Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets laten opbouwen

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 10 mar 2021 09:43

Vraagje van een niet zo handige hobbyist: wat kost het om een frame te laten opbouwen door een fietsenmaker? Je levert alle onderdelen aan en vraagt hem of haar er een fiets van te maken. Geen idee hoe lang een professional daar mee bezig is. Iemand ervaring?
Michiel

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 10 mar 2021 09:46

Wat houdt je tegen om de lokale fietsenmaker te bellen en het te vragen?

Of de vraag in te typen bij google... of in de zoekfunctie?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 mar 2021 10:02

Ik doe het meestal voor 2 flessen goede rode wijn of een kratje half/half Westmalle dubbel / trippel. Ik denk dat een fietsenmaker ( en dan geen muntenvanger, maar een perfectionist ) ca 1 1/2 tot 2 uur bezig is incl. afstellen / goed in het vet zetten etc. Dus reken een € 100,- tot € 150,- maar dat is een grove schatting.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 mar 2021 10:22

Tussen de 100 en 200 euro.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 10 mar 2021 10:58

Ligt eraan wat je opbouwen vind. Ik heb tientallen fietsen compleet opgebouwd. Het meeste werk is als je een fiets had waar je echt alles nog moet doen, dus inclusief wielen spaken, balhoofd frezen, etc... Daar deed ik zo'n 4 uur over.. Als je een meer moderne fiets neemt dan zou dat korter kunnen zijn omdat je wielen al kant en klaar worden aangeleverd.

Maar daar kun je niet een standaard antwoord op geven, want bijvoorbeeld kan het routen van kabels door een stuur of frame al ontzettend lang duren. Binnen een uur doe je niet veel. Een FM telt namelijk al zeker een uur om een fiets klaar te maken die hij compleet aangeleverd krijgt. Dus dan heb ik het nog maar over het stuur recht zetten, de versnelling afstellen, wielen controleren, etc. Een goede FM controleert namelijk voor elk boutje of het goed aangedraaid zit of niet voordat hij een fiets aflevert.

Maar niet elke FM zit erop te springen dat je daar aan komt met losse onderdelen. Dan verdient hij niks aan de onderdelen, maar weet wel dat hij het risico draagt dat als er iets niet goed is dat jij dan bij hem terug komt.

mvg
Rob

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 mar 2021 11:41

Op basis van ervaring van afgelopen zondag. Wel of geen interne bekabeling?
o'7o

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 mar 2021 13:12

@ Douglas , wat was er zondag ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 mar 2021 13:19

Middag besteed aan het opbouwen van een nieuwe fiets. Opbouw was met volledig geïntegreerde kabels. Aangezien ik dat niet dagelijks doe en ik er geen specifieke tools voor had was het een langdurig gedoe met draadjes etc.
o'7o

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 10 mar 2021 21:12

Dank voor de inzichten. Knap staaltje, in twee uur een fiets opbouwen.
Michiel

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 mar 2021 21:34

Mijn BMC had ik op ook op 2 uur opgebouwd, moesten de kabels niet nog door het stuur :-( (dat heeft uiteindelijk nog eens 2 uur geduurd)
Afbeelding

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 10 mar 2021 22:41

Wat is eigenlijk de reden dat je een fiets wilt opbouwen? Heb je bijvoorbeeld hele specifieke eisen? Of wil je geen compromis fabrieksfiets?

Opbouwen kun je altijd een FM laten doen natuurlijk, al zou ik wel een offerte opvragen voordat je de opdracht geeft, want het werk hangt echt af van het frame en hoe alles opgebouwd moet worden.

Maar nog leuker is het zelf een fiets op te bouwen. Je leert er veel van, en het geeft voldoening als je er uiteindelijk op gaat fietsen. Ik heb mijn eigen fiets opgebouwd en van veel fouten geleerd. Gewoon doen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 10 mar 2021 23:13

Mijn laatste fiets heb ik compleet gekocht, volledig gestript en opnieuw opgebouwd met vrijwel allemaal andere onderdelen. Dit had met name een kostenvoordeel.

Voorbeeld: Bij Trek betaal je tegenwoordig bijvoorbeeld ook €2.499 voor een los frame zonder seatmast (a €159) en €2.699 voor een complete fiets. Als je alle onderdelen via Marktplaats verkoopt (groep, stuur, zadel, wielen etc). dan scheelt dat grofweg €1.000 ( :shock: ).

Toegegeven, ik ben al met al wel een uurtje of 8 zoet geweest om mijn hele fiets opnieuw op te bouwen. Heb dit misschien 3-4x eerder gedaan, maar werk liefst gewoon heel secuur, goed invetten, passen, meten, vorkbuis afzagen, kabels/stuurlint perfect afgemeten etc. Het uiteindelijke resultaat is dan ook gewoon beter dan wat een FM kan leveren, daar ben ik van overtuigd, maar het is vooral leuk en handig om zelf te doen zodat je ook precies weet hoe je fiets in elkaar steekt.

Voor een vriend/kennis zou het waarschijnlijk ook wel in 2-3 uurtjes lukken, maar daar heb ik eigenlijk niet zoveel behoefte aan. Ik vind het leuk om te doen en doe er dan graag wat langer over. Ligt ook een beetje aan het type fiets, een alu fiets met mechanisch schakelen en kabels langs het frame is redelijk straight forward. Een carbon disc frame met geintegreerd kabels en eentje die nog niet eerder opgebouwd is zal voor mij lastig worden in 3-4 uurtjes.

Plaats reactie