Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Powermeter voor prutser

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 mei 2021 13:06

Ik zit de laatste tijd wat te kijken naar een powermeter. Ik ben gewoon een prutser maar vind het wel leuk om een beetje met dit soort info te spelen. Maar gezien mijn niveau heb ik er zeker geen vele honderden euro's voor over.

Ik zag deze:

https://www.12gobiking.nl/4iiii-precisi ... powermeter

Eenzijdig lijkt me voor mijn doel prima. Echter, ik rijd op een focus Cayo met daarop nog een Ultegra triple. Weet iemand of ik inderdaad gewoon de linkercrank kan vervangen, of past dit niet? Het is Ultegra triple met externe cups.

Ik zag ook nog de powerpod in diverse gedaanten voorbijkomen maar als de reviews (best wel oude) lees werd ik daar niet heel enthousiast van. Dus als goedkoop alternatief kan ik daar beter bij wegblijven. Deed me een beetje denken aan die polar optie van een paar geleden die naar je ketting keek oid.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27537
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mei 2021 13:10

Ja, die kan je gebruiken, ook op Ultegra.

Voldoet prima voor wat jij ermee wil doen.

PowerPod is geen powermeter maar een powerschatter. En dan ook nog een veel te duur. Niet aan beginnen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 26 mei 2021 13:39

Geen kwaad woord over die Polar! Ik heb hem zelf ook (op zolder), Je zag heel duidelijk dat je 30% meer vermogen moest trappen op het kleine blad dan op het grote blad bij dezelfde snelheid.

Terzake: bij crankgemonteerde powersensors kan (heel soms) het frame geen ruimte hebben.
Niet zijken maar reiden !

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 mei 2021 16:38

Dank voor de hulp, ga eens kijken waar ik er een kan scoren.

De cadanssensor zit ook binnenkant crank en dat past makkelijk. De hogere q-factor van een triple crank zal daar ook wel debet aan zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 mei 2021 18:28

Er staat er op het forum 1 te koop
viewtopic.php?t=95504

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 26 mei 2021 22:03

ik ben ook een (impulsieve) prutser en heb mijn 4iii ultegra powermeter na 4 weken alweer te koop gezet op marktplaats. Als je net als ik maar wat prutst dan heb je helemaal niets aan een powermeter want dat werkt alleen als je gestructureerd en gedisciplineerd traint. Leuk en stoer om in het zondagmorgen groepje te pronken met je 250 watt kopwerk, maar niemand heeft er iets aan.

hier nog een uitleg van de grootste prutser van het internet:
https://www.youtube.com/watch?v=OpaNqYZ7Rpk
Laatst gewijzigd door rovar op 26 mei 2021 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3372
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 26 mei 2021 22:07

Tja. Ik pruts ook maar wat maar vind het toch leuk om te zien hoe hard ik pruts. 't Is niet voor iedere prutser hetzelfde.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 27 mei 2021 07:49

Ik rotzooi ook maar wat aan, maar toch kijk ik bijvoorbeeld onderweg en achteraf nog wel eens naar de gegevens van mijn hartslagmeter (vaak om te kijken of ik het rijmen kan met het gevoel van inspanning of vermoeidheid). Echt erop trainen doe ik niet.

In het verlengde daarvan ben ik ook wel eens nieuwsgierig naar wat voor vermogens ik in een bepaalde situatie trap (echter net niet genoeg om de aanschaf voor mezelf te rechtvaardigen...)

Dat soort data moeten je denk ik boeien, indruk op je vrienden maken doe je er inderdaad niet mee ;)

Had trouwens die polar ook even opgezocht, maar wat een meetwinkel is dat :lol: :lol: :lol: ;
https://www.youtube.com/watch?v=TeZH-JTblfo
(kan me wel voorstellen dat op een trainer zoiets prima werkt)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 27 mei 2021 08:04

rovar schreef: 26 mei 2021 22:03 ik ben ook een (impulsieve) prutser en heb mijn 4iii ultegra powermeter na 4 weken alweer te koop gezet op marktplaats. Als je net als ik maar wat prutst dan heb je helemaal niets aan een powermeter want dat werkt alleen als je gestructureerd en gedisciplineerd traint. Leuk en stoer om in het zondagmorgen groepje te pronken met je 250 watt kopwerk, maar niemand heeft er iets aan.
Ik rijd altijd alleen dus dat voordeel heb ik niet. Maar inderdaad, ik vind het leuk te weten hoe hard ik pruts. En bij tijd en wijle rijd ik wel eens wat blokjes, om het wat afwisselender te maken. Bijvoorbeeld in de aanloop naar de 1 of triathlonnetjes die ik per jaar pruts.

Fijn dat er ook impulsieve prutsers zijn, dan kan de minder impulsieve prutser een mooie metertje scoren op MP. Prutsers onder elkaar zeg maar.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 27 mei 2021 08:07

Hanz Bé schreef: 26 mei 2021 18:28 Er staat er op het forum 1 te koop
viewtopic.php?t=95504
Dank je. Ik zag het, zal vanavond eens dubbelchecken wat de lengte van mijn cranks is.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 mei 2021 09:07

By the way....... ik ben zelf ook zo'n prutser, die sinds kort een powermeter heeft gekocht (stages). Gewoon voor “de leuk”.
Of het nut heeft weet ik niet, maar in combinatie met m'n op de kickr gemeten FTP geeft het soms wel wat richting.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 27 mei 2021 09:25

Ah, dan toch nog een vraag. Want ook een stages lijkt te kunnen voor mijn setup met ouderwetse triple. En qua prijs zijn ze allebei 299. Dus beiden zijn denk ik een optie.

Heeft iemand nog overwegingen waarom hij/zij de 4iiii of juist de stages heeft gekocht? En wellicht zijn er nog andere alternatieven in die prijsklasse (maar gezien mijn triple vallen de complete cranksets af).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie