Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud schijfremmen

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 22 jun 2021 19:53

Piepen kan je voorkomen door nieuwe blokken op de juiste manier in te remmen.

Dat betekent de blokken een aantal keren ( zeg 10 keer) voorzichtig goed warm te laten worden bij het aanremmen.

Heb je (bij droog weer) geen last meer van piepende remmen.

Check youtube zou ik zeggen.

Zo maar een voorbeeld

https://youtu.be/eJc5KSyIK7s
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 22 jun 2021 20:38

Inremmen doe ik altijd netjes, maar na ontvetten en licht afschuren ook?

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 22 jun 2021 20:46

je blokken kan je maar 1 keer inremmen.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jun 2021 12:25

Aspide83 schreef: 22 jun 2021 20:38 Inremmen doe ik altijd netjes, maar na ontvetten en licht afschuren ook?
Met inremmen gebeuren er twee dingen:
-Heatcycle, wat afhankelijk van het materiaal heel veel effect kan hebben.
-Je remt het blok glad

Dat eerste kan je maar 1x doen voor het effect!

Het piepen bij bijna tot stilstand heeft met de remkracht te maken, waarschijnlijk bewegen de blokken en of zuigers dan omdat je minder remdruk zet,

Dat kan je testen door gewoon dezelfde remdruk aan te houden tot stilstand.

Ik ontvet echt zelden, alleen na een schoonmaak beurt, maar ook niet altijd.

Let op met bv siliconen spray en wd40, als dat erop komt ontvetten voor dat je remt, als je geremd hebt blijft het ellende.

Dus buiten sprayen is bijna altijd ellende!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 23 jun 2021 13:14

Jullie zeggen inremmen kan maar 1 keer bedoel je dan maar 1 keer remmen, of, zoals ik heb geleerd minimaal 10 keer echt goed door remmen, om een aantal keren warmte in de blokken te krijgen. Wel uiteraard meteen na montage van de blokken, want als je voor het inremmen al zachtjes geremd hebt of andere slijtage aan de blokken hebt werk het niet meer, Of heb ik het mis?
Ach, ik zeg ook maar wat

leon1
Forum-lid
Berichten: 2963
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 jun 2021 15:25

Bij het inremmen draag je materiaal over op de schijfrem waarmee je de blokken als het ware 'aansluit' op de schijven. Ik rijd gewoon met aangetrokken remmen als ik nieuwe blokken monteer. Je merkt al heel snel dat de remkracht sterker wordt. Wel de schijf schoonmaken voordat je nieuwe blokken monteert. Ik zelf doe dat met alcohol (potje uit de apotheek voor €2).

Verder inderdaad zonder de blokken erin de zuigers even iets naar buiten laten komen en de zuigers schoonmaken. Gewoon met een doek.

Verder remmen met DOT elk jaar de vloeistof vervangen. Ik heb het al eens gehad dat warme remmen vanzelf dicht gingen en bleven. Simpelweg niet tijdig de DOT vervangen. Remmen met minerale olie hebben daar geen last van. Minerale olie kun je bijna oneindig laten zitten. Je zou bijna zeggen: werkt het? Niet aankomen.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie