Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zelf moderne racefiets onderhoud plegen.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 13 apr 2021 22:49

Ik zou het lekker de FM laten doen als je niet handig bent en laten we eerlijk zijn dat zijn de meeste mensen. FM krijgen de meest gek gemonteerde fietsen binnen doordat mensen niet weten wat ze doen. FM heeft ervaring met complexere fietsen en doet het werk ook een stuk sneller, vaker, vakkundiger en niet te vergeten veiliger.

Maar goed je hebt mensen die wel handig zijn en de tijd/zin hebben om te sleutelen. Dan zeker doen. Met een beetje inzicht en het juiste gereedschap kom je heel ver.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 apr 2021 09:29

Ernie C. schreef: 13 apr 2021 10:09 Mijn fietsen heb ik in een uurtje opgebouwd. Als ik hier dan 4 tot 6 uur lees, dan denk ik: beide.

Dat is ook het grootste probleem dat ik er mee heb. Als het er nu beter of mooier op zou worden, kan ik mij nog voorstellen dat je de extra tijd erin wil steken. Wat mij betreft wordt het er alleen maar lelijker van en sneller gaat het ook al niet, zeker niet als je de extra tijd voor het opbouwen en onderhoud erbij op moet tellen.

Koop je iedere 2 a 3 jaar een andere fiets, dan zal het onder de streep iets minder lonen om zelf te gaan sleutelen.
Wil je heel lang met je fiets doen, dan uiteraard wel.
Het grote voordeel vind ik dat ik mezelf kan redden met mijn fiets. Als ik voor elk ongemak de fiets naar een FM moet brengen, dag kwijt ben en dan weer ophalen, kost mij dat veel meer tijd (en geld).

Bijvoorbeeld afgelopen zomervakantie in Frankrijk tijdens de 1e rit knapte de versnellingskabel van mijn vrouw haar fiets. Gelukkig had ik een nieuwe kabel en het benodigde gereedschap meegenomen. Terug op de camping had ik in 30min (althans zo voelde het :D ) een nieuwe kabel getrokken en afgesteld. Scheelt toch weer stress en gezoek naar een FM in de omgeving.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 apr 2021 09:40

Maar dat pleit dan weer voor de eenvoudige racefietsen waar een minimum aan specifiek gereedschap voor nodig is.

Alhoewel het knappen van een rem- of versnellingskabel bij hydraulische schijfremmen en Di2/Etap wel aanzienlijk kleiner is...

Een lager in het bracket of balhoofd zul je niet op de camping hoeven te vervangen.

De kans op pech is dus wel flink kleiner maar de kans dat het binnen de termijn van je vakantie niet opgelost kan worden wellicht wat groter, zeker met de huidige schaarste aan onderdelen.
Campagnolo Ultra Dork

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 apr 2021 10:42

Ernie C. schreef: 14 apr 2021 09:40 Maar dat pleit dan weer voor de eenvoudige racefietsen waar een minimum aan specifiek gereedschap voor nodig is.

Alhoewel het knappen van een rem- of versnellingskabel bij hydraulische schijfremmen en Di2/Etap wel aanzienlijk kleiner is...

Een lager in het bracket of balhoofd zul je niet op de camping hoeven te vervangen.

De kans op pech is dus wel flink kleiner maar de kans dat het binnen de termijn van je vakantie niet opgelost kan worden wellicht wat groter, zeker met de huidige schaarste aan onderdelen.
Klopt, ik ben ook voor eenvoudige racefietsen. Die ontwikkeling met kabels door het balhoofd etc maakt het er niet makkelijker op. De racefiets van mijn vrouw heeft de versnellingskabels ook binnen door het frame, maar ik had gelukkig een liner meegenomen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 14 apr 2021 10:59

De randonneurs die ik meeneem naar Verwegistan zijn dan ook van staal met teveel spaken en alles buitenom. En omdat wij STI toch wel fijn vinden, gaat er voor de noodgevallen ook een oude frictie buiscommandeur mee.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 apr 2021 11:05

scepticus schreef: 12 apr 2021 21:20 ..........Voor mij zit de charme van de fiets ook wel een beetje in de eenvoud ervan.
Welk jaar heeft je voorkeur? :)
Afbeelding
Bron: Geschiedenis van de fiets
I know myself like no one else
Nothing to defend

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 apr 2021 12:20

Ernie C. schreef: 14 apr 2021 09:40 Maar dat pleit dan weer voor de eenvoudige racefietsen waar een minimum aan specifiek gereedschap voor nodig is.
Mijn volledig geintergreerde racer kan ik helemaal in elkaar zetten met een torcx setje (behalve de bracket lagers, maar BSA kan ook niet zonder speciaal gereedschap) Dus extra gereedschap is er niet nodig.

Plaats reactie