Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano 105 ketting vraag.

Gebruikersavatar
Alexzzz
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2021 21:00

Gebruikersavatar Alexzzz 02 jun 2021 21:06

Hi iedereen!

Ik heb een kort vraagje, door een foutje van mezelf heb ik mijn originele ketting te kort gemaakt, om precies te zijn de Shimano CN-HG601-11 (11 speed)

Ik heb vervolgens een nieuwe ketting gekocht (uiteraard precies dezelfde) en met de schakels die ik heb over gehouden, wilde ik d.m.v. een breekpen de oude (te korte ketting) weer op lengte maken.

Ondanks dat het (mijns inziens) dezelfde ketting zou moeten zijn, zie ik bij de oude ketting "SK" op de schakels, en "TA" bij de nieuwe ketting.

Mijn vraag: kan ik dit gewoon negeren en het spul samenvoegen, of zijn ze niet compatibel met elkaar?

Thanks alvast :winkthumb:
Shimano.jpg

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 jun 2021 23:17

modbreak:

Probeer dat eens op een wat minder onbeschofte manier te brengen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 jun 2021 06:15

@klimmer: je leeft nog in het verleden zeker? Shimano levert nu al een tijdje snelsluitschakels bij zijn kettingen:
Afbeelding

TS wil een extra stuk ketting toevoegen aan een te korte ketting (en ja, de snelschakel is een betere oplossing als de breekpen)

Ja het kan dus (best een snelschakel van KMC gebruiken, werkt perfect)

Geen idee wat het verschil is tussen SK en TA (ik heb hier zelfs een ketting waar RG op staat, ook 11-speed)
Afbeelding

DyDaJo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 23:07

DyDaJo 03 jun 2021 07:01

“Mijn vraag: kan ik dit gewoon negeren en het spul samenvoegen, of zijn ze niet compatibel met elkaar?”

Ja, je kan ze samenvoegen, met behulp van een snelsluitschakel of met een breekpen, wat jij wil en beschikbaar hebt.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 jun 2021 08:37

Letters zoals SK of TA zijn de productie maanden van Shimano.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 jun 2021 09:56

Leuk om te weten :winkthumb:

Effe verder Gegoogled en blijkbaar staat de eerste letter voor het jaar (A=1976 en na Z in 2001 zijn ze terug met A begonnen in 2002) en de tweede letter staat voor de maand (A=januari, B=februari,...)

Afbeelding

SK: November 2020
TA: Januari 2021
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexzzz
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2021 21:00

Gebruikersavatar Alexzzz 03 jun 2021 18:34

Bedankt voor de antwoorden iedereen! Ik vond het niet mooi om 2x een snelschakel te gebruiken, vandaar dat ik het "verlengen" met een breekpen wilde doen zodat ik niet 2x achter elkaar een snelschakel heb zitten. Ik gebruik namelijk sowieso altijd al een snelschakel omdat ik dat makkelijk vind met onderhoud (ketting schoonmaken) Zo is de ellende overigens wel begonnen, want de ketting was 1 geheel op mijn Cube Attain GTC SL 2021, en ik wilde graag een snelschakel/missing link ertussen proppen. In een vlaag van verstandsverbijstering had ik hem alleen op een verkeerde plek onderbroken met de kettingpons, en moest ik dus nóg een keer schakels verwijderen waardoor de ketting te kort werd. Ik heb hier wel 1 ritje mee gemaakt, maar het derailleur stond zichtbaar (teveel) onder spanning.

Als de letters alleen maar maanden aanduiden, dan vind ik het helemaal prima, dan ga ik samenvoegen!

Nogmaals dank.

Plaats reactie