Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zelf moderne racefiets onderhoud plegen.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 12 apr 2021 11:58

wasbeer2006 schreef: 12 apr 2021 10:39 Ja er zijn ook merken waarbij de kleine onderdelen prima verkrijgbaar zijn, uit ervaring weet ik Scott bv.
Daarnaast heeft de FM vaak wel een hoop liggen maar doen niet veel mensen die moeite meer.

Of je onderhoud zelf wil doen, het kan. Ik vind het leuk, zaterdag weer 2 uur bezig geweest om 8 kettingen te waxen en daarna nog een uur met een MTB vork om hem beter af te stellen. Je moet maar zo gestoord zijn. Je kan ook Netflix aanzetten............. of gewoon in die tijd gaan fietsen.

Voor mij is de sleutel hobby soms wel leuker dan het fietsen zelf. Zeker een MTB, banden, vering afstellen en beter maken etc. Heerlijk! Dat geneuzen om niks, zwart boutje erin ipv zilver.

Als ik een fiets bouw voor mezelf of iemand ben ik er ook gewoon vier tot zes uur mee bezig om het perfect te doen. Heerlijk!
Ik herken het wel. En ik koop meestal gewoon het gereedschap wat ik nodig, meestal binnen 1x terugverdient of net niet.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 apr 2021 17:10

Woefdram schreef: 12 apr 2021 09:14 kan ook aan de remklauw kant, scheelt weer stuurlint. Maar extra gepiel blijft het.
Officieel is het bij remklauw los nieuwe olijf monteren.
Alleen zal je dan ook kabel moeten inkorten oftewel nieuwe kabel monteren...

Maar betwijfel of veel fietsenmakers dit wel doen, gok ook hergebruik van olijf.
Laatst gewijzigd door DDX op 12 apr 2021 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 apr 2021 17:32

Ik doe ook alles zelf (ook op de BMC waar alles geïntegreerd is), niet omdat het zo leuk is maar omdat het dan beter gedaan is dan bij de FM en ook (heel) veel goedkoper.

De olijf hergebruik ik meestal ook gewoon, geeft geen probleem. Ik heb er sowieso wel altijd enkele op voorraad (net als boutjes die de bleed-port van de shifter afsluiten)

Op een fiets met DI2 en hydraulische remmen is er echter bitter weinig onderhoud nodig. Nooit kabels vervangen. Dus alle paar duizend kilometer de ketting, af en toe de remblokjes en 1 keer per jaar de lagers eens nalopen (wielen, BB en balhoofdlager)

Op de BMC stelt dat dus niets voor (die komt in de winter niet echt veel buiten) en de gravelfiets is het dan wat meer werk, in de modder slijt alles erg snel: elk jaar nieuw BB, elke 2 jaar nieuw balhoofdlager (enkel het onderste) en erg veel remblokken.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 apr 2021 19:56

DDX schreef: 12 apr 2021 17:10
Woefdram schreef: 12 apr 2021 09:14 kan ook aan de remklauw kant, scheelt weer stuurlint. Maar extra gepiel blijft het.
Officieel is het bij remklauw los nieuwe olijf monteren.
Alleen zal je dan ook label moeten inkorten oftewel nieuwe kabel monteren...

Maar betwijfel of veel fietsenmakers dit wel doen, gok ook hergebruik van olijf.
Ik heb laatst een nieuwe remklauw gemonteerd en kon zo de kabel weer in de nieuwe duwen en vastdraaien. Wist niet dat dit moet. Er lekt niets.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 12 apr 2021 20:59

NuitKor schreef: 12 apr 2021 19:56
DDX schreef: 12 apr 2021 17:10
Woefdram schreef: 12 apr 2021 09:14 kan ook aan de remklauw kant, scheelt weer stuurlint. Maar extra gepiel blijft het.
Officieel is het bij remklauw los nieuwe olijf monteren.
Alleen zal je dan ook label moeten inkorten oftewel nieuwe kabel monteren...

Maar betwijfel of veel fietsenmakers dit wel doen, gok ook hergebruik van olijf.
Ik heb laatst een nieuwe remklauw gemonteerd en kon zo de kabel weer in de nieuwe duwen en vastdraaien. Wist niet dat dit moet. Er lekt niets.
Iemand die een hydraulische remleiding uitscheldt voor kabel, laat ik liever niet aan mijn fiets sleutelen. :roll:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 apr 2021 21:05

NuitKor schreef: 12 apr 2021 19:56 Ik heb laatst een nieuwe remklauw gemonteerd en kon zo de kabel weer in de nieuwe duwen en vastdraaien. Wist niet dat dit moet. Er lekt niets.
Officieel moet het, maar vaak kan het ook prima zonder.
Punt is dat olijf vervormt als je de slang (zullen we het zo dan maar noemen ;) ) vastdraait.
Vaak zal het wel goed gaan, maar geen garantie.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 apr 2021 21:20

Ik moet bekennen dat de toenemende complexiteit van fietsen me ergens wel stoort.

Di2, hydraulische remmen, pressfit lagers, geïntegreerde zadelpenklemsystemen, ingewikkelde kabelvoering.....pffffffff. Voor mij zit de charme van de fiets ook wel een beetje in de eenvoud ervan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 apr 2021 22:11

Graag sleutel ik aan de fiets , is net zo leuk als het fietsen zelf, zeker in de winter en vroege lente periode. Veel van mijn collega's komt voor onderhoud naar me toe, en zelf heeft de fiets weinig geheimen voor me.
Ook de BMC die ik laatst heb opgebouwd met alles intern ( hydraulische leidingen - Di2 ) enz. heeft geen verrassingen gegeven. Tubes plakken is ook zo'n hobby - voor de een een crime, voor de ander een hobby.

Nu voor de hydraulische remleidingen heb ik ook olijfjes en inserts liggen op voorraad - heb ze voorlopig niet nodig maar bij loshalen remleiding om welke reden ook is het handig ze maar te hebben. Gereedschap heb ik voldoende op voorraad, en als ik het niet heb maak ik er een Macgyver aflevering van, of ik bestel wat ik nodig heb. Zo laatst nog een lager trekker gekocht van 12-36mm - altijd handig.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 apr 2021 22:18

scepticus schreef: 12 apr 2021 21:20 Ik moet bekennen dat de toenemende complexiteit van fietsen me ergens wel stoort.

KUT
Mij ook, maar het lukt me ook vrij goed me daar totaal aan te onttrekken. :)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 apr 2021 22:32

Vroeger moest je om een complete fiets te monteren wel wat kunde en speciaal gereedschap hebben.
Een moderne fiets is een pak eenvoudiger te monteren en onderhouden.
En dan heb je nu nog YouTube om te helpen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 apr 2021 08:49

Is het de complexiteit of de veelvoud aan "standaarden" die het soms vervelend maakt?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 apr 2021 10:09

Mijn fietsen heb ik in een uurtje opgebouwd. Als ik hier dan 4 tot 6 uur lees, dan denk ik: beide.

Dat is ook het grootste probleem dat ik er mee heb. Als het er nu beter of mooier op zou worden, kan ik mij nog voorstellen dat je de extra tijd erin wil steken. Wat mij betreft wordt het er alleen maar lelijker van en sneller gaat het ook al niet, zeker niet als je de extra tijd voor het opbouwen en onderhoud erbij op moet tellen.

Koop je iedere 2 a 3 jaar een andere fiets, dan zal het onder de streep iets minder lonen om zelf te gaan sleutelen.
Wil je heel lang met je fiets doen, dan uiteraard wel.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie