Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Feathershock Koga

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 21 feb 2021 11:54

Misschien niet echt racefietsgerelateerd maar heeft iemand ooit al een Koga Feathershock gedemonteerd of heeft iemand een schema of tekening hiervan, er zit verticale (rem dichtgeknepen en voor-achterwaarts bewegen) en horizontale (wiel tussen benen knijpen en speling voelbaar bij links rechts bewegen van stuur) speling op hoe kan ik die verwijderd worden?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 feb 2021 13:22

Sorry, maar dat wil Koga voorbehouden aan de dealers. Meteen de reden om met een boog om die techniek heen te lopen. Reparatie is nogal kostbaar ook nog.

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 21 feb 2021 13:37

@ Klimmer,Heb je zelf ervaring hiermee?ik heb zo 'n Koga Roadrunner en zit nu eenmaal met deze vork, dus daarom zal ik een oplossing moeten vinden, demonteren dan maar en dan zien we wel . Eventueel vaste vork in de plaats steken of andere geveerde voorvork, RST of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 feb 2021 16:01

Komt goed!
Een vaste vork in de plaats vraagt toch om de cms van de feathershock op te vullen. Welllicht ook ander balhoofdlager nodig. Ervaring van langer geleden, niet meer zo helder op het netvlies.

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 21 feb 2021 19:51

Zo een feathershock kan je niet bijstellen dus de vork moet vervangen. Ik zou eens naar een officiële Koga dealer gaan en daar eens laten navragen of die vork onder garantie kan worden vervangen. Koga is daar zover ik weet redelijk soepel in en de kans is groot dat je gewoon gratis een nieuwe vork krijgt.

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 21 feb 2021 20:00

@Raymond62, ik ben niet de eerste eigenaar dus dan vervalt waarschijnlijk die garantie

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 22 feb 2021 11:13

Dat is moeilijker maar dit staat op de site van koga:

"Heb ik garantie op een tweedehands fiets?

Er kan garantie van toepassing zijn, mits je beschikt over de originele aankoopnota van de fiets."

Dus als je de originele aankoopfactuur van de eerste eigenaar hebt dan zou je toch eerst eens kunnen proberen om een gratis vork te krijgen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 feb 2021 12:26

Het lijkt me bepaald geen rocket science om die Feathershock eens uit elkaar te slopen en te kijken wat er aan de knikker is.
Veel meer dan een rubber- of elastomeerblokkie zal het niet zijn.
Eigenlijk jeuken m'n handen om dat eens te doen...

PS , de documentaatsie geeft overigens aan dat minimale speling bij dit systeem hoort.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 22 feb 2021 13:02

Volgens fietsenmaker Google is dit systeem vergelijkbaar met de Headshock van Cannondale.
Als dat het geval is dan heeft de fiets aparte balhoofdlagers dit in dit geval wel eens het probleem zouden kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 22 feb 2021 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 22 feb 2021 13:05

@ Keezx, ik heb hem inmiddels gedemonteerd en moet zeggen dat ik verrast ben door de inferieure kwaliteit (veel blabla op de site over de Feathershock) van deze Koga vork, werkt zo een beetje zoals een goedkope geveerde zadelpen. Op de onderkant staat duidelijk vermeld dat je dit niet zelf mag losmaken aan de onderzijde en in de balhoofdbuis zit een ster zodat je er vanaf de bovenkant sowieso niet bij kan komen . Terug zo monteren en indien dit onhoudbaar word een goedkope verende voorvork met dezelfde as tot kroon afstand.

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 22 feb 2021 20:24

De speling kan je niet bijstellen. Die vorken hebben een schroefveer en die kan je eventueel vervangen door een hardere of zachtere. Er zijn dus veren in 3 verschillende hardheden verkrijgbaar.
Een hardere veer bvb verandert echter niets aan de speling, er zit gewoon slijtage op de over elkaar schuivende onderdelen.
Nogmaals, de makkelijkste oplossing is naar een Koga dealer gaan en proberen onder garantie een nieuwe vork te krijgen.

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 22 feb 2021 20:43

@Raymond62 ik ben niet in het bezit van de originele aankoopfactuur , de fiets is gekocht via 2ehands dus de verkoper kan ik niet meer bereiken, De constructie is "Kut" indien je op die plaats geen bronzen of ceramische glijbussen gebruikt dan kan je er vanop aan dat dit binnen de kortste keren speling zal gaan vertonen .Indien je er dan ook nog voor zorgt dat die onderdelen niet te bereiken zijn, en zelfs geen constructietekening wil geven ,dan ben je voor de kassa aan 't zorgen en dan doet dat afbreuk aan het motto van de zogezegd onderhoudsarme fiets.

Plaats reactie