jun 2021 09:53

Woefdram schreef: 17 jun 2021 09:20 Dat staat echt allemaal in de manual beschreven, pak die erbij en je lost het vrijwel zeker op. Ik wil best een gok wagen: je hebt een 6800 voorderailleur en de kabel is verkeerd gemonteerd of de derailleur staat niet parallel aan de kettingbladen. In beide gevallen krijg je de symptomen die je beschrijft. . Maar ik kan het mis hebben. Zoals Orlok al zegt, goed afgesteld moet je zonder ratelen de uiterste standen kunnen rijden.
Het is een R7000 (Shimano 105) voorderailleur. Ik zal de manual er eens bij pakken, en een poging wagen.. :D Ik vind het overigens wel raar dat een FM deze blijkbaar niet goed afstelt, maar dat schijnt dus veel voor te komen, lees ik hier boven.

Plaats reactie