Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Helm spuiten, ervaringen

ivo1
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:15

ivo1 03 mar 2021 11:12

Ik heb dit vorig jaar gedaan. Ik heb de instructies van het youtube filmpje van Etoe gevolgd. Het resultaat was redelijk. Achteraf had ik meer tijd gestoken in het schuren en afplakken. Na en jaar zie je namelijk wel wat plekjes en deukjes. Voor de rest wel leuk en leerzaam om te doen. Voor de duidelijkheid, de helm was groen en is nu oranje.
Bijlagen
20200404_203723.jpg

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mar 2021 15:12

Dat is toch behoorlijk netjes gedaan!

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 03 mar 2021 16:45

Grappig. Die van jou was ook groen. Ik heb ook een groene Giro Aether.
Maar wat is er niet goed gegaan dan, want op de foto lijkt het juist super strak. Ook de randjes, dus je zou zeggen dat het afplakken juist super goed is gebeurt?

Had je lang geschuurd en met welke korrel?
Wat zou je willen verbeteren?
ivo1 schreef: 03 mar 2021 11:12 Ik heb dit vorig jaar gedaan. Ik heb de instructies van het youtube filmpje van Etoe gevolgd. Het resultaat was redelijk. Achteraf had ik meer tijd gestoken in het schuren en afplakken. Na en jaar zie je namelijk wel wat plekjes en deukjes. Voor de rest wel leuk en leerzaam om te doen. Voor de duidelijkheid, de helm was groen en is nu oranje.
De rest bedankt voor alle feedback tot nu toe.

mvg
Rob

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 mar 2021 19:05

Het verven en beplakken van helmen is niet zonder risico omdat daardoor de kunststof bescherming door de oplosmiddelen in de verf/lijmlaag zodanig kan worden aangetast dat de bescherming bij een valpartij niet meer is/wordt gewaarborgd. ;) :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

ivo1
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:15

ivo1 05 mar 2021 08:37

Orlok schreef: 03 mar 2021 19:05 Het verven en beplakken van helmen is niet zonder risico omdat daardoor de kunststof bescherming door de oplosmiddelen in de verf/lijmlaag zodanig kan worden aangetast dat de bescherming bij een valpartij niet meer is/wordt gewaarborgd. ;) :roll:
Niet als je de juiste primer gebruikt.

ivo1
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:15

ivo1 05 mar 2021 08:51

Rob71 schreef: 03 mar 2021 16:45 Grappig. Die van jou was ook groen. Ik heb ook een groene Giro Aether.
Maar wat is er niet goed gegaan dan, want op de foto lijkt het juist super strak. Ook de randjes, dus je zou zeggen dat het afplakken juist super goed is gebeurt?

Had je lang geschuurd en met welke korrel?
Wat zou je willen verbeteren?
ivo1 schreef: 03 mar 2021 11:12 Ik heb dit vorig jaar gedaan. Ik heb de instructies van het youtube filmpje van Etoe gevolgd. Het resultaat was redelijk. Achteraf had ik meer tijd gestoken in het schuren en afplakken. Na en jaar zie je namelijk wel wat plekjes en deukjes. Voor de rest wel leuk en leerzaam om te doen. Voor de duidelijkheid, de helm was groen en is nu oranje.
De rest bedankt voor alle feedback tot nu toe.

mvg
Rob
Het afplakken is niet slecht gedaan maar op een paar plekjes is er toch een beetje door gekomen of langs gegaan.

Ik heb alleen met 2 schuurpad's geschuurd. Ik denk een uur of 2. Volgens mij medium en fijn. Ik denk dat ik ook nog beter met schuurpapier had kunnen schuren. Nu kwam er bijna geen materiaal af. De kleur werd er wel mat door waardoor ik dacht dat het goed genoeg was.
Er zijn nu 2 of 3 stukjes verf van een millimeter afgebroken. Ook zijn er wat deukjes en krassen op de helm. Op zich ook niet gek want ik heb de helm ook in de auto gepropt voor 3 weken kamperen in Frankrijk. In de auto en op de camping heeft zo een helm ook wel meer te lijden. Ik denk wel dat de oorspronkelijke lak harder is en dat er geen deukjes en krassen in waren gekomen.

Maar goed, al met al gebruik ik de helm nu nog steeds bijna dagelijks.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 05 mar 2021 11:38

Ik denk dat er oorspronkelijk geen lak op de helm zit, maar aan de binnenkant. Dat werd eerder ook al aangegeven dat de RC Auto's dit hebben. In het begin dacht ik ook van niet, maar ik ging schuren en je kunt de lak er ook niet afschuren, dus ik denk dat dit idd het geval is.

Dus de lak zal kwetsbaarder zijn dan origineel. Maar goed, als die groen is dan zou hij hier toch ook maar op schap liggen, dus wat heb je te verliezen. Ik ga hem zwart spuiten met glitter... Dat zijn de decals op mijn nieuwe fiets ook.

Het schuren gaat niet hard nee, omdat schuurpapier 1200 amper voelbaar is. Had je ook de merken gebruikt zoals die door ETOE werden geadviseerd of heb je andere merken verf gebruikt voor gronden en lakken?

mvg
Rob

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 mar 2021 11:42

Mat schuren is voldoende, ik heb de lak van de Action gebruikt en die blijft perfect zitten, ook zonder primer.
Ook het piepschuim lost niet op met die lak!
Had nog een Catlike Whisper helm liggen en had geen zin om die gaatjes af te plakken.
Heb dus ook het piepschuim meegespoten...
Geen centje pijn. ;)

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 05 mar 2021 12:30

dan heb je een lekker lastige gekozen ja. Dan snap ik dat je geen zin hebt om af te plakken
Kun je ook foto's posten van hoe die is geworden?

mvg
Rob

ivo1
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:15

ivo1 05 mar 2021 14:24

Rob71 schreef: 05 mar 2021 11:38 Ik denk dat er oorspronkelijk geen lak op de helm zit, maar aan de binnenkant. Dat werd eerder ook al aangegeven dat de RC Auto's dit hebben. In het begin dacht ik ook van niet, maar ik ging schuren en je kunt de lak er ook niet afschuren, dus ik denk dat dit idd het geval is.

Dus de lak zal kwetsbaarder zijn dan origineel. Maar goed, als die groen is dan zou hij hier toch ook maar op schap liggen, dus wat heb je te verliezen. Ik ga hem zwart spuiten met glitter... Dat zijn de decals op mijn nieuwe fiets ook.

Het schuren gaat niet hard nee, omdat schuurpapier 1200 amper voelbaar is. Had je ook de merken gebruikt zoals die door ETOE werden geadviseerd of heb je andere merken verf gebruikt voor gronden en lakken?

mvg
Rob
Het schuurpapier heb ik bij de praxis gekocht. Volgens mij was dat van 3m. Ik heb gekozen voor het merk spuitbussen zoals ETOE in het filmpje aangeeft. Ook voor de 2k lak heb ik ETOE opgevolgd. Ik heb totaal geen ervaring met spuitbussen maar ik vond ze prettig in gebruik.

Plaats reactie