Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kwaliteit SRAM Bottom bracket?

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 12 mei 2021 16:19

hoi,

Ik heb een SRAM RED axs groep van een paar maanden oud. Er zit een vervelende tik in de DUB bracket. Een paar weken geleden alles uit elkaar en opnieuw ingevet, ondanks dat de fiets dus nog niet zo oud is. Toen was het even weg, maar nu is het weer terug.

Ik heb de lagers er zelf nog niet uitgehad. Maar voordat ik dat doe, vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met de moderne trapassen van Sram zelf. Is de kwaliteit goed of niet? En zo nee, wat zouden jullie dan adviseren.

En ik bedoel niet meteen ceramische lagers. Die hebben mij ook nog niet erg positief kunnen verrassen. Ze zijn wel wat lichter, maar de laatste ervaring met Enduro lagers van 100 Euro per setje, was dat ze ook na een jaar op waren.

mvg
Rob

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 12 mei 2021 16:37

vroegtijdige slijtage aan lagers zijn meestal het resultaat van een afwijkingen niet van de lagers.....
dus als je iets vervangt zoals een lager, en de boring in je frame is afwijkend, dan gaat je nieuwe lager net zo kort mee als de vorige.
ooit wel eens hambini filmpjes op Youtube gezien? het lijkt allemaal een beetje zeuren om te zeuren, toch zie je dit in veel omgevingen waar lagers in zijn verwerkt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2021 13:45

Hello Hambini Fans

Het licht vrijwel altijd aan het frame.
Ook het geroemde c bear heb ik in een frame al na 2K rauw lopend gehad.

Terwijl de el chipo shimano lagers van 20 euro in een andere frame na drie jaar nog als nieuw waren.

Let er bij niet shimano cranks ook op dat bij het vastdraaien deze soepel blijft lopen.
Heel vaak kom ik tegen dat bij de laatste slag het ineens zwaar loopt, dan staat er druk op de lager en ben je klaar, dan een ring eruit liever iets speling dan niets.

Hoop hebben altijd de neiging alle speling eruit te willen halen, prima maar pas daar mee op, net als met de huidige frames met steekassen, (als je stelringen hebt) stel je naven af met de steekassen op het juiste moment, doe je dan niet loop je het risico de lagers te slopen. draai de steekas maar eens 5nm zachter of harder aan en zie wat er gebeurt.

Plaats reactie