Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Achternaaf vervangen Mavic Cosmic Carbone SL Premium

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 02 apr 2021 20:52

Ik rij deze set Mavics al vanaf 2008 (echt waar) maar ben er ook heel erg aan gehecht.
Nu is de achternaaf toch echt op. Er zit al een aantal jaren een Hubdoctor op, maar er komt toch weer speling op. Ook is hij niet meer vuil en waterdicht en moeten alle lagers zeker elk jaar vervangen (soms wel vaker). Nu ben ik dus aan het overwegen de set te vervangen of toch nog een poging te wagen ze te redden door de achternaaf te vervangen.

Wat denken jullie? En als ik de achternaaf vervang, welk merk en type zou dan passen? Ik heb de spec toegevoegd en een foto voor het idee. Ik heb nog nooit een wiel gespaakt, maar ben wel handig. Ik kan alles servicen zoals lagers en bodies, maar een wiel moet ik nog leren.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-04-02 om 20.45.20.png
IMG_2706.JPG
IMG_2705.JPG

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 02 apr 2021 21:08

De lengte van de spaken hangt o.a. af van de exacte afmetingen van de naaf.

Wil je de spaken gebruiken die nu in het wiel zitten dan zul je dus een naaf moeten vinden die exact dezelfde afmetingen heeft. Oftewel, precies dezelfde naaf.

Je zou dan dus waarschijnlijk spaken en naaf moeten vervangen, indien je je velg wil blijven gebruiken.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4621
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 apr 2021 09:50

Dit soort setjes is niet gemaakt om de naaf te vervangen tenzij door een identiek exemplaar. Het kan natuurlijk wel, en een wielbouwer zal dit kunnen oplossen door gebruik te maken van een naaf met dezelfde afmetingen en spaakgaten. Met dezelfde spaken zal het niet lukken en mavic heeft al zo'n specifieke spaakbevestiging in de velg dus dat wordt wel een opdrachtje.

Is gewoon één van de nadelen van fabriekswielen, als één van de componenten versleten is en niet meer te krijgen dan wordt het moeilijk om de set te redden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 apr 2021 10:01

Ik zou eerst goed kijken of alle spaakgaten nog heel zijn, voordat je bepaalt of het het waard is om ze nog om te spaken. Daarnaast zou ik gewoon een zoekopdracht uitzetten op marktplaats naar mensen die een vergelijkbaar defect achterwiel aanbieden. De velgen gaan nogal eens stuk, dus die komen vanzelf ooit voorbij. Het is al snel minder interessant dan je denkt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 apr 2021 10:15

Inderdaad wat de heren al zeggen. Vrijwel onmogelijke missie , eerder eenzelfde wiel kopen via MP of andere bron waarvan de naaf nog wel goed is en dit wiel afschrijven.

Spaken van deze wielen zijn vaak aan corrosie onderhevig en moeilijk te vervangen. Nippels zijn moeilijk te vervangen omdat de spaken te vast zitten in de nippels, en dan het heb je nog kans op het scheuren van de velg als het opnieuw ingespaakt wordt. Kortom risico te groot voor een faillure.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 03 apr 2021 11:44

Dank voor de bruikbare tips. Ik denk dan toch dat ik dit wiel ga afschrijven, ook vanwege die vastzittende spaken en risico dat de velg wellicht beschadigt bij het omzetten. Punt is: je blijft elk jaar maar uitstellen: "kan nog wel een jaartje". En: "ik koop wel nieuwe zodra ik toe ben aan een nieuw schijfremmen frame". Nu de knoop dus doorhakken. Gisterenavond de lagers weer vervangen om tijd te kopen en nu rondzoeken voor iets anders.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 03 apr 2021 12:33

Nou, als je vervanging gevonden hebt, mag je mij het wiel sturen.

Ik wil best eens proberen in een dergelijk wiel een nieuwe naaf te plaatsen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie