Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

52 34 voorblad of ander crankstel

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 15 mar 2021 07:18

Okay thanks deze info geeft mij wat meer vertrouwen om niet teveel gaan en hoeven aan te passen aan de voorkant.
Het scheelt vooral ook veel geld als er niet een compleet ander crankstel op hoeft voor misschien 1x in het jaar een weekje weg.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 15 mar 2021 09:45

midstar schreef: 14 mar 2021 21:45
Sorry maar ik snap er niets van hoe hier gecommuniceerd word.
Ik ben al een paar jaar lid hier, reageer op iedereen die ik kan helpen, ik gebruik denk ik wekelijks de zoekfunctie, complete onderhoud fietsen doe ik zelf door alles opgezocht te hebben, ik heb nu 1 vraag waar ik niet zelf uitkom en erg twijfel. Is het dan erg raar dat ik jullie eenmaal raadpleeg?

Waar is dit forum voor als ik hier op deze manier beantwoord word.
Ik zelf zou nooit op deze manier naar anderen reageren, ik help iedereen met zijn fiets die bij mij komt of mijn hulp nodig heeft, ik hoef hier niets voor terug, en nu dit.
Niets van aan trekken.
Er zijn hier een paar leden van respectabele leeftijd die denken dat zij alles mogen zeggen en dat zij hier de baas zijn.
Hier heb ik me ook aan geërgerd maar heb besloten om deze mensen gewoon te negeren.

Ja, deze vraag is zovaak voorbij gekomen dat juist het zoeken hierdoor veel moeilijker is geworden.
Het moeilijkste van jouw vraag is dat ieder daar een eigen gevoel en antwoord op hebt.
Mijn advies zou zijn om een ander crankstel 50/34 te monteren en de huidige gewoon mee te nemen.
En daar terplekke een beetje te experimenteren.
Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken. ;)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 mar 2021 12:15

midstar schreef: 15 mar 2021 06:02 ok
klimmer schreef: 14 mar 2021 22:23 Vraagje, nogal essentieel: wat is je duurvermogen (W per kg) gedurende 30min, beter 60min? Daar kun je echt wel mee verder komen.
Tip: monteer verzet dat je niet denkt nodig te hebben.
Oké thanks tot zover, hier heb ik wat aan.

Ik word 51 jaar, niet de jongste meer

Mijn laatste Ftp test was 292 watt, ik voel mij nu sterker aangezien mijn hierop aangepaste trainingen makkelijker verlopen.

Limburg ben ik helaas ook nooit geweest, dus ben echt een nono wat betreft klimmen.
Mijn laaste voluit ritje was 280 watt gemid over een rit van 58km.

Het w\kg vermogen ligt dus rond de 3.4 a 3.5 bedoeling is dat er nog een paar kilo bij mij afgaat.
Met een FTP van 292W heb je die 52 dus NOOIT nodig.
Steek gewoon die 50/34 en dan een wat grotere cassette achteraan (11-30 of zelfs een 11-34) dan heb je zeker wat overschot.

Ik weeg (nu) 82kg en een FTP van 325W (in de zomer iets meer) en ik rijd altijd met een 50-34, de 50-11 (zwaarste verzet) wordt enkel in de spurt gebruikt en volstaat om boven de 60km/u te geraken (gebeurt maar 2-3 keer per jaar, meestal blijf ik steken op 58-59km/u)

Ik heb in september de Marmotte gedaan met een 11-30 cassette. Helemaal kapot op het einde, beetje spijt da ik de 11-34 niet had gestoken (die ligt gewoon in de garage :roll: )
Beter een te klein verzet en niet nodig hebben.

De RS510 zit tussen de Tiagra en 105 in. Ik heb dat nu op mijn gravelfiets zitten en voel geen verschil met de R8000 die er voordien op zat. (het is enkel 250gram zwaarder)
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 mar 2021 12:49

Probleem met een Dura Ace setup is dat je cassette niet groter mag/kan zijn dan 28/30 tandjes en dat een 34 tands mogelijk te groot gaat zijn voor de achterderailleur.
Nu lees ik dat er ook wel eens geëxperimenteerd wordt met een 32 tands en dat dat goed gaat in een Dura Ace setup...

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 15 mar 2021 13:02

scottpch schreef: 15 mar 2021 12:49 Probleem met een Dura Ace setup is dat je cassette niet groter mag/kan zijn dan 28/30 tandjes en dat een 34 tands mogelijk te groot gaat zijn voor de achterderailleur.
Nu lees ik dat er ook wel eens geëxperimenteerd wordt met een 32 tands en dat dat goed gaat in een Dura Ace setup...
Oke, goed om te weten, de 30 heb ik nog nieuw liggen, even kijken of ik een 32 kan lenen.

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 15 mar 2021 13:35

Mehekach schreef: 15 mar 2021 10:11 +1 voor Theo V (voor meerdere opmerkingen).

Zo'n non-series crank van Shimano is prima en goedkoper dan twee lossen bladen (ok, duurder dan een los 34 binnenblad). En ook nog eens eenvoudiger qua wisselen. Meestal lukt het zelfs zonder de voorderailleur lager te hoeven zetten, is mijn ervaring.
Ik kan er vanuit gaan dat een bijv R7000 105 of RS510 crankstel uitwisselbaar is met mijn FC9100 Dura ace, met ik denk een BB92 ?
Ook lastig om het voor mij duidelijk op te zoeken, omdat er verschillende types BB in omloop zijn voor Hollowtech II

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 mar 2021 14:17

Hollowtech II is altijd hetzelfde, die zijn dus altijd uitwisselbaar.

De verschillende BB die in omloop zijn, zijn voor verschillende fietsen maar steeds om hetzelfde trapstel te plaatsen.

Op de meeste frames gaat een Dura Ace achterderailleur wel werken met die 32 op de cassette, maar om 100% zeker te zijn, moet je het proberen.
Afbeelding

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 15 mar 2021 15:32

Ik zou er lekker een 50/34 opleggen, die 52 heb je nergens voor nodig in Nederland als je met een rpm van 95 fietst. Dan zit je al aan iets van 56km/uur

En me een 34 voor en 30 achter kom je echt makkelijk overal boven. Ik weeg zelf ook 87kilo, trap wat minder watts en heb alle alpencolls er mee gered. Alleen als je een granfondo gaat rijden is een 32 of 34 interessant in jou geval.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 mar 2021 16:11

Ik ben het met je eens als 1 col per dag doet, wil je er meerdere doen, dan heb je toch graag iets extra achter de hand.
Afbeelding

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 15 mar 2021 16:15

Ja inderdaad, of je groter dan een 30 wilt ligt inderdaad aan net aantal colls dat je wil gaan doen. Ik heb de marmotte zelf op een tripple gereden destijds (zou wel iets van 30-28 geweest zijn ofzo) en op de Alpe had ik nog wel 5x lichter willen hebben haha.

Maar wat ik begrijp wil de TS alleen de Mont Ventoux doen, dan zou een 34-30 wel volstaan, of hij moet natuurlijk hem op 1 dag van alle kanten willen beklimmen 😀

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 mar 2021 17:21

midstar schreef: 15 mar 2021 13:35 Ook lastig om het voor mij duidelijk op te zoeken, omdat er verschillende types BB in omloop zijn voor Hollowtech II
Niet verschillende types, maar wel verschillende kwaliteiten. Koop niet de goedkoopste!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 mar 2021 17:27

Klimmen moet je leren en voor de kale berg geldt dat des te meer!

Plaats reactie