Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ombouw naar schijfrem

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 10 feb 2021 10:28

zijn er mensen die al eens een ombouw gedaan hebben van velgrem naar schijfrem , ik zat me af te vragen indien je nu alleen vooraan een schijfrem zou monteren, dus andere schijfrem compatibele voorvork ,ander voorwiel, shifter links en schijfremklauw, dat zou toch moeten kunnen ? de krachten die een gewone velgrem op het frame (balhoofd) overbrengt moet toch ongeveer even groot zijn dan een schijfrem, en indien je vooraan een betere rem hebt daar komt toch de meeste remkracht vandaan

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 feb 2021 10:43

Een hybride remsysteem, da's eigenlijk precies wat ik al jaren van plan ben op m'n winterfiets te monteren.
Eigenlijk alleen als expiriment, want op m'n winterfiets heb ik eigenlijk nooit behoefte aan meer remkracht.
Het probleem bij mij is dat ik nog steeds geen winterframe heb dat me 100% voldoet, als het me past dan passen er geen spatborden op of omgekeerd, dus tot dan komt het er niet van.
Zo'n configuratie zal een hoop mensen tegen de borst stuiten, maar biedt voordelen van de schijfrem zonder meteen alles nieuw te moeten kopen...... :like:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 10 feb 2021 10:58

technisch zeker mogelijk
zou alleen 2 verschillende shifters, niet prettig vinden. en het derhalve bij mechanische disc voorrem houden.
hydraulische shifters zijn meestal wat plomper, maargoed. het is wat je zelf prettig vind. Als 2 verschillend aanvoelende shifters jou niet uitmaakt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 feb 2021 11:02

Ja het lastige is dat je waarschijnlijk twee verschillen remgrepen hebt qua vorm.

Wat zou kunnen is een mech naar hydraulische adapter, maar daar wordt het niet mooier van.
Hope had er een, maar of die nog verkocht wordt weet ik niet. Lijkt me niet echt een top idee.

Wat kan is achter een hydraulische velgrem voor de racer, maar die zijn er niet zo veel.

Het frame zal het best wel kunnen hebben. Ik vind het zeker als winterfiets nog niet zo,n slecht idee. Ook functioneel in de winter komt er vaak veel troep en vettigheid op een schijf aan de achterkant waardoor deze minder goed remt. Voor is dat veel minder.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 feb 2021 11:22

ik snap je, ik heb dit idee ook wel eens voorbij zien komen in mijn gedachtes...... ;)

mare wat is het doel, beter remmen, beter remmen in nat?
duur geintje dit:
vork, klauw, shifter, voorwiel,
om het netjes te houden ook achter een hydraulische (velgrem) om de shifters gelijk the houden.
of DI2 daar zijn de kabel rem en oil rem vrij gelijk, maar niet helemaal ben ik bang,

sram heeft ooit hydraulische velgremmen gehad. het sloeg niet aan.
https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... de-review/
maar nog steeds lijkt dit mij wel top,
geen sjiinnngg

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 10 feb 2021 11:29

Ik zou overwegen deze te kopen "TRP HY/RD brake caliper", zodoende kan ik mijn huidige shifters behouden, ervaringen hiermee zijn altijd welkom, het doel is vooral meer remkracht voor de voorrem (Van Nicholas Chinook), en dit zowel in de zomermaanden als in de winter, in de winter zijn noodstops op een vies en glad wegdek sowieso geen goed idee.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 feb 2021 11:53

dat met die trp HY/RD zal wel een nette combinatie zijn,
shifters blijven gelijk, er zijn best veel die hun volledig bekabelde schijfrem systemen hiermee upgraden.
maar jij gaat van velg naar schijf, dan heb je toch ook een nieuwe vork nodig? en een nieuw wiel.
uiteindelijk kan je zo hard remmen als je band kan houden.

ik ben laatst eens omgegaan van padjes: de orginele zwarte shimano/swissstop gingen altijd al de bak in en werden vervangen door BXP, nu met slechter weer vervang ik de swissstop BXP voor de koolstop salmon.
met de koersfiets heb ik nog niet gereden, maar op de crosser was het wel een behoorlijke verbetering.
ook ben ik de pads gaan afstellen met een spacertje voor toe-in.

leuke fiets zo'n chinook, ik blijf je lijntje volgen succes.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 10 feb 2021 12:56

TKMP schreef: 10 feb 2021 11:22

sram heeft ooit hydraulische velgremmen gehad. het sloeg niet aan.
https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... de-review/
maar nog steeds lijkt dit mij wel top,
geen sjiinnngg
Magura heeft ze nog steeds..hydraulische velgremmen . https://www.bike-components.de/de/Magur ... se-p45389/

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 feb 2021 13:08

Arno357 schreef: 10 feb 2021 12:56 Magura heeft ze nog steeds..hydraulische velgremmen . https://www.bike-components.de/de/Magur ... se-p45389/
dat is ook zo, maar dit zijn eerder remmen die je op een tourfiets of ebike zult zien.
misschien voor een crosser, wanneer het frame cantilever bevestiging heeft?
maar niet voor een van nicholas chinook zoals de TS rijdt.
die is eerder geholpen met centerbolt opstellingen.

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 10 feb 2021 15:30

TKMP schreef: 10 feb 2021 11:53 dat met die trp HY/RD zal wel een nette combinatie zijn,
shifters blijven gelijk, er zijn best veel die hun volledig bekabelde schijfrem systemen hiermee upgraden.
maar jij gaat van velg naar schijf, dan heb je toch ook een nieuwe vork nodig? en een nieuw wiel.
uiteindelijk kan je zo hard remmen als je band kan houden.

ik ben laatst eens omgegaan van padjes: de orginele zwarte shimano/swissstop gingen altijd al de bak in en werden vervangen door BXP, nu met slechter weer vervang ik de swissstop BXP voor de koolstop salmon.
met de koersfiets heb ik nog niet gereden, maar op de crosser was het wel een behoorlijke verbetering.
ook ben ik de pads gaan afstellen met een spacertje voor toe-in.

leuke fiets zo'n chinook, ik blijf je lijntje volgen succes.
mijn bedoeling is om meer remkracht te hebben bij de voorrem en bv bij een lange afdaling minder warmte i .d. velg te stoppen en bij vies en vuil weer minder velgslijtage te krijgen , uiteraard moet je sowieso een andere vork en voorwiel aanschaffen , daar was ik me van bewust.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 feb 2021 17:25

Arno357 schreef: 10 feb 2021 12:56 Magura heeft ze nog steeds..hydraulische velgremmen . https://www.bike-components.de/de/Magur ... se-p45389/
Maar Shimano hydro STI's werken niet zomaar met Magura's.
En HS66 remgrepen zijn puur eBay gold, en dan zou je elders moeten gaan schakelen ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 10 feb 2021 17:36

@scepticus , ik heb ultegra mechanische shifters en die kunnen mijn inziens perfect samenwerken met de Trp Hy/Rd remblokken ,dat zijn kabelbediende schijfremmen die met een hefboom een hydraulische remblok aansturen.

Plaats reactie