Remklauw schijfrem etap AXS werkt niet meer
Vandaag mijn fiets opgehaald bij de fietsenmaker omdat de rechter remhendel van mijn fiets niet goed werkte. Hij bleef hangen en voelde compleet anders dan de linkerkant aan.
Omdat de schijf van de achterrem aan liep heb ik de remklauw opnieuw gecentreerd. Gewoon bouten los gehaald met het wiel in de fiets, rem ingeknepen en bouten weer vast gedraaid. Wel heb ik de fiets op de kop gezet om dit te doen. Gewoon omdat dit nu even gemakkelijk was en ik zo goed kon zien welke maat torx ik nodig had.
In eerste instantie leek dit goed te zijn gegaan en daar waar het remmen met de rechter hendel eerst anders aanvoelde dan met linker voelde het nu gelijk. Ik kon de rechter hendel wel wat verder in knijpen maar het gevoel was gelijk.
Nu, een tijdje later kan ik de rechter hendel helemaal in knijpen en raken de remblokken niet of nauwelijks de schijf. Ik dacht morgen een mooi rondje te gaan fietsen, maar dat lijkt nu niet te gaan lukken op deze fiets.
Heb ik iets over het hoofd gezien, of toch niet goed gedaan door bijvoorbeeld de fiets op de kop te zetten? De handleidingen van SRAM helpen me ook niet echt verder. Ook de stelschroef voor de snelheid van aangrijpen biedt geen soelaas.
Omdat de schijf van de achterrem aan liep heb ik de remklauw opnieuw gecentreerd. Gewoon bouten los gehaald met het wiel in de fiets, rem ingeknepen en bouten weer vast gedraaid. Wel heb ik de fiets op de kop gezet om dit te doen. Gewoon omdat dit nu even gemakkelijk was en ik zo goed kon zien welke maat torx ik nodig had.
In eerste instantie leek dit goed te zijn gegaan en daar waar het remmen met de rechter hendel eerst anders aanvoelde dan met linker voelde het nu gelijk. Ik kon de rechter hendel wel wat verder in knijpen maar het gevoel was gelijk.
Nu, een tijdje later kan ik de rechter hendel helemaal in knijpen en raken de remblokken niet of nauwelijks de schijf. Ik dacht morgen een mooi rondje te gaan fietsen, maar dat lijkt nu niet te gaan lukken op deze fiets.
Heb ik iets over het hoofd gezien, of toch niet goed gedaan door bijvoorbeeld de fiets op de kop te zetten? De handleidingen van SRAM helpen me ook niet echt verder. Ook de stelschroef voor de snelheid van aangrijpen biedt geen soelaas.
Daar was ik al bang voor. Is ook bekend waarom dit gebeurt?
Als er geen lucht in het systeem zit en het heeft voldoende druk dan zou er toch niks aan de hand moeten zijn...
Als er geen lucht in het systeem zit en het heeft voldoende druk dan zou er toch niks aan de hand moeten zijn...
Heb iets vergelijkbaars gehad ook nadat ik aan de stelschroef voor het moment van aangrijpen had gezeten. Heb je de stelschroef teruggezet op de stand waar hij oorspronkelijk stond?
Helemaal terugdraaien en dan kijken of het weer normaal werkt.
Als dat niet werkt zul je moeten ontluchten.
Helemaal terugdraaien en dan kijken of het weer normaal werkt.
Als dat niet werkt zul je moeten ontluchten.
o'7o
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik merk dat er in de sram remmen op een of andere manier altijd iets lucht komt na een jaartje 5 a 6 duizend km.
Dat gaat zich vaak ergens bij de klauw vormen en daar heb je eigenlijk weinig last van als het niet teveel is. totdat de lucht kan verplaatsen.
Op z,n kop zetten is geen probleem zolang je de rem maar niet inknijpt, dan gaat het mis. De lucht zou weer naar boven moeten gaan bij recht zetten, maar dat gebeurt niet altijd en met de interne kabels en bochten komt dat niet meer goed zonder ontluchten.
Vaak is het voldoende om alleen even een spuit op de klauw te zetten de lucht eruit te trekken en dan de vloeistof terug te spuiten. Das 2 minuten werk.
Dat gaat zich vaak ergens bij de klauw vormen en daar heb je eigenlijk weinig last van als het niet teveel is. totdat de lucht kan verplaatsen.
Op z,n kop zetten is geen probleem zolang je de rem maar niet inknijpt, dan gaat het mis. De lucht zou weer naar boven moeten gaan bij recht zetten, maar dat gebeurt niet altijd en met de interne kabels en bochten komt dat niet meer goed zonder ontluchten.
Vaak is het voldoende om alleen even een spuit op de klauw te zetten de lucht eruit te trekken en dan de vloeistof terug te spuiten. Das 2 minuten werk.
Dat heb ik inderdaad gedaan en dat is geen verschil.
Ik denk nog heel even na of ik zelf een poging ga wagen om te ontluchten of dat ik dit toch aan mijn fm ga vragen. Ik heb nog maar 5 ritjes op de fiets gemaakt en de vorige keer dat de fm aan het ontluchten was ging dit erg moeizaam. Net alsof het niet lukte om olie in het systeem te krijgen.
De nieuwe axs calipers werken wel iets anders dan de oude. Je moet ze eerst open zetten. Zou de fm dat niet weten?!
https://youtu.be/mO5lipPGGlo
Zie instructie bij 4:29
https://youtu.be/mO5lipPGGlo
Zie instructie bij 4:29
o'7o
Die video heb ik inderdaad ook bekeken en gezien dat je de caliper open moet zetten. Ik ben bij het ontluchten geweest de vorige keer, maar weet niet meer of de fm dit toen gedaan heeft.
Het ontluchten kan ik zelf, dat gaat me normaal gesproken lukken. Ik weet alleen niet ik dit nu zelf wil proberen bij een nieuwe fiets.
Het ontluchten kan ik zelf, dat gaat me normaal gesproken lukken. Ik weet alleen niet ik dit nu zelf wil proberen bij een nieuwe fiets.
Als de fm de caliper niet heeft open gezet, is de manier van ontluchten uit de video niet mogelijk. Met het heen en weer pendelen vd olie,Douglas schreef: ↑22 mei 2021 08:58 De nieuwe axs calipers werken wel iets anders dan de oude. Je moet ze eerst open zetten. Zou de fm dat niet weten?!
https://youtu.be/mO5lipPGGlo
Zie instructie bij 4:29
Een ding is zeker, er zit nu lucht in je systeem.
Als ik ts was ging ik zelf aan de slag.
Is het niet nu, dan wel in de toekomst. Een keer ontluchten/ nieuwe olie erin zal toch eens moeten.
De video is redelijk duidelijk en zeker niet lastig.
Toch nog een vraag voor de kenners. De caliper op mijn fiets heeft de aansluiting voor het ontluchten aan de zijkant zitten. Remblokken verwijderen werkt ook net wat anders dan getoond op youtube.
Ik sta op het punt om de originele ontluchtingskit te bestellen. Ik mag er van uit gaan dat de stappen om te ontluchten gelijk blijven, en dat de standaard kit de juiste is toch?
Ik sta op het punt om de originele ontluchtingskit te bestellen. Ik mag er van uit gaan dat de stappen om te ontluchten gelijk blijven, en dat de standaard kit de juiste is toch?
Ik weet niet wat je precies met de standaard kit bedoelt. Bij de caliper die bij mijn 11 speed force zat had ik 2x een aansluiting met schroefdraad. Bij de AXS calipers heb je op de remhendel een aansluiting met schroefdraad en bij de achtercaliper een snelkoppeling.
Zie link daar zit 2x die met schroefdraad bij en 1x de snelkoppeling
https://www.mantel.com/sram-pro-bleed-k ... eXEALw_wcB
Zie link daar zit 2x die met schroefdraad bij en 1x de snelkoppeling
https://www.mantel.com/sram-pro-bleed-k ... eXEALw_wcB
o'7o
Diezelfde kit had ik bekeken en inmiddels besteld. Wordt dinsdag bezorgd. Mijn ervaring met het ontluchten zal ik hier ook delen.