Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleur maakt lawaai

StijnHaest
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2021 08:24

StijnHaest 07 mar 2021 08:29

Hey,

Ik heb me sinds kort een Mavic Cosmic Pro Carbon wielset aangeschaft.

Nu heb ik na een paar keer te gaan fietsen gemerkt dat soms wanneer ik uitbol dit niet goed gaat. Hiermee bedoel ik dat als ik uitbol mijn derailleur naar voor schiet en het een hels kabaal maakt. Dit is echter niet elke keer bij het uitbollen. Maar een 2-5x per rit.(±80km)

Wanneer ik dan gewoon verder trap is het lawaai weg en kan ik gewoon verder fietsen.

Wanneer er andere wielen in mijn racefiets zitten heb ik dit probleem niet.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mar 2021 08:58

Klinkt als een body die niet volledig vrij loopt, dat heeft niets te maken met de derailleur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 07 mar 2021 09:23

Dit is een gekend Mavic body probleem, ik dacht dat het de Ertalon bus is die erin steekt die moet af en toe eens gesmeerd met olie , ik heb ooit gehoord dat je die het beste kan smeren met snijolie(het rode goedje dat je gebruikt bij draadsnijden),indien je hier niks aan doet kan dit leiden tot meedraaien van de achterpion en die trekt dan je derailleur aan gort.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 mar 2021 11:32

Er zijn mensen die een modificatie kit aanbieden en het teflon glijlager vervangen door een echt lager. Dat is in ieder geval een meer permanente oplossing. Als die telfon ring al een beetje heen is komt het snel weer terug. Je moet het wel technisch een beetje aandurven.

https://link.marktplaats.nl/m1628973716
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 07 mar 2021 13:14

Z
Laatst gewijzigd door Rob71 op 07 mar 2021 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 07 mar 2021 13:16

Zijn je wielen gebruikt of nieuw? Als ze nieuw zijn dan moet je ff terug. Zijn ze gebruikt dan is het inderdaad die ring. Na enkele jaren gaat die slijten. Dan helpt smeren ook niet meer. Dan krijg je zo’n schurend geluid. Als je dat negeert dan gaat die ring inslijten op je naaf en dan kun je ook je naaf vervangen. Dus het is wel tijd om er iets aan te doen.ik zou niet gaan klooien met snijblie of een ombouwsets. Zon body gaat bij redelijk intensief gebruik een jaar of 3-4 mee. Een body kost 60 euro. Gewoon nieuwe erop na die tijd en weer jaren probleemloos fietsen. Stelt niks voor. Je trekt zon body er zo af. Heb je zelfs geen gereedschap voor nodig

Plaats reactie