Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vervangen Tiagra 3x9 crankset

NickLapin
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:30

NickLapin 01 mei 2021 16:54

De Tiagra crankset van een serie van rond 2009 zou ik graag willen vervangen (ivm cranklengte) voor een set van 165 mm (dochter is klein van stuk). Het binneste blad is redelijk ver heen en het buitenste blad is een 52 (en dat is niet persé een must voor een beginner). Nu kan ik geen Tiagra 3x9 crankset vinden, maar wel 3x10 op de juiste maat (30-39-50, 165 mm).

Kun je een triple bladenset/crankstel voor een 10 speed achter ongestraft voor een 9 speed set gebruiken?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 mei 2021 17:25

Zeker wel! Sora 9v triple is een alternatief.
Gewoon de 9v ketting gebruiken. De 10v ketting werkt ook, maar vanwege de iets bredere 9v kooi zal het schakelen iets langzamer gaan met 10v ketting.

NickLapin
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:30

NickLapin 01 mei 2021 18:23

Sora 9 triple kon ik nog niet op 165mm vinden - wel op 170 en 175.

Maar Tiagra 10 triple met een 9 ketting zou dus ook kunnen - dat valt niet te ruim op de voorbladen? Zou mooi zijn :P

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 mei 2021 18:32

Welnee, zijn heel kleine verschillen. Die voorbladen zijn even dik, 9v, 10v of 11v. Alleen bij Campa 11v is er een verschilletje. Het is gewoon marketing om kettingbladen 9v of 10v te markeren.
Opletpunt: indien de oude Tiagra met losse trapas is gemonteerd (4400), dan is de kans groot, dat het bracket van je frame niet vertikaal en parallel is gevlakt. In dat geval zal bij gebruik van HT II lagers deze nogal snel in de vernieling draaien.

NickLapin
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:30

NickLapin 01 mei 2021 18:46

:winkthumb: Klimmer

En als ik dan toch bezig ben ook maar de lagers vervangen. Het is een Focus frame (Duitse makelij dat meer dan 8x terug te vinden is op de stickers op het frame :roll: ). Is het dan aannemelijk dat dat BSA-draad is? (BC 1.37... Ik zal nog even goed verder kijken wat er onderop staat.)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 mei 2021 19:52

Uiteraard is het BSA schroefdraad. Maar daar gaat mijn opletpunt niet over. De lagers moet je wel vervangen. De Tiagra 4700 (10v) is heel anders gelagerd. Hollowtech II heet dat. Ja, sinds 2009 is er heel veel veranderd.

NickLapin
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:30

NickLapin 01 mei 2021 20:06

Dat is altijd het risico met knutselen aan oude frames.

Er lijkt nu Tiagra 4600 in te zitten. Heb me niet eerder op zoiets met een road-frame hoeven te oriënteren.

Dank tot zover!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 mei 2021 20:09

Tiagra 4600 is ook al Hollowtech II. Dus op dat punt geen probleem. typenummer staat op de binnenkant van de cranks.

NickLapin
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:30

NickLapin 02 mei 2021 11:39

Het gaat om een Tiagra 4500 set. Ook Hollowtech II dus geen issues wat dat betreft.

Afbeelding

:like: Helemaal blij met dit forum! En Klimmers reactie met info!

db87
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Grou

db87 02 mei 2021 12:57

Ik heb dit in het verleden ook gedaan met een 2009 racefiets met een Tiagra 4503 crankset. Die moest vervangen worden omdat het crankstel krom was. Ik heb er toen een Tiagra FC-4703 triple crankstel op gemonteerd. Oude eruit, nieuwe SM-BBR60 BSA lagercups gemonteerd en nieuwe crankstel erin. Werkte uitstekend, geen enkele nadelen ondervonden. :winkthumb:

Plaats reactie