Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tips aanschag boutjes, moertjes, etc.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 apr 2021 14:35

scottwilko schreef: 01 apr 2021 11:44
wasbeer2006 schreef: 01 apr 2021 10:52
Persoonlijk zou ik nooit RVS op een fiets schroeven. Als je wilt dat het niet roest neem dan titanium of alu.
Wat is hiervan de reden als ik vragen mag?
Ik heb op mijn vorige mtb alle gangbare boutjes vervangen door RVS exemplaren. Nooit een probleem mee gehad, maar dat waren dan wel kwalitatief hoogwaardige materialen uit de jachtbouw. Nu niet meer de beschikking daarover (en een beetje roestvorming interesseert mij niet heel veel meer) Maar anders zou ik zo weer RVS gebruiken.
Omdat je heel goed moet weten welke kwaliteit RVS je koopt. Dus zoals jij het aangeeft is het geen probleem. Al zou ik dan nog tita nemen omdat het prijsverschil dan niet heel groot is en ik het persoonlijk nog mooier vind.

Passend RVS vinden is vaak ook wat lastiger, nu bestel ik het gewoon mee bij een of andere bike shop.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 apr 2021 15:24

Dank voor alle zienswijzen en adviezen.

mbt RVS en kwaliteit, hoe wordt kwaliteit daarin uitgedrukt?
mbt staal, is een bezoek aan hornbach een prima tip ook.
mbt titanium (ipv RVS), ik associeer dat vooral met grammen besparen en heb dus zelf een matige ervaring (n=1) qua kwaliteit. Had ik toen gewoon pech en is titanium boutjes/moertjes normaliter niet breuk gevoelig bij net even te hard aandraaien?
Dat laatste nog even los van kamp wasbeer versus kamp Keezx over de keuze voor titanium ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 01 apr 2021 15:29

Ik zou ook nooit op zoek gaan naar fiets "specifieke" bouten en moeren. Als ik de TS goed lees zoek je een voorraad bouten en moeren. Mijn indruk is dat je bij een fietsenzaak daar een toeslag op betaalt ten opzichte van een bedrijf dat zich richt op de verkoop van bouten en moeren.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 apr 2021 18:10

Daarom ook adviseer ik de lokale goedgesorteerde ijzerwinkel.
Speciaal spul online meebestellen met andere dingen die je toch al hebt besteld.

PS , de soort RVS speelt een rol bij watersport , met name op zee, maar voor fietsen zo goed als niet.
Ik kan je een hoop vertellen over RVS soorten en specifieke eigenschappen en toepassingen, maar dat is voor rijwielen amper/niet van belang.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie