Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting loopt langs derailleurwieltje

nielsharten
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:28

nielsharten 04 apr 2021 11:17

Mijn fiets heeft al enige tijd last van een irritant probleem wat ik nog altijd niet heb weten op te lossen.

Als ik voor op het kleine blad en achter het grootste sprocket rijd of voor op het grote blad en achter op een van de vier kleinste sprockets gaat op een gegeven moment de ketting naast het onderste derailleurwieltje lopen, zoals te zien op deze foto:
IMG_20210404_105526.jpg
Als ik terugtrap gaat de ketting wel weer vrij snel op de juiste manier over het derailleurwieltje heen.

Ik ben al een keer langs de fietsenmaker geweest om de derailleurhanger recht te zetten en de achterderailleur goed af te stellen. Maar nog steeds blijft dit probleem. Weet iemand wat hier het probleem zou kunnen zijn?

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 04 apr 2021 11:31

Zelf ooit wieltjes vervangen? Boven en beneden verwisseld? De ene heeft meer speling dan de ander..

nielsharten
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:28

nielsharten 04 apr 2021 12:30

Critic schreef: 04 apr 2021 11:31 Zelf ooit wieltjes vervangen? Boven en beneden verwisseld? De ene heeft meer speling dan de ander..
Heb het net even gecontroleerd en het onderste wieltje is de tension pulley en nadat ik de richting daarvan omdraaide werd het probleem nog groter, dus die zitten goed.

nielsharten
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:28

nielsharten 04 apr 2021 12:38

Ik acht de kans zelf na zoeken op internet het grootst dat mijn derailleurkooi gebogen is: https://bicycles.stackexchange.com/ques ... eur-jockey

Mijn ketting en cassette waren/zijn namelijk niet versleten en de derailleuwieltjes ook niet. Ik wil alleen wel andere mogelijkheden uitsluiten aangezien het jammer zou zijn als ik een nieuwe kooi/derailleur koop en dat toch niet de oorzaak bleek te zijn.

Dus zie ik nog opties over het hoofd of moet het eigenlijk wel een gebogen kooi zijn?

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 04 apr 2021 12:42

drie dingen die bij mij opkomen:
1) is de ketting niet te lang waardoor er te weinig spanning op staat?
2) is de veer van de derailleur nog goed?
3) staat de pad recht? oftewel heb je geen andere schakelproblemen?

edit: en anders een verbogen kooi. Die plaatjes kun je zelf vervangen, is meestal goedkoper dan een nieuwe derailleur. Moet je even naar de exploded view kijken voor de juiste artikelcode

nielsharten
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:28

nielsharten 04 apr 2021 13:22

rovar schreef: 04 apr 2021 12:42 drie dingen die bij mij opkomen:
1) is de ketting niet te lang waardoor er te weinig spanning op staat?
2) is de veer van de derailleur nog goed?
3) staat de pad recht? oftewel heb je geen andere schakelproblemen?

edit: en anders een verbogen kooi. Die plaatjes kun je zelf vervangen, is meestal goedkoper dan een nieuwe derailleur. Moet je even naar de exploded view kijken voor de juiste artikelcode
Een te lange ketting is een goede suggestie, het zou namelijk best kunnen dat het probleem zich voordoet sinds ik mijn ketting heb vervangen. Volgens mij heb ik die toen wel afgestemd op de lengte van de oude ketting maar wellicht is daar wat fout gegaan. Hier zal ik eens naar gaan kijken.

De veer van de derailleur zou denk ik nog wel goed moeten zijn, die heeft namelijk max 10.000 km erop zitten en slechts een paar ritten met slecht weer.

Als de pad het probleem blijkt te zijn heeft de fietsenmaker zijn werk niet goed gedaan en heb verder ook geen schakelproblemen dus ga ervan uit dat dat nu niet het probleem is.

En als de ketting de juiste lengte heeft ga ik kijken of ik nieuwe plaatjes kan regelen, dank voor je reactie!

nielsharten
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:28

nielsharten 04 apr 2021 22:03

Ik heb zojuist de lengte van de ketting gecontroleerd, door groot-groot en klein-klein te schakelen, hieronder het resultaat:
IMG_20210404_215335.jpg
IMG_20210404_215224.jpg
Lijkt me de goede lengte te zijn?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 apr 2021 22:14

Als dit een shimano ketting is zit die ketting mogelijk verkeerd om. Bij shimano verwacht ik een HG logo aan de aandrijf zijde. Geen idee hoeveel dat uitmaakt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 04 apr 2021 22:25

Misschien het onderste derailleurwieltje omdraaien, ik dacht dat er een draai-richting op staat.
Afbeelding

nielsharten
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:28

nielsharten 04 apr 2021 22:33

thestudent schreef: 04 apr 2021 22:14 Als dit een shimano ketting is zit die ketting mogelijk verkeerd om. Bij shimano verwacht ik een HG logo aan de aandrijf zijde. Geen idee hoeveel dat uitmaakt.
Je bent een genie! Ik heb de ketting omgedraaid en hij geeft nu alleen problemen als ik de ketting volledig scheef leg (groot-groot) maar blijft gewoon lopen in de andere versnellingen die ik wel zou willen gebruiken.

Dank voor het mij besparen van een hoop frustratie! En ik hoop dat ik niet al te veel extra slijtage heb voorzaakt door hier een paar duizend km mee door te fietsen :roll:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 apr 2021 09:46

Het zal wel meevallen qua vervolgproblemen. Hooguit toch nog een keer die wieltjes wisselen. Trouwens ben verder geen genie, staat netjes de shimano handleiding. FM hoort t ook wel te weten. Verder geen idee wat er nu zo anders is aan die twee kanten ketting.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 05 apr 2021 12:05

Als je wat inzoomt, dan kun je de richtingpijl zien. Ook zie je aan de tanden dat ze ingeslepen zijn.
derailleurwiel5700.png
Ik zou dus zeker controleren of het goed zit.
Afbeelding

Plaats reactie