Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vraag mbt beschadigde steekas

Gebruikersavatar
Anthrow
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 apr 2018 09:38

Gebruikersavatar Anthrow 14 mei 2021 09:33

Hallo allemaal. Afgelopen zaterdag heb ik mijn nieuwe racer opgehaald. Mijn eerste fiets met schijfremmen en dus steekassen. Bij een nieuwe fiets hoort ook een nieuwe ketting maar ik ben persoonlijk niet zo'n fan van reguliere olie. Zodoende heb ik de gehele drivetrain gereinigd om C3 lube van Muc-off te gaan gebruiken.

Om het werk wat makkelijker te maken heb ik een tooltje van Morgan Blue gebruikt, deze:
MorganBlue tooltje.png
Nadat het hele zaakje netjes schoon was en ik het tooltje van de as verwijderde viel op dat de as behoorlijk kaal geschuurd was:
As.jpeg
As2.jpeg
Ik was zelf behoorlijk verbaasd over de mate van beschadiging die het tooltje veroorzaakt heeft. Als je met je nagels over het kaal geschuurde stuk gaat voel je zelfs kleine groefjes in het metaal. Bij inspectie zag ik wel dat er wat vuil in het tooltje zat, maar niet echt heel extreem. Voortaan dus even goed opletten met deze tooltjes.

Doe ik er verstandig aan om deze as te vervangen of verwachten jullie dat deze beschadiging geen invloed zal hebben op de veiligheid en werking van de as?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 mei 2021 19:23

Dat is enkel de lak die er af is door wrijving van het plastic wieltje met de as..
Dat is geen beschadiging, in normale omstandigheden is er geen enkel fietsonderdeel dat contact maakt met deze as.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 mei 2021 19:28

Hoeft niet vervangen te worden!
Beetje lak eraf zoals Lcsmet al zegt, geen reden tot zorg.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 mei 2021 20:27

+1

Geen enkel probleem.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 14 mei 2021 20:27

Lichtjes invetten om corrosie te voorkomen, verder geen probleem.
Dogma F

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 mei 2021 22:14

Geen probleem. De endcaps van de naaf maken contact met t frame. Zolang het schroefdraad niet beschadigd is en je het wiel kan fixeren merk je hier niets van.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Anthrow
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 apr 2018 09:38

Gebruikersavatar Anthrow 14 mei 2021 22:24

Bedankt voor jullie reacties. Ik wou het even zeker weten. Gaat uiteindelijk om je eigen welzijn en een hoop centjes. :P.

Plaats reactie