Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Problemen derailleur achter met OSPW

Gebruikersavatar
Lennart95
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Borne

Gebruikersavatar Lennart95 13 jun 2021 10:23

Hallo allemaal,

Een tijdje terug heb ik een OSPW (uit China, dat wel) op mijn tijdritfiets gemonteerd. Hierbij de ketting toen 2 links langer gemaakt dan hij daarvoor was. Nu heb ik meerdere keren gehad dat ik dacht dat de derailleur goed afgesteld was, maar als ik even een half uurtje aan het fietsen ben, dat hij steeds minder gaat lopen en naar (volgens mij) het kleinere blad wil en soort van doortrapt. Op de video lijkt hij ook bij een bepaalde schakel (even met een stift groen gemaakt op de video) net over het derailleurwiel heen te vallen en niet netjes erop.
Ik sta ongeveer op het punt om weer de originele kooi erop te zetten, Net weer even gekeken en zie wel wat er fout gaat, maar kan niet pinpointen waardoor het nou komt. Toch zou mijn eerste ingeving zijn dat toch misschien de ketting te kort is, maar heb dit in het verleden ook wel eens geprobeerd met een langere ketting, maar toen liep hij ook niet helemaal mooi, al trapte hij niet om de zoveel omwentelingen door.

Hopelijk kan iemand me hier helpen. Normaal gesproken zou ik naar mijn fietsenmaker gaan, maar aangezien het een chinees OSPW systeem is, vind ik dat toch een beetje raar
[youtube]https://youtu.be/1wlz6DUqvcU[/youtube]

Alvast bedankt!

Lennart
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 jun 2021 10:30

In ieder geval een stijve schakel op precies 0.32s. Kijk maar eens hoe die schakel van het derailleurwieltje rolt, Op 1.10 komt die weer voorbij. beetje precies pauzeren. Ketting lijkt me iets kort. Kan je groot groot schakelen?

Verder zijn er verschillende gaatjes waarmee je de veerspanning van de derialleurkooi regelt. Welke heb je gebruikt?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Lennart95
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Borne

Gebruikersavatar Lennart95 13 jun 2021 10:59

Ja dat viel me ook op, daarom had ik hem ook even groen gemarkeerd.
Qua spring tension staat hij op gaatje 3 van de 4 (een na laagste spring tension). Hier overigens ook mee geëxperimenteerd. Heb hem ook op 2 van de 4 gehad. Had overigens deze video als houvast gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=J_yOdF5z-PA&t=174s

Afbeelding
Het lijkt net te kunnen, maar staat wel heel erg strak zo. Aan de andere kant begreep ik dat cassette en de derailleurwielen ongeveer in één lijn mogen staan bij groot groot.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lennart95
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Borne

Gebruikersavatar Lennart95 14 jun 2021 09:54

In ieder geval een deel van mijn probleem lijkt te maken te hebben gehad met de stijve schakel. De schakel was zelfs met de hand moeilijk te bewegen en met geen mogelijkheid los te krijgen. Nu heb ik een oude (2 links langere) versleten ketting erop gelegd om vandaag even een proefrondje te rijden voor ik een nieuwe ketting erop leg. Gok dat dat toch wel het probleem was van het overslaan/doortrappen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lennart95
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Borne

Gebruikersavatar Lennart95 15 jun 2021 10:34

Heb echter wel een nieuw probleem. Hij loopt verder mooi, alleen niet als ik terug schakel, dan blijft de kooi bewegen. Als ik terug wil schakelen moet ik 2 omlaag en weer 1 op schakelen en dan loopt hij weer prima.
Iemand idee wat hier weer aan de hand is?
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 jun 2021 11:05

Dat is meestal een stroef lopende schakelkabel. Even losmaken en smeren of vervangen. Daarnaast zou ik kijken of derailleurhanger wel perfect recht is. En een beetje spelen met de G schroef om de afstand tussen de kooi en de cassette wat te verkleinen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie