Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kogels en conussen vervangen

FietsendeHardloper
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2021 10:41

FietsendeHardloper 13 mei 2021 14:26

Recent heb ik de lagers van mijn voorwiel open geschroefd omdat er wat speling op zat. De kogels en conussen zijn toch wel meer versleten dan ik gehoopt had en nu wil ik deze vervangen.

Dit is de eerste keer dat ik ze open heb en ik vroeg me af of hier standaard maten voor zijn of dat dit verschilt. Het betreft hier concept sl naven in een Focus fiets.

Normaal gesproken bestel ik het meeste, maar omdat ik niet precies weet wat ik nodig heb vroeg ik me af of iemand anders dit zo weet en of een fietsenmaker dit standaard op voorraad heeft.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 mei 2021 15:39

Standaard? zo makkelijk moet het toch niet zijn...? :mrgreen:
ook bij Shimano (zo maar een merk) zijn er verschillen. Overigens indien de conussen ingesleten zijn, dan zijn de cups dat ook en die krijg je er niet uit. Neem as en conussen mee naar de winkel. Misschien heb je geluk....

FietsendeHardloper
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2021 10:41

FietsendeHardloper 13 mei 2021 21:50

Nou ja. Makkelijk hoeft het niet te zijn. Als ik maar weet wat ik moet hebben ;)
Helaas is technische documentatie niet te vinden, dus ik vroeg me ook een beetje af of iemand hier meer bekend mee is.

Cups zijn ook niet geweldig meer, maar zien er nog wel beter uit dan de conussen. Ik ben geen veelfietser en als het hiermee weer een jaar of twee/drie redelijk blijft rollen vind ik het op zich prima. Of is dat een heel slecht idee?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 mei 2021 22:09

Dat zal wel voldoen!

Plaats reactie