Hallo,
Ik ben mij aan het oriënteren voor een frame om zelf op te bouwen met wat spullen die ik nog heb liggen. Nu kan ik kiezen uit BB30 of BSA. Ik rij met 24mm Sram/Quarq crankstellen. Pressfit is toch vaak wel wat kraakgevoeliger lijkt mij dan BSA waarbij je de cups er in schroeft. Wat zouden jullie kiezen?
BB30 of BSA
24 mm SRAM/Quarq bestaat niet, je zal GXP bedoelen. Deze is aan de ene kant 24 mm, maar aan andere kant 22 mm.
Anyway, GPX en pressfit is niet de meest ideale combinatie. Ik zou daarom altijd voor BSA gaan.
Kies je toch voor BB30 dan heb je sowieso een conversie bb nodig. Dat vind ik zelf optisch minder mooi en technisch kun je er ook van alles van vinden.
Anyway, GPX en pressfit is niet de meest ideale combinatie. Ik zou daarom altijd voor BSA gaan.
Kies je toch voor BB30 dan heb je sowieso een conversie bb nodig. Dat vind ik zelf optisch minder mooi en technisch kun je er ook van alles van vinden.
BSA! Er is echt geen enkele goede reden te verzinnen om met BB30 te gaan rijden (gebaseerd op ervaringen met 2 met BB30 uitgeruste racefietsen en 1 met BSA uitgeruste MTB. 3x raden welke fiets nooit kraak-issues heeft...)
Voor SRAM GXP zijn zowel press-fit lagers (maar dan weer niet standaard in BB30) als BSA lagers beschikbaar
Voor SRAM GXP zijn zowel press-fit lagers (maar dan weer niet standaard in BB30) als BSA lagers beschikbaar
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bedankt heren!
Er is ook nog een ander frame met BB386. Wat voor soort BB is dat en wat voor bottom bracket heb ik daar voor nodig? Ik zie iets van C-bear, maar die kost dan weer gelijk 129 euro, dat zijn wel andere bedragen dan mijn huidige BB van 36 euro van Sram.
Dat wist ik niet. Ik dacht dat het een volledig 24mm as is. Het is inderdaad de GXP. Weer wat geleerd.havana schreef: ↑10 jun 2021 12:05 24 mm SRAM/Quarq bestaat niet, je zal GXP bedoelen. Deze is aan de ene kant 24 mm, maar aan andere kant 22 mm.
Anyway, GPX en pressfit is niet de meest ideale combinatie. Ik zou daarom altijd voor BSA gaan.
Kies je toch voor BB30 dan heb je sowieso een conversie bb nodig. Dat vind ik zelf optisch minder mooi en technisch kun je er ook van alles van vinden.
Er is ook nog een ander frame met BB386. Wat voor soort BB is dat en wat voor bottom bracket heb ik daar voor nodig? Ik zie iets van C-bear, maar die kost dan weer gelijk 129 euro, dat zijn wel andere bedragen dan mijn huidige BB van 36 euro van Sram.
BB386 > GXP bottom bracket heb je dan nodig
https://www.bike24.com/p2386812.html?me ... ,1869,1870
https://www.bike24.com/p2229409.html?me ... ,1869,1870
https://nl.aliexpress.com/item/32793996454.html
Zie ook: viewtopic.php?f=12&t=91748
https://www.bike24.com/p2386812.html?me ... ,1869,1870
https://www.bike24.com/p2229409.html?me ... ,1869,1870
https://nl.aliexpress.com/item/32793996454.html
Zie ook: viewtopic.php?f=12&t=91748
Als het verschil tussen de frames waaruit je kunt kiezen enkel de BB standaard is, dan zou BSA een no-brainer zijn voor mij. Voordeel van zowel standaard 24 mm assen en 22-24mm GXP assen is wel dat er voor zo'n beetje elke bottombracket standaard een conversiekit te koop is. Kijk ook eens bij wheelsMFG.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bedankt. Is de combinatie BB386 en GXP even beroerd als BB30-GXP?havana schreef: ↑10 jun 2021 13:20 BB386 > GXP bottom bracket heb je dan nodig
https://www.bike24.com/p2386812.html?me ... ,1869,1870
https://www.bike24.com/p2229409.html?me ... ,1869,1870
https://nl.aliexpress.com/item/32793996454.html
Zie ook: viewtopic.php?f=12&t=91748
BB386 vs BSA dan nog altijd BSA de voorkeur?
Voor BSA heeft dan nog altijd de voorkeur. Het systeem is ontworpen voor schroefcups. Je kunt het wel gebruiken voor pressfitsystemen maar het is niet ideaal. Het kan goed gaan, het kan ook misgaan.
Meer technische info hier
viewtopic.php?f=12&t=86128&start=12
Je kunt ook een paar filmpjes van Hambini bekijken waarin hij het uitlegt (YouTube). Hij overdrijft nogal over hoe slecht GXP is, maar zijn uitleg is desondanks wel bruikbaar.
https://www.youtube.com/watch?v=pFd3LJtTpDo
Meer technische info hier
viewtopic.php?f=12&t=86128&start=12
Je kunt ook een paar filmpjes van Hambini bekijken waarin hij het uitlegt (YouTube). Hij overdrijft nogal over hoe slecht GXP is, maar zijn uitleg is desondanks wel bruikbaar.
https://www.youtube.com/watch?v=pFd3LJtTpDo
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De combinatie 386 en gxp is minder beroerd dan PF30. Het bb386 bracket is breder en daardoor vallen de geplaatste lagers hier wel binnen het frame. Bij een PF30 zitten de lagers in de geperste cups, maar worden ze niet ondersteund door het frame.NuitKor schreef: ↑10 jun 2021 13:43Bedankt. Is de combinatie BB386 en GXP even beroerd als BB30-GXP?havana schreef: ↑10 jun 2021 13:20 BB386 > GXP bottom bracket heb je dan nodig
https://www.bike24.com/p2386812.html?me ... ,1869,1870
https://www.bike24.com/p2229409.html?me ... ,1869,1870
https://nl.aliexpress.com/item/32793996454.html
Zie ook: viewtopic.php?f=12&t=91748
BB386 vs BSA dan nog altijd BSA de voorkeur?
Maar het gxp systeem is inderdaad ontworpen voor BSA.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
GXP assen kun je toepassen in BSA frames en in PF frames,
volgens mij is de kritiek van Hambini ook op de GXP icm PF, waarbij een washer gebruikt wordt.
voor de TS, ik rijd sinds force 22 beschikbaar was met dezelfde crank in verschillende frames. eerst in BSA toen in ITA.
bij BSA was het foutloos, eens in de zoveeltijd de lagers vervangen.
bij ITA was het de keuze voor het juiste vet voor de borging van de draad een dingetje.
btw, je ziet steeds meer fabrikanten weer kiezen voor BSA of T47 draad in de frames.
GXP lagers voor ITA zijn veel minder beschikbaar dan de BSA varianten.