Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Mogelijkheden afstelling SRAM Red Etap 11speed

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 12 mei 2021 10:58

Ik heb een overjaarse fiets op het oog met een SRAM Red Etap 11 speed afmontage.
De achterderrie is nog de gewone korte kooi, dus niet de wifli versie.
Kan iemand me helpen met de mogelijkheden te verduidelijken hiervan.

Ik zou graag toch ook de mogelijkheid hebben om een 11-32 cassette te installeren. Zou dit lukken bij deze achterderrie, normaal spreekt men van maximaal 11-28.

Daarnaast is de fiets voorzien van de power ready Quarq Prime Carbon crank met 52-36 vertanding. Hier zou ik dan bij voorkeur overschakelen naar een 48 of 50 als grootste Kettingblad. Powermeter zou ik er eventueel ook willen op installeren.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben bij de eerste generatie SRAM Red Etap 11sp qua afstelling. Is dit mogelijk en werkt dit oke?
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3338
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 12 mei 2021 11:17

Zelf nooit geprobeerd.

Ik ken wel iemand die succesvol tot 30 is gegaan. Bij hem lukte 32 niet, de tanden van het kransje raakten het derailleurwieltje, bij volledig uitgedraaide b-schroef.

Noot van de redactie: hij heeft 30 alleen maar getest en heeft er nooit echt mee durven kilometers malen. Heeft de update van de derailleur gekocht en houdt nu de korte kooi versie als reserve aan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 mei 2021 14:10

11-30 Sram Red cassette werkt bij bij prima op de standaard kooi van de eTap bij mijn Scott Foil. Een en anders is afhankelijk van frame en derailleur hanger. Overigens rij ik met 50/34 aan de voorkant mocht je dat ook willen weten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 13 mei 2021 09:53

Bedankt voor de info.
Heb dan toch maar beslist om er niet voor te gaan. Ondanks het een 2019 model fiets was, is de oudste SRAM Red Etap toch een risicootje.
Ik koop nu niet bepaald elke 4-5 jaar een nieuwe fiets, dus dan kan vervangonderdelen wel een issue worden voor deze groep.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Plaats reactie