Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Van SRAM Apex 1x naar deels Shimano GRX800

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 apr 2021 13:23

Wat ik gedaan heb: remleiding ontkoppeld van de shifter en een minuscuul kleine parker erin gedraaid.
Vervolgens van achteruit de leiding door het frame getrokken met een visdraadje die aan de parker vast zat.
Daarna de leiding ingekort en zonder ontluchten weer aan de shifter gekoppeld, uiteraard wel een nieuw olijfje en insert gebruikt.

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 09 apr 2021 23:08

Bedankt voor jullie reacties! Dat klinkt goed, en scheelt weer een handeling. Ik koop voor de zekerheid wel een bleed kit en de juiste olie. Dan heb ik sowieso dat trechtertje voor op de shifter, mocht dat nodig zijn om de boel goed werkend te krijgen.

Levering staat vooralsnog gepland voor mei. :like:

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 07 dec 2021 19:33

Er is wat tijd overheen gegaan (erg lange levertijd en vervolgens zelf te weinig tijd), maar de bestelde onderdelen zitten op mijn fiets. Uiteindelijk heb ik alles door een fietsenmaker laten monteren. Dit kwam beter uit omdat mijn wielen ook gerepareerd moesten worden en mijn bottom bracket door een versie van Hope is vervangen. Top upgrade is dat trouwens.

De Shimano GRX 812 onderdelen werken heerlijk. Alles werkt super icm de SRAM force cassette, ketting, kettingblad en remschijven. Het schakelen is trefzekekerder. Maar vooral het remmen gaat zo veel beter. Het remt echt veel harder en is mooier te doseren. Al met al erg tevreden.

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 08 dec 2021 09:40

Wat is de reden geweest om over te stappen naar GRX?
Dat is me in het hele verhaal niet duidelijk geworden.

Ik heb zelf ook sinds het voorjaar een Paralane met een mix van Apex1 shifters en Force1 derailleur. Ik had schakelproblemen, maar dat heb ik verholpen door de kabel van de achterderailleur volledig te voorzien van een buitenkabel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 dec 2021 17:32

Paralane schreef: 07 dec 2021 19:33 .....de bestelde onderdelen zitten op mijn fiets. .....Al met al erg tevreden.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 16 dec 2021 09:37

Hoi Stevie,

De reden om over te stappen naar Shimano GRX 812 is dat ik veel initieel veel schakelproblemen had. Opschakelen lukte vaak niet naar de twee kleinste kransjes, 1 versnelling terugschakelen lukte vaak niet (dan 2 terug en 1 opschakelen). Waar ik de fiets had gekocht kregen ze dat niet opgelost. De onderdelen werden vervangen door dezelfde nieuwe onderdelen. Hoge kosten, en binnen een paar weken hetzelfde probleem. Fietsenmaker 2 kreeg het ook niet opgelost. Fietsenmaker 3 heeft toen de schakelkabel opnieuw geplaatst en de mantel helemaal door laten lopen, eigenlijk wat jij ook beschrijft. Dit leek in eerste instantie goed te werken, maar uiteindelijk had ik toch weer snel hetzelfde probleem alleen in iets mildere vorm. Op dat moment heb ik besloten andere onderdelen te bestellen. Aangezien de levertijden erg lang waren toch nog een 4e fietsenmaker opgezocht. Deze zocht de oplossing in de lengte van de ketting (langer dan door SRAM aangegeven). Dit reed uiteindelijk prima. Toen ik een hele poos later de bestelde onderdelen binnen kreeg heb ik dan ook eerst getwijfeld of ik ze niet zou retourneren. Aangezien het toch een hobby blijft en nieuw materiaal ook gewoon erg leuk is, heb ik het toch laten monteren.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 dec 2021 10:14

Dus het lag niet aan de Sram onderdelen maar aan onbekwame fietsenmakers. Jammer genoeg meer regel dan uitzondering, de reden dat ik alles zelf doe.
Afbeelding

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 16 dec 2021 14:40

Paralane schreef: 16 dec 2021 09:37 Hoi Stevie,

De reden om over te stappen naar Shimano GRX 812 is dat ik veel initieel veel schakelproblemen had. Opschakelen lukte vaak niet naar de twee kleinste kransjes, 1 versnelling terugschakelen lukte vaak niet (dan 2 terug en 1 opschakelen). Waar ik de fiets had gekocht kregen ze dat niet opgelost. De onderdelen werden vervangen door dezelfde nieuwe onderdelen. Hoge kosten, en binnen een paar weken hetzelfde probleem. Fietsenmaker 2 kreeg het ook niet opgelost. Fietsenmaker 3 heeft toen de schakelkabel opnieuw geplaatst en de mantel helemaal door laten lopen, eigenlijk wat jij ook beschrijft. Dit leek in eerste instantie goed te werken, maar uiteindelijk had ik toch weer snel hetzelfde probleem alleen in iets mildere vorm. Op dat moment heb ik besloten andere onderdelen te bestellen. Aangezien de levertijden erg lang waren toch nog een 4e fietsenmaker opgezocht. Deze zocht de oplossing in de lengte van de ketting (langer dan door SRAM aangegeven). Dit reed uiteindelijk prima. Toen ik een hele poos later de bestelde onderdelen binnen kreeg heb ik dan ook eerst getwijfeld of ik ze niet zou retourneren. Aangezien het toch een hobby blijft en nieuw materiaal ook gewoon erg leuk is, heb ik het toch laten monteren.
Dank voor je reactie.
Het is wel erg dat je er 4 verschillende fietsenmakers voor nodig hebt gehad om het goed werkend te krijgen. Dan snap ik dat je een meer rigoureuze oplossing wil.

Ik heb zelf wat op fora gezocht en kwam daar de oplossing van de doorgetrokken buitenkabel tegen. Deze heb ik zelf toegepast, en nu twee maanden verder, schakelt hij nog steeds perfect. Hopelijk blijft dat zo.
Afbeelding

Plaats reactie