Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verschil vrijloop Ultegra vs Dura Ace?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 apr 2021 19:08

Ik heb twee wielset Dura Ace Wh9000 en WH9100. Van beide heb ik de vrijloop moeten vervangen. De 9000 set vond ik het niet zo gek, gebruikt gekocht en toch wel wat slijtage erop. De 9100 is nieuw gekocht en zal 15000km gereden hebben. Begon te klapperen af en toe en heb graag rust. Nieuwe besteld, maar de Dura Ace kost ongeveer €150.....waar de Ultegra variant net even boven de €30 kost.
Wat zou het verschil zijn? Alleen gewicht en prijs, zoals altijd bij Ultegra en Dura Ace? Passing op de naaf is identiek.

Is er verschil in 9, 10 of 11-speed freehubs?

Heb nog geprobeerd om de vrijloop te servicen maar één van beide was echt aan gort intern en de ander brak de lagerschaal met losmaken.
Zitten ook akelig kleine kogeltjes in, en een enorme hoeveelheid. Service wordt niet eenvoudig dan.
Dogma F

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 apr 2021 20:19

De Dura Ace zal titanium zijn en de Ultegra staal, dat verklaart het prijsverschil....
Ik zou zelf niet erg gecharmeerd zijn van zo'n relatief duur onderdeel met een toch wel beperkte levensduur.
Ik zou zelf dus meteen een Ultegra bestellen.
Servicen is hoogstwaarschijnlijk zonde van de tijd, de kogelbanen gaan snel kapot.
8 t/m 10 speed was bij Shimano hetzelfde tot 11 er niet meer op paste, ik neem aan dat alles wat je nieuw koopt wel 11 speed is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 apr 2021 23:44

Waarschijnlijk is de afdichting anders en passen de conussen van je dura ace naaf niet naadloos in de ultegra body. Ik heb daar in het verleden wel eens mee staan stoeien. Hier was ook hoe diep de conus in de body viel anders., Al was dat wel bij oudere Shimano naven. Weet niet hoe het bij deze zit, maar zou het wel even nakijken. Met een beetje knutselen krijg je het waarschijnlijk ook wel weer opgelost

Plaats reactie