Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bottom Bracket Lagerkap gescheurd

Baloe
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:07

Baloe 05 apr 2021 14:28

Goedemiddag technisch onderlegde fietsers.

Na al veel inspiratie en technische tips op dit forum te hebben opgedaan, heb ik nu iets waarbij ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik fiets nu bijna 2 jaar, en probeer zoveel mogelijk onderhoud zelf te doen. Met behulp van het internet en youtube is tot nu toe alles naar wens onderhouden. Echter hier heb ik nog geen ervaring mee:

Bij het demonteren van het crankstel voor een goede schoonmaakbeurt viel mij op dat de lagerkap (juiste term?) aan de rechterkant is gescheurd. De linker lagerkap ziet er ook niet meer geweldig uit. Zie ook de foto's.

Kan dit bottom bracket nog gered worden? Zijn dit soort kapjes 'apart' verkrijgbaar?
En is het niet veel verstandiger dit bottom bracket te verwijderen en te upgraden voor iets kwalitatief beters? Ik had al begrepen dat dit type niet bepaald je van het is.

Waar hebben we het overigens over:
Shimano Tiagra BB-RS500-PB, met een Shimano FC-RS510 crankset, frame BB86.
Fiets als geheel: Cube Cross Race Pro 2020.

Ik hoor graag jullie mening!
rechts.jpg
links.jpg
kap rechts.jpg
kap links.jpg

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 05 apr 2021 16:05

Die dingen zijn eigenlijk niet echt bedoeld om uit elkaar te halen. Ik vrees dat je die kapjes ook niet apart kan kopen.
Zo'n compleet bb86 pressfit bracket is nu ook weer niet de grootste kost.
Ik schat zo'n 25 à 30 euro.


Baloe
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:07

Baloe 05 apr 2021 18:46

dwangarbeider schreef: 05 apr 2021 16:05 Die dingen zijn eigenlijk niet echt bedoeld om uit elkaar te halen. Ik vrees dat je die kapjes ook niet apart kan kopen.
Zo'n compleet bb86 pressfit bracket is nu ook weer niet de grootste kost.
Ik schat zo'n 25 à 30 euro.
Klopt, het was ook niet de bedoeling dat het kapje er af ging. Hij bleef aan de cranckas zitten toen ik deze eruit drukte... :?
Hetzelfde pressfit bracket kost inderdaad niet de hele wereld, maar is het dan niet verstandig deze te vervangen voor een ander (robuuster) type?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 05 apr 2021 19:26

Wat betreft die robuustere types, ik denk dan aan merken als Wheels mfg of C bear, die kosten ook een veelvoud van een standaard Shimano setje.
Als je om de paar jaar eens een nieuw bracket moet plaatsen zou dat voor mij geen reden zijn om van die duurdere types aan te schaffen.

Baloe
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:07

Baloe 05 apr 2021 20:21

Daar heb je wel gelijk in, dan denk ik dat ik hem ga vervangen met een standaard shimano setje...

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 apr 2021 10:49

Pak dan de Dura ace uitvoering van de Shimano trapas, de BB92.
Die zijn maar een paar Euro duurder dan de BB72 of BB71, echter wel een betere afdichting van de lagers.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 06 apr 2021 10:50

Waarom vervangen? Draaien de lagers nog soepel ? Gewoon van die nieuwe plastic kapjes er in en je kunt weer fietsen. Voor de afdichting helpen ze niet echt, maar zijn wel nodig om je crankstel spelingvrij te kunnen monteren. Mocht je er 1 nodig hebben, dan heb ik die eventueel wel voor je liggen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 apr 2021 11:44

Lijkt mij ook niet heel zinnig om alleen wegens een paar van die plastieken "sleeves"de lagers te vervangen, maar je moet ze wel los kunnen vinden natuurlijk....
Het is natuurlijk wel de vraag waarom die dingen er zo uitzien, dus goed de lagers zelf tsjekken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 06 apr 2021 12:49

Dubbeltjeswerk op Aliexpress, ik heb er een keer een stuk of 4 mee laten komen met een lagertrekker. Stuur maar een PB met je adres, dan stop ik er wel 2 in een enveloppe. Muqzi bottom bracket cover bescherming heette het. Levertijd 3 dagen na St.Juttemis maar ik zat er niet echt op te wachten, jij waarschijnlijk wel.
Knipsel.PNG
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Baloe
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:07

Baloe 06 apr 2021 21:13

Vooralsnog bedankt voor de goede tips, daar heb ik zeker wat aan!

Alles is weer gemonteerd en wonderbaarlijk draait alles soepel. Ook geen spelling op het crankstel.

De komende periode staat deze fiets vermoedelijk alleen op de smarttrainer, dus kan ik hem extra goed in de gaten houden ;)
Ik zal een paar kapjes van Aliexpress in laten vliegen, en als we tzt toch tegen vervanging aanlopen, dan zal ik eens naar de dura ace variant (ipv tiagra) kijken.

Plaats reactie