Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuwe fiets geleverd met shimano ketting 116 schakels en KMC is maar 114 schakels?

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 02 mar 2021 11:45

krispie76 schreef: 02 mar 2021 10:04zolang je maar niet […] de derailleur onder te veel spanning brengt of zie ik dat ver,keerd?
Derailleur onder teveel spanning brengen zal je niet zomaar voor elkaar krijgen, die veer heeft een heel aardig bereik. Gewoon zorgen dat je ketting niet snaarstrak komt te staan als je groot-groot schakelt.
Vorsprung durch Pedantik

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 mar 2021 12:44

Keezx schreef: 02 mar 2021 10:10 Groot-klein en de wieltjes vertikaal is inderdaad nogal gedateerd met de uiteenlopende cassettes tegenwoordig, alleen bij een ouderwetse "normale dubbel"is dat een bruikbare vuistregel.
Ik heb zelf eigenlijk geen methodiek, ik kijk gewoon hoe de ketting loopt in de uitersten.....
Zo doe ik het ook, gewoon groot/groot met de derailleur bijna gestrekt.

abdr
Forum-lid
Berichten: 537
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 02 mar 2021 13:31

krispie76 schreef: 02 mar 2021 10:04 Wat ik eigenlijk wilde weten of een juiste kettinglengte enkel van belang is om die uitersten te kunnen schakelen of dat het ook wat uit maakt voor andere combinatie's.
Bij de 1x derailleurs staat het gidswiel (guide wheel) offset ten opzichte van het draaipunt van de kooi, dus daar bepaalt de hoek van de kooi mee de positie van het wieltje ten opzichte van de cassette. Bij gelijke afstelling van de b-schroef zal een langere ketting het wieltje dichter bij cassette brengen, een kortere trekt het wieltje weg.

Bij de 2x of 3x Shimano derailleurs zit het wieltje op de draaias van de kooi. Dan maakt de stand van de kooi niets uit voor de afstand gidswiel - cassette, dus de lengte van de ketting maakt niets uit.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 02 mar 2021 13:44

abdr schreef: 02 mar 2021 13:31Bij de 1x derailleurs […]
Niet bij alle “1x derailleurs“
Bij de 2x of 3x Shimano derailleurs […]
Idem.

En waar dat wieltje ook zit ten opzichte van het draaipunt, de stand van de derailleur onder de cassette wordt bepaald door het samenspel van kooiveer, „B-tension“ én kettinglengte.
Vorsprung durch Pedantik

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 29 nov 2021 11:30

Inmiddels was mijn Shimano ketting (116 schakels) aan vervanging toe.

Ik had dan een KMC X10-EL ketting met 114 schakels geplaatst maar helemaal o.k. leek me dit toch niet. Zoals verwacht kan ik groot/groot niet schakelen want dan komt de ketting zelfs los van het bovenste derailleurwieltje. Maar soit dat was ingecalculeerd.

Maar ook in andere combinatie's vind ik dat de derailleurwieltjes een vrij gestrekte hoek maken.
Ik heb dan maar van twee KMC X10-EL kettingen 1 ketting van 116 schakels gemaakt met dan twee missing links erin. Dit lijkt beter, de hoek die de derailleur maakt is minder extreem doch het verschil is minimaal.

Ja dan maar in het vervolg Shimano kettingen kopen aangezien KMC bijna alle kettingen verkoopt met 114 schakels. Behalve misschien die DLC ketting maar die zijn enorm duur?

Plaats reactie