Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoge zadelpen slecht voor frame?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2021 17:11

sharkman113 schreef: 18 mar 2021 16:44 ......(je balhoofd wordt ook meteen langer). .................
In een ander topic gaf TS aan dat hij geen grote drop aankan.
Mij lijkt dan dat hij juist wel naar een fiets met hogere stack moet zien.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 18 mar 2021 17:28

sharkman113 schreef: 18 mar 2021 16:44 Gaat je niet/amper helpen (je balhoofd wordt ook meteen langer). Kijk eens of je een cannondale Caad 10/12 in maatje 58 kunt krijgen/ een proefrit kunt maken. Dan heb je een niet sloping frame dat een stuk beter past voor rijders met lange benen (en kennelijk behoefte aan een korte bovenbuis).
Caad heeft een stuk lagere reach/stack ratio, dus dat rijdt agressiever en moet ik nóg platter liggen. Ik weet niet of dat de bedoeling is. De Cannondale Synapse past dan misschien beter, omdat deze een grotere stack heeft. Endurance modellen hebben allemaal een sloping frame wat logischerwijs dus beter mensen met lange benen faciliteert.

Ter illustratie: een vriend van me is even lang als ik maar heeft kortere benen en een langere torso. Hij kan op een Giant TCR (lage stack/reach verhouding) sportief zitten, maar als ik daar op zit moet het zadel omhoog en zit ik gelijk veel platter en dieper. Een Giant Defy/Contend past mij meer, en daar zit ik dan even agressief op als hij op de TCR, terwijl de Defy/Contend gericht zijn op comfort en de TCR een race model is.

De bikefitter heb ik nog even gevraagd en benoemt ook dat lange benen met korte torso het lastigste te fitten is op een racefiets, helaas helaas.

Wanneer ik de standaard zadelpen er in zet en zet 'm op het hoogst (wat 2 cm lager is dan m'n vorige fiets), is het dan een ramp? Kom ik met zoiets weg of is dat vragen om problemen? Volgens de 109% methode moet m'n zadelpen op 102cm staan (zadel tot pedaalas), maar volgens de 0,883 methode hoeft ie maar op 82cm te staan (zadel tot hart bracket) wat toch effectief net het verschil is tussen wel of niet een langere zadelpen gebruiken.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 18 mar 2021 17:54

[ja verstandig. Het breekt nog niet zomaar, maar dit steekt er wel heel erg veel uit. Erg in verhouding of mooi ziet het er niet meer uit.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 mar 2021 20:37

Je kan ook kijken naar een Sensa gulia in 61
Isaac Boson in 58/61 of een meson in 61.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2021 20:54

De Cervelo R3 in maat 61 cm waar Johan Van Summeren in 2011 Paris-Roubaix mee heeft gewonnen.
Zadelpen steekt er ver uit en dan nog een -17°stuurpen.
Afbeelding

Alle info hier
I know myself like no one else
Nothing to defend

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 18 mar 2021 21:28

Wat voor de één past werkt voor de ander voor geen meter. Ik ben exact even groot als TS, enkel mijn bb lengte is ca. 3 cm korter en zit perfect op een Giant TCR maat L (maar dan wel met een stuurpen van 14 cm en zonder of max. 1 cm spacers (defy past mij voor geen meter....)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 18 mar 2021 21:28

Aan de andere kant: de gemiddelde prof rijdt ook met een grote drop en als die prof een sloping frame heeft zal een dergelijk pen ook voorkomen. Ik zou er wel mee rijden zo.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 mar 2021 23:45

Zulke lange, uitstekende zadelpennen zie je inderdaad vrij veel bij profs.
Wat je dan weer niet ziet dat er een kapot frame wordt weggegooid en vervangen, daar zijn vermoedelijk geen betrouwbare statistieken van.
De meeste profs zijn ook lichtgewichten, minder kans dat er wat kapot gaat, een frame hoeft maar 1 wedstrijd heel te blijven....
Als particulier die alles zelf betaalt wil je graag een redelijke zekerheid dat het ook een paar jaar heel blijft zonder gezeik.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 19 mar 2021 08:29

Nog wat verder er over denkend. Het moment ten opzichte van het punt waar de zadelpen uit het frame steekt neemt toe met de cosinus van de zadelpenhoek maal de hoeveelheid waarmee hij uitsteekt. Oftwel

M = (cos(73 graden)*L_pen + setback)*F, waarbij F de vertikale kracht is die de rijder op het zadel uitoefent. In dit geval betekent dat, dat er een gelijke moment een cm extra setback gelijk staat aan ongeveer 3 cm toename van de zadelpenhoogte.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 19 mar 2021 08:36

Zolang je beseft dat er binnen grenzen wel een redelijke hoeveelheid zadelpen in het frame moet zitten (= langere kopen indien nodig) en je gebruikt een fatsoenlijke momentsleutel en carbonpasta om de boel vast te zetten zal er in de praktijk maar heel weinig mis gaan.
Er is eind jaren 80 een hype geweest (bij de profs) om criteria met te kleine frames te rijden met extreem ver uitstekende zadelpennen (35 cm of meer) en toen brak er idd weleens iets maar sindsdien eigenlijk weinig problemen gezien (problemen met vastzittende pennen of allerlei onderdelen kapot gedraaid door onkunde komt heel veel vaker voor).
Heb zelf criteria gereden met een ver uitstekend 25.0 zadelpen (colnago oval master) en alhoewel dat er doodeng uitzag bleef ook dat gewoon heel.
Bij een giant TCR is de geometrie erop berekend dat een zadelpen tot ca. 280 cm uit kan steken en ook dat blijft heel (meteen ook het probleem bij merk eigen zadelpennen, daar zit je standaard vast aan de opgegeven max. lengte en alternatieven zijn niet verkrijgbaar en over de aangegeven limiet van de pen heen gaan is verre van verstandig).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 mar 2021 08:42

Maakt het hier nog uit dat de Cube Atain van de topic starter zijn seat stays lager op de zitbuis heeft aansluiten dan de bovenbuis? Dus dat je geen doorlopende constructieve vorm hebt, maar feitelijk 2 knooppunten bovenin je zitbuis.

Even hardop gedacht, een ver uitstekende zadelpen zorgt voor grotere krachten/momenten aan de bovenkant van de zitbuis. die krachten worden opgevangen door het frame, namelijk zitbuis, en bovenbuis en seat stays. In dit geval, zitten de seat stays lager, dus worden de krachten en momenten om te beginnen al minder goed opgevangen dan bij een fiets zoals die van van Summeren hierboven?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 19 mar 2021 20:37

MarkVeenstra schreef: 19 mar 2021 08:42 Maakt het hier nog uit dat de Cube Atain van de topic starter zijn seat stays lager op de zitbuis heeft aansluiten dan de bovenbuis? Dus dat je geen doorlopende constructieve vorm hebt, maar feitelijk 2 knooppunten bovenin je zitbuis.

Even hardop gedacht, een ver uitstekende zadelpen zorgt voor grotere krachten/momenten aan de bovenkant van de zitbuis. die krachten worden opgevangen door het frame, namelijk zitbuis, en bovenbuis en seat stays. In dit geval, zitten de seat stays lager, dus worden de krachten en momenten om te beginnen al minder goed opgevangen dan bij een fiets zoals die van van Summeren hierboven?
Goed punt. De zadelpen moet mijns inziens tot minimaal de positie van de staande achtervork in de zadelbuis worden gestoken om geen overmatige buigkrachten op die zadelbuis te veroorzaken.
Zo te zien lijkt de zadelpen bij TS ook wel 25 cm uit te steken. Dat is best wel veel voor een Carbon zadelpen.
Lekker even maar cube mailen en vragen wat zij aanraden.
Geldt die zes jaar garantie ook bij tweedehands?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie