Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bottom bracket verwijderen of niet?

Roy79
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2021 15:54

Roy79 03 mei 2021 16:08

Hallo, ik zou graag wat hulp willen.

Ik heb een Giant defy advanced sl 2019 frame gekocht en heb er een 105 mechanische disc groupset bij gekocht. Nu wil ik de rem en schakelkabels installeren maar weet ik niet of ik de bb eruit moet halen of dat ik met zo'n magneet tool de binnenkabel langs de bb kan krijgen. Er zitten geen openingen bij de bb in het frame. Iemand hier ervaring mee?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2246
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 03 mei 2021 17:09

Als het BSA was geweest zou ik zeggen gewoon losschroeven, maar dit is pressfit? Het kan zonder demonteren, maar het maakt het wel een stuk gemakkelijker. En je kunt de gelegenheid gebruiken om er nieuwe bracket lagers in te zetten, afhankelijk van de staat.

Roy79
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2021 15:54

Roy79 03 mei 2021 18:19

Woefdram schreef: 03 mei 2021 17:09 Als het BSA was geweest zou ik zeggen gewoon losschroeven, maar dit is pressfit? Het kan zonder demonteren, maar het maakt het wel een stuk gemakkelijker. En je kunt de gelegenheid gebruiken om er nieuwe bracket lagers in te zetten, afhankelijk van de staat.
Bedankt voor je antwoord. Er zit idd een presfit in maar heb een bsa bb erbij gekregen.
Ik kan dus alleen de binnenkabel met een magneet over of onder de bb heen geleiden of ik moet gereedschap halen om de bb te verwijderen? Keuzes maken ben ik niet goed in 😁 de lagers zijn nog wel goed denk ik, er is niet veel mee gefietst.
Ff ander vraagje moet ik de outer kabels ook door het frame halen of hoeft dat niet?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 03 mei 2021 18:56

De buitenkabels gaan niet door het frame.
Ik vrees dat het heel, heel moeilijk gaat zijn om de twee derailleurkabels helemaal goed door het frame te halen.
Normaliter zit er in het bracket nog een kabelgeleider en daar moeten de kabels echt wel doorheen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 03 mei 2021 18:57

BSA in een pressfit frame monteren gaat niet.
De remkabel zal waarschijnlijk met buitenkabel erdoor moeten, tenzij je een kabelstopper hebt bij binnenkomst frame en uitgang remcaliper.
Nu je voor mechanisch remmen kiest.
Een hydraulische leiding is doorgaans even dik als buitenkabel remmerij. Dus dat lukt wel.
Pressfit verwijderen kan al met een schroevendraaier en hamer. Maar zijn ook betere tools voor.
En dan zul je dus een nieuw pressfit lager moeten kopen en een pers om die erin te krijgen

Roy79
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2021 15:54

Roy79 03 mei 2021 20:11

Ik zie 2 tegenstrijdige antwoorden. Maar het zou dus moeten kunnen om de bb te laten zitten? Geen idee of er een geleider op de bb zit. Kabelstoppers kun je gewoon kopen toch? Als ik alleen de binnenkabels door het frame haal hoe weet ik of ze dan goed geleiden en lopen die onder of boven de bb langs?
Bedankt voor jullie antwoorden btw 😊

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 mei 2021 12:25

Probeer het gewoon zou ik zeggen....als je nou eerst de buitenkabel van je oude binnenkabel af trekt, vervolgens een liner om die binnenkabel trekt, de oude kabel uit de liner trekt en in die liner je nieuwe binnenkabel monteert, dan zou dat wel eens heel wat gepiel kunnen schelen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Roy79
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2021 15:54

Roy79 04 mei 2021 14:06

53x11 schreef: 04 mei 2021 12:25 Probeer het gewoon zou ik zeggen....als je nou eerst de buitenkabel van je oude binnenkabel af trekt, vervolgens een liner om die binnenkabel trekt, de oude kabel uit de liner trekt en in die liner je nieuwe binnenkabel monteert, dan zou dat wel eens heel wat gepiel kunnen schelen.
Ik heb een frame gekocht, zaten geen kabels bij helaas.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2246
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 04 mei 2021 15:30

Als je mechanisch gaat schakelen moeten de binnenkabels geleid worden ergens ter hoogte van het bracket. Zo niet, dan zou de kabel steeds verschuiven met variabele kabellengte tot gevolg en dus verlopende versnellingen. Als je de kabelgeleiders van buiten niet ziet al dan niet via een klepje of afdichting dan ontkom je er niet aan het bracket te verwijderen. Een bracket removal tool is er voor 20 euro, een presstool voor 30, nieuwe lagers 25-30 euro. Als je het laat doen bij de FM ben je al meer kwijt. Just my 2cts.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 mei 2021 15:56

Roy79 schreef: 04 mei 2021 14:06
53x11 schreef: 04 mei 2021 12:25 Probeer het gewoon zou ik zeggen....als je nou eerst de buitenkabel van je oude binnenkabel af trekt, vervolgens een liner om die binnenkabel trekt, de oude kabel uit de liner trekt en in die liner je nieuwe binnenkabel monteert, dan zou dat wel eens heel wat gepiel kunnen schelen.
Ik heb een frame gekocht, zaten geen kabels bij helaas.
Dan ga je het zeker niet redden om met een magneetje je kabels door het frame en onder het bracket te geleiden.
Ik zou niet moeilijk doen en gewoon de bracketlagers verwijderen om de kabels door het frame te krijgen. Als je een stuk ijzerdraad van 1 mm dikte gebruikt zou je deze via de kabelingangen door het frame kunnen steken om daarna de kabels door het frame te trekken. Het makkelijkst gaat het met een liner (hol plastic buisje van 2 mm) of een scoubidou over het ijzerdraad te schuiven en door het frame te trekken. Als je daarna het ijzerdraad verwijderd kan je door de liner de binnenkabel duwen totdat die door het frame is. Veel succes. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Roy79
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2021 15:54

Roy79 04 mei 2021 23:07

Bedankt voor jullie advies. Ik ga idd gereedschap halen om de press fit bb er zelf uit te halen en een nieuwe erin te zetten. Heb ff contact opgenomen met de persoon bij wie ik het frame heb gekocht en hij adviseerde hetzelfde.

Nog ff 1 vraagje ik moet een kabelstopper hebben voor 2 kabels in een groter gat in het frame maar zie het nergens online. Iemand een idee?

Gebruikersavatar
spdfrk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2021 09:01

Gebruikersavatar spdfrk 05 mei 2021 09:26

zoiets?
Afbeelding

zoek op rubber doorvoertule of rubber grommet

Plaats reactie