Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Rotor BB30a converter maar met behoud eigen crankstel

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 30 mar 2021 10:03

Ik heb een C'dale waar de BB30a bottom bracket begint te kraken/knarsen bij stevig aanzetten.

Bekend probleem en er staan veel eerdere topics over te lezen.

Maar als ik nu een Rotor BB30a( of van C.bear) converter laat plaatsen , kan ik dan mijn eigen Cannondale SI crankstel behouden.Ik vermoed (sterk) dat dit crankstel van FSA is.

Of ben ik nu plaatsen van de Rotor BB30a bottom bracket converter ,verplicht om te kiezen voor een ander crankstel, wat erg jammer zou zijn , want het is een heel mooi crankstel.
Want ik begrijp dat er weer verschillende maten zijn , wat weer problemen kan opleveren en het niet kunnen plaatsen van mijn eigen crankset.

Misschien een wat "domme vraag"...maar ik begrijp niet goed hoe het technisch werkt en is er misschien een andere oplossing ,wat wel maakt dat je de oorspronkelijke bb3oa kan vervangen en toch je eigen C'dale Si crankset kan behouden.

Kan iemand mij een antwoord geven op deze vraag.(vragen).

leon1
Forum-lid
Berichten: 2968
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 30 mar 2021 10:54

als je deze besteld:

https://www.c-bear.com/en/products/cann ... hollowgram

dan kun je gewoon jouw SI crankset blijven gebruiken.
Ride bikes, not tanks!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 mar 2021 10:59

Ut zal afhangen van wat je nu eigenlijk hebt, een 30 mm of 24 mm as.
Die converter maakt het mogelijk een 24 mm as in een BB30(a) bracket te plaatsen, daarom heet het een converter.

Ik snap het voornemen ook niet zo goed, je past je lagers aan , aan het aanwezige of gewenste crankstel en niet omgekeerd, Rotor of Cbear hebben vast ook wel iets dat GEEN converter is en geschikt om een 30 mm as is een BB30a bracket te monteren.
De bedoeling zal zijn iets dat niet kraakt en domweg iets met een bekende naam plaatsen is dan niet de oplossing, dat is nadenken en googelen en conclusies trekken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 30 mar 2021 11:33

Ik zal ook wel weer van alles door elkaar halen omdat ik er niets van begrijp.
Sorry daarvoor.

Ik zal dan zelf ook absoluut hier niet mee aan de gang gaan en het laten doen.

Maar soms zit je jezelf af te vragen hoe en wat nu de mogelijkheden zijn.
Dat hele kraken van het BB30 en BB30a bottom bracket is een veel voorkomend probleem en je vind dan ook veel info op het internet(en hier).

Omdat ik zelf a technisch ben... op de gewone monteerklussen , van onderdelen op de fiets) na...begrijp ik ook niets van (ik kan het niet voor me zien)...hoe het nu werkt en wat wel en niet kan met het bracket

Lagers begrijp ik en hoe die functioneren en dat die kunnen verslijten en gaan kraken ed.



Dat je eerst die dan vervangt en dan en ook goed smeren.

Blijven er dan nog kraken over ...dan zou ik eventueel kunnen proberen (in samenspraak met de dealer) nog een andere oplossing kunnen proberen.

Maar ik zit waarschijnlijk helemaal fout als ik denk dat een converter het kraken kan doen verdwijnen.

Ik laat het wel aan de monteurs over. :)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 mar 2021 12:01

Laat ik eens wat doen aan je onwetendheid en perceptie t.a.v. sommige problemen...
Het probleem met BB30 (en sommige andere, pressfit achtige configuraties) is dat de lagers direct in het frame (of brackethuls) zijn geperst waardoor het heel erg aankomt op de passing.
Komt er , om wat voor reden dan ook beweging tussen lager en frame , dan komen er ook bijgeluiden.
Weet je die beweging te voorkomen door er Loctite-achtig spul tussen te doen, dan voorkom je ook de geluiden.
Slijtage van de lagers zelf veroorzaakt geen geluiden, tenzij het heel erg is geworden....en dat is dan geen kraken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie