Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2 upgrade zinvol?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2021 07:39

Ik gok dat Shimano volle bak 12sp aan het produceren is en de resterende 11sp productie naar de fietsfabrikanten gaat.
Als ze nu bij de TdF nog niet met met een 12sp groep komen wordt het wel heel genant.
Less is bore

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 13 jun 2021 09:47

Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2021 10:52

Was te verwachten.
Volgens mij trouwens een 11 als kleinste. Je kunt niet helemaal tellen, maar lijkt er wel op.

Benieuwd of er ook een velgremversie komt.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jun 2021 13:10

Afhankelijk van hoe hard de profs willen, zou het kunnen dat DA nog in velgremversie geproduceerd zal worden.
In het andere geval vrees ik dat je willens nillens op disc zal overmoeten wil je met de topgroep van Shimano rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 jun 2021 13:39

Gezien de comptabiliteit tussen de verschillende DI2 groepen lijkt het mij niet waarschijnlijk dat Shimano nog met een nieuwe Di2 groep met velgrem op de markt komt. Tenslotte zijn de enige verschillen van bediening de shifters en kunnen die van de vorige groepen daarvoor worden gebruikt.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 14 jun 2021 13:40

Lcsmet schreef: 14 jun 2021 13:10 Afhankelijk van hoe hard de profs willen, zou het kunnen dat DA nog in velgremversie geproduceerd zal worden.
In het andere geval vrees ik dat je willens nillens op disc zal overmoeten wil je met de topgroep van Shimano rijden.
hydraulische velgrem, jammer dat het nooit iets is geworden.
ik heb als eens gezocht naar de prijzen voor een Rival 12S icm een HydroR velgrem.....
is een force 12S mechanisch toch voordeliger.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 14 jun 2021 20:13

De vraag is daarbij WAAROM je nu naar DI2 wilt. Gewoon omdat het kan, of omdat je hem nu echt nodig hebt. Veel hangt ook af van wat je rijdt: vlak of heuvelachtig. En daar je cassette op aanpast zodat je minder hoeft te schakelen.

Als je bijvoorbeeld voor op het vlakke een klimverzet met een 11-32 o.i.d gebruikt, dan moet je niet verwachten dat je je cadans eenvoudig vindt op het vlakke. Je blijft dan maar op en af schakelen omdat je je cadans niet kunt vinden. Een 11-25 of 12-25 rijdt dan veel beter. Een DI2 heeft dan geen voordelen.

Ik zou niet zo snel een upgrade doen, maar wachten tot je toe bent aan een nieuwe fiets of frame. En dan meteen opbouwen zoals je wilt. Dan zie ik wel weer de voordelen van een 12s.

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 14 jun 2021 20:43

nodig hebt je het nooit, en in de vlakke polder al helemaal niet. een paar keer schakelen per 100km, in de bergen schakel je eigenlijk ook niet zoveel dat je een vermoeide rechterhand er van overhoud. Mogelijk een gemakje als je veel heuveltjes rijdt.

Eigenlijk schakelt het voornamelijk makkelijker en misschien schakel je daarom ook net iets vaken om de juiste cadans te vinden. Maar uiteindelijk is het vooral meegaan met de trend en de trend is ondertussen 12speed elektronisch. Dus beter, zoals rovar al aangeeft, even wachten met meenemen in het wensen pakket van een nieuwe fiets.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 16 jun 2021 06:37

Functioneel gezien is elektrisch wel de betere keuze, schakelt voor veel makkelijker en de auto-trim functie is een plus zeker in heuvel achtig gebied erg fijn. Achter schakelt het net wat preciezer maar vind de voordelen veel en veel minder.

Rijdt momenteel veel niet elektrisch en mis het eigenlijk niet daarbij vind ik het er mooier uitzien zeker bij een traditioneel frame. Zou ik de volgende keer weer elektrisch aanschaffen, misschien/twijfel maar dan zeker wireless.
YFood !!!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 jun 2021 08:19

Als ik zou kunnen kiezen, altijd elektrisch en bedraad (volledig) zodat er maar 1 batterij is om in het oog te houden.

Ik snap die drang naar draadloos niet zo goed, het is niet dat je nog iets van de draden ziet op een modern frame. Die batterij-bult op de derailleurs is toch veel lelijker dan die 5cm draad die zichtbaar is?
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 jun 2021 07:11

@TL die batterij bult van SRAM ziet er wat mij betreft niet slecht uit, is natuurlijk smaak. Voor een echte clean-look is ook 5cm draad teveel....

Waar je wel een punt hebt is de meerdere batterijen, maar heb er geen ervaring mee dus kan niet weten of dit echt een issue is.
YFood !!!

alex606
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 24 mar 2021 18:18

alex606 19 jun 2021 15:28

Ik vind dat elektronisch schakelen volledig tot zijn recht komt op een tijdritfiets. Je kan zowel op de aerobars als op de basebar schakelen. Bij de mechanische Ultegra moet je schakelen met ouderwetse schakelaars en alleen op de aerobars, lijkt me echt geen fijne bedoening.

En voor de keuze di2 of etap zou ik voor etap kiezen. Je kan de batterijen uithalen en binnen opladen. Is voor mij gemakkelijker omdat ik geen stopcontact heb in de garage of ik moet met een powerbank werken.

Echter in mijn geval (Canyon CF8 disc) kan je de kettingbladen (sram etap + vermogenmeter) niet vervangen en een nieuw crankstel kost +1100€. Bij de di2 versie kan je wel de kettingbladen vervangen en ben je met 120€ klaar.

Plaats reactie