Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Van SRAM Apex 1x naar deels Shimano GRX800

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 29 mar 2021 17:42

Hoi allemaal,

Ik wil graag een beroep doen op jullie expertise. :D

Mijn Focus Paralane is uitgerust met een SRAM Apex 1x groep. Nu wil ik de huidige groep deels vervangen door Shimano GRX800 componenten, namelijk de volgende:
- Shifters
- hydraulische leidingen
- Remklauwen (inclusief blokken)
- 812 derailleur (inclusief nieuwe schakelkabel)

In deze situatie zou ik de volgende SRAM componenten behouden:
- Remschijven (SRAM Centerline X Rounded)
- Cassette (SRAM pg1170 11-32t, nieuwe ligt klaar)
- Kettingblad (44t, maar deze wil ik te zijner tijd vervangen door een 46t)
-Ketting (SRAM PCX1, nieuwe ligt klaar)
_ Crankstel (S350)
- Bottom Bracket (GPX)

Ik keek initieel naar een complete GRX groep. Alleen is het grootste kettingblad dan 42t, wat voor mijn gebruik wat te klein is. Daarnaast bevalt de SRAM 11-32t cassette erg goed qua 'stapjes'. Ik heb gelezen dat je in het geval van 11speed, cassettes, kettingen en kettingbladen van de verschillende merken door elkaar kunt gebruiken.

Gaat dit zo een fijn werkend geheel vormen, of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 mar 2021 22:38

Er zijn kleine verschillen in zowel de schakelratio, als de afstand tussen de kransjes tussen beide systemen, zoals je zult weten. Als je dat weet te overbruggen, moet het kunnen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 mar 2021 08:05

Wanneer het 11sp is, zou het moeten werken.

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 30 mar 2021 12:01

Bedankt voor jullie reacties!

Ik baseer me vooral op het artikel uit onderstaande link:
https://cyclingtips.com/2017/12/mixing- ... -doesnt-2/

Daarin staat uitgelegd dat voor 11 speed groepen veel door elkaar kan worden gebruikt.

@Klimmer. Als ik de shifter en derailleur beide van Shimano GRX gebruik, ondervang ik dan het probleem met de schakelratio?

Dat er verschil zit in de afstand tussen de kransjes tussen de verschillende fabrikanten heb ik nog niet eerder gelezen. Hoe zit dit precies? Als de 11 speed cassettes van SRAM en Shimano door elkaar te gebruiken zijn, lijkt me dat dit minimaal is toch?

Voordat ik de onderdelen bestel wil ik graag zo zeker mogelijk zijn dat wat ik in mijn hoofd heb ook daadwerkelijk functioneert in de praktijk.

Parijsisnogver
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 feb 2017 21:38
Locatie: Utrecht

Parijsisnogver 30 mar 2021 14:08

11sp kan je alles mixen. Ik gebruik Sram Shifters en derailleurs met Shimano/Sram/Campagnolo cassettes en Shimano of KMC kettingen. Alles werkt perfect samen, maak je geen zorgen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 mar 2021 14:22

Me too, heb ook verschillende mixen, 11sp, en dat werkt prima!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 mar 2021 16:24

Paralane schreef: 30 mar 2021 12:01
Dat er verschil zit in de afstand tussen de kransjes tussen de verschillende fabrikanten heb ik nog niet eerder gelezen. Hoe zit dit precies?
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/
Recenter heb ik nog niet gevonden, misschien bij Sheldon Brown?

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 31 mar 2021 19:34

Bedankt voor het opzoeken van de link Klimmer. Als ik het goed begrijp zit het verschil in de onderlinge afstand tussen de verschillende kransjes (sprocket pitch). Die is 3.72mm voor SRAM en 3.69mm voor Shimano.

Als de geschetste opzet niet blijkt te werken moet ik in het ergste geval voor mijn beide wielsets een nieuwe Shimano cassette kopen. Dit is wat mij betreft te overzien.

Ik ga de bestelling plaatsen. Levertijd is bij de verschillende webshops wel aanzienlijk.

Bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 31 mar 2021 19:40

Paralane schreef: 31 mar 2021 19:34 Als ik het goed begrijp zit het verschil in de onderlinge afstand tussen de verschillende kransjes (sprocket pitch). Die is 3.72mm voor SRAM en 3.69mm voor Shimano.
En dat is dus heeel weinig.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 31 mar 2021 20:07

Sprocket pitch is niet de afstand tussen de verschillende kransjes, maar de afstand tussen 2 tandjes op de zelfde krans.
Als je dus alles qua aandrijving, ketting bladen voor en cassette achter vh zelfde merk neemt is er geen probleem.
Als die 0.03mm al een probleem zou geven!?
A40C9F29-0DAE-4437-A338-BA1A49E3C9C9.jpeg

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 08 apr 2021 20:07

Ah, helder zo met die illustratie. Bedankt T2300!

Bij de shifterset die ik heb besteld staat 'montagebereid gevuld en ontlucht'.

Dat klinkt natuurlijk super, maar het lijkt me dat je pas kunt afvullen en ontluchten nadat de hydraulische leiding tot de juiste maat is ingekort, door het frame/voorvork is geleid en zowel aan remklauw als shifter is gemonteerd. Of zie ik een snellere route over het hoofd?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 apr 2021 20:21

Zowel de remhendel als de remhoef en leiding bevatten dan al olie. Die remleiding is dan afgedopt met een dopje waaraan je meestal een kabel kan bevestigen om deze door het frame te helpen. Als je het netjes doet kan je de leiding inkorten de olive en barb plaatsen en aan de remhendel monteren met minimale lucht. Het hele kleine beetje lucht dat je dan hebt gaat meestal vanzelf naar de bovenkant van de remhendel. Meestal werkt de rem dan zonder te ontluchten. En omdat die luchtbel bijna alleen naar boven kan volstaat het vaak om alleen even het shimano bleedvaatje op de shifter te zetten de luchtbel te laten ontsnappen. Zodat je echt zeker zonder lucht in het systeem zit. De spuit aansluiten aan de caliper is dan niet nodig. Die zou nog luchtvrij moeten zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie