Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schijfrem montagevlakken vlakken - adresje?

danny_93
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2021 18:54

danny_93 25 mar 2021 19:00

Dag allemaal,

Heeft of kent er iemand een adresje waar men het juiste gereedschap heeft om de montagevlakken/oppervlakten voor de remklauwen van schijfremmen te vlakken? Tot op heden heb ik nog geen zaak gevonden waar ze dit kunnen, en om nou zelf de Parktool DT-5.2 te kopen voor dik 400 euro is mij momenteel iets te veel van het goede. Mocht iemand dit apparaat zelf hebben en deze eens willen uitlenen (uiteraard tegen betaling!) zou dat ook al een meer dan fijne uitkomst bieden.

Groet,

Daniël

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 25 mar 2021 22:40

Ik veronderstel dat het gaat over flatmount met 12mm steekassen, voor postmount kan ik je niet helpen.

Flatmount achteraan ligt in een vlak 16mm boven het centrum van de steekas. Dus als je 2 32x12 lagers op je steekas zet kan je mooi vlakken met een vijl.

1 (2).jpg

Vooraan ligt het vlak op 11mm van de as dus kan je de truc niet uithalen want lagers van 22mm zijn er -- bij mijn weten -- niet. Wel van 21mm (of 32mm gebruiken en een stuk staal van 5mm onder de vijl stoppen).

Ik zou adviseren tegen het gebruik van de ParkTool 5.2. Deze tool refereert niet naar een standaard maar gewoon naar de huidige toestand. Het is heel makkelijk om fouten te maken bij gebruik van de tool en bijvoorbeeld beide punten in een andere hoek te vlakken.

De reden waarom ik bovenstaande dingen weet is omdat de lokale fietsenmaker 2 jaar geleden mijn nieuwe frame met een ParkTool 5.2 verkeerd heeft gevlakt.

Voor meer info, zie de site van Peter Verdone en de manual van SRAM (p. 70)

danny_93
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2021 18:54

danny_93 26 mar 2021 09:28

Onwijs bedankt voor je reactie! Goeie tip voor de achterkant in ieder geval. Helaas gaat het vooral om de voorkant die niet helemaal recht is qua montagevlakken. Dit is mijn enige (en laatste..) verklaring voor het feit dat mijn schijven echt flink aanlopen na zelfs vrij geringe remactiviteit. Aanvankelijk dacht ik dat één van de twee zuigers niet goed terug in positie geraakte na het remmen, maar ik denk nu dat het de schijf is die toch wat krom getrokken wordt tijdens het remmen (shimano ultegra schijven), omdat de druk vanaf de remblokken niet goed evenredig is, als gevolg van een niet 100% correct gepositioneerde remklauw. Het aanlopen wordt minder na het remmen, en de schijf trekt zichzelf uiteindelijk wel weer recht, maar het is erg vervelend en daarnaast heb ik het idee dat het echt minder goed remt. Alles geprobeerd - hele klauw uit elkaar en de seals en zuigers netjes gereinigd en gesmeerd met mineraalolie, meerdere malen de hele leiding ontlucht, uiteraard de klauw zelf wel 100 keer proberen helemaal goed te positioneren, etc. etc.

Het zijn trouwens inderdaad 12mm steekassen, en flat mount remmen.

Het is ook te merken aan de "feel" van de remhendel - een optimaal functionerende klauw geeft bij de hendel duidelijk een punt aan waarop beide remblokken precies (of bijna precies) gelijke druk uitoefenen op de schijf, waardoor je een zeer stevig en duidelijk merkbaar punt hebt waarop de schijf vast wordt gegrepen. Logischerwijs is dit minder te merken zodra er ook maar iets is wat maakt dat de remblokken niet helemaal gelijk vastgrijpen. Op de fiets van mijn vriendin bijv. is dit duidelijk merkbaar (het punt dat ze echt stevig vastgrijpen), en in mindere mate is dit bij mijn eigen achterrem ook te merken. De voorkant blijft dus echt een beetje dof voelen als ik de klauw vastzet, en als ik de klauw loshaal en vrij laat bewegen bij het ingrijpen van de remhendel krijg ik wél dit duidelijke en wenselijke punt waarop alles zich goed vastgrijpt. Tja.. het is maar waar je je tijd aan wil besteden, maar ik kan me er maar moeilijk bij neerleggen!

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 26 mar 2021 11:31

Als de vlakken niet haaks op de schijf staan in de richting links-rechts zie je dat heel snel bij montage van het wiel omdat de klauw dan niet parallel met de schijf staat. Ik denk niet dat dat het probleem is. Mogelijk heb je één luie cylinder die je wat moet helpen door de ander cylinder dieper in de klauw te duwen. Maar eigenlijk denk ik dat er nog altijd lucht in de klauw zit. Ik heb meer geluk met universele bleed kits met een spuit op de bleef nipple waardoor je wat vacuüm kunt trekken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 mar 2021 14:00

Vroeger hadden ze bij Bike2build zo'n ding. Maar dat was 10 jaar geleden.
Ik zou die tool niet op carbon gebruiken.

Mogelijk als er wat lak zit wegkrabben, maar meer niet.

Plaats reactie