ombouw naar schijfrem
zijn er mensen die al eens een ombouw gedaan hebben van velgrem naar schijfrem , ik zat me af te vragen indien je nu alleen vooraan een schijfrem zou monteren, dus andere schijfrem compatibele voorvork ,ander voorwiel, shifter links en schijfremklauw, dat zou toch moeten kunnen ? de krachten die een gewone velgrem op het frame (balhoofd) overbrengt moet toch ongeveer even groot zijn dan een schijfrem, en indien je vooraan een betere rem hebt daar komt toch de meeste remkracht vandaan
Een hybride remsysteem, da's eigenlijk precies wat ik al jaren van plan ben op m'n winterfiets te monteren.
Eigenlijk alleen als expiriment, want op m'n winterfiets heb ik eigenlijk nooit behoefte aan meer remkracht.
Het probleem bij mij is dat ik nog steeds geen winterframe heb dat me 100% voldoet, als het me past dan passen er geen spatborden op of omgekeerd, dus tot dan komt het er niet van.
Zo'n configuratie zal een hoop mensen tegen de borst stuiten, maar biedt voordelen van de schijfrem zonder meteen alles nieuw te moeten kopen......
Eigenlijk alleen als expiriment, want op m'n winterfiets heb ik eigenlijk nooit behoefte aan meer remkracht.
Het probleem bij mij is dat ik nog steeds geen winterframe heb dat me 100% voldoet, als het me past dan passen er geen spatborden op of omgekeerd, dus tot dan komt het er niet van.
Zo'n configuratie zal een hoop mensen tegen de borst stuiten, maar biedt voordelen van de schijfrem zonder meteen alles nieuw te moeten kopen......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
technisch zeker mogelijk
zou alleen 2 verschillende shifters, niet prettig vinden. en het derhalve bij mechanische disc voorrem houden.
hydraulische shifters zijn meestal wat plomper, maargoed. het is wat je zelf prettig vind. Als 2 verschillend aanvoelende shifters jou niet uitmaakt.
zou alleen 2 verschillende shifters, niet prettig vinden. en het derhalve bij mechanische disc voorrem houden.
hydraulische shifters zijn meestal wat plomper, maargoed. het is wat je zelf prettig vind. Als 2 verschillend aanvoelende shifters jou niet uitmaakt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja het lastige is dat je waarschijnlijk twee verschillen remgrepen hebt qua vorm.
Wat zou kunnen is een mech naar hydraulische adapter, maar daar wordt het niet mooier van.
Hope had er een, maar of die nog verkocht wordt weet ik niet. Lijkt me niet echt een top idee.
Wat kan is achter een hydraulische velgrem voor de racer, maar die zijn er niet zo veel.
Het frame zal het best wel kunnen hebben. Ik vind het zeker als winterfiets nog niet zo,n slecht idee. Ook functioneel in de winter komt er vaak veel troep en vettigheid op een schijf aan de achterkant waardoor deze minder goed remt. Voor is dat veel minder.
Wat zou kunnen is een mech naar hydraulische adapter, maar daar wordt het niet mooier van.
Hope had er een, maar of die nog verkocht wordt weet ik niet. Lijkt me niet echt een top idee.
Wat kan is achter een hydraulische velgrem voor de racer, maar die zijn er niet zo veel.
Het frame zal het best wel kunnen hebben. Ik vind het zeker als winterfiets nog niet zo,n slecht idee. Ook functioneel in de winter komt er vaak veel troep en vettigheid op een schijf aan de achterkant waardoor deze minder goed remt. Voor is dat veel minder.
ik snap je, ik heb dit idee ook wel eens voorbij zien komen in mijn gedachtes......
mare wat is het doel, beter remmen, beter remmen in nat?
duur geintje dit:
vork, klauw, shifter, voorwiel,
om het netjes te houden ook achter een hydraulische (velgrem) om de shifters gelijk the houden.
of DI2 daar zijn de kabel rem en oil rem vrij gelijk, maar niet helemaal ben ik bang,
sram heeft ooit hydraulische velgremmen gehad. het sloeg niet aan.
https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... de-review/
maar nog steeds lijkt dit mij wel top,
geen sjiinnngg
mare wat is het doel, beter remmen, beter remmen in nat?
duur geintje dit:
vork, klauw, shifter, voorwiel,
om het netjes te houden ook achter een hydraulische (velgrem) om de shifters gelijk the houden.
of DI2 daar zijn de kabel rem en oil rem vrij gelijk, maar niet helemaal ben ik bang,
sram heeft ooit hydraulische velgremmen gehad. het sloeg niet aan.
https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... de-review/
maar nog steeds lijkt dit mij wel top,
geen sjiinnngg
Ik zou overwegen deze te kopen "TRP HY/RD brake caliper", zodoende kan ik mijn huidige shifters behouden, ervaringen hiermee zijn altijd welkom, het doel is vooral meer remkracht voor de voorrem (Van Nicholas Chinook), en dit zowel in de zomermaanden als in de winter, in de winter zijn noodstops op een vies en glad wegdek sowieso geen goed idee.
dat met die trp HY/RD zal wel een nette combinatie zijn,
shifters blijven gelijk, er zijn best veel die hun volledig bekabelde schijfrem systemen hiermee upgraden.
maar jij gaat van velg naar schijf, dan heb je toch ook een nieuwe vork nodig? en een nieuw wiel.
uiteindelijk kan je zo hard remmen als je band kan houden.
ik ben laatst eens omgegaan van padjes: de orginele zwarte shimano/swissstop gingen altijd al de bak in en werden vervangen door BXP, nu met slechter weer vervang ik de swissstop BXP voor de koolstop salmon.
met de koersfiets heb ik nog niet gereden, maar op de crosser was het wel een behoorlijke verbetering.
ook ben ik de pads gaan afstellen met een spacertje voor toe-in.
leuke fiets zo'n chinook, ik blijf je lijntje volgen succes.
shifters blijven gelijk, er zijn best veel die hun volledig bekabelde schijfrem systemen hiermee upgraden.
maar jij gaat van velg naar schijf, dan heb je toch ook een nieuwe vork nodig? en een nieuw wiel.
uiteindelijk kan je zo hard remmen als je band kan houden.
ik ben laatst eens omgegaan van padjes: de orginele zwarte shimano/swissstop gingen altijd al de bak in en werden vervangen door BXP, nu met slechter weer vervang ik de swissstop BXP voor de koolstop salmon.
met de koersfiets heb ik nog niet gereden, maar op de crosser was het wel een behoorlijke verbetering.
ook ben ik de pads gaan afstellen met een spacertje voor toe-in.
leuke fiets zo'n chinook, ik blijf je lijntje volgen succes.
Magura heeft ze nog steeds..hydraulische velgremmen . https://www.bike-components.de/de/Magur ... se-p45389/TKMP schreef: ↑10 feb 2021 11:22
sram heeft ooit hydraulische velgremmen gehad. het sloeg niet aan.
https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... de-review/
maar nog steeds lijkt dit mij wel top,
geen sjiinnngg
dat is ook zo, maar dit zijn eerder remmen die je op een tourfiets of ebike zult zien.Arno357 schreef: ↑10 feb 2021 12:56 Magura heeft ze nog steeds..hydraulische velgremmen . https://www.bike-components.de/de/Magur ... se-p45389/
misschien voor een crosser, wanneer het frame cantilever bevestiging heeft?
maar niet voor een van nicholas chinook zoals de TS rijdt.
die is eerder geholpen met centerbolt opstellingen.
mijn bedoeling is om meer remkracht te hebben bij de voorrem en bv bij een lange afdaling minder warmte i .d. velg te stoppen en bij vies en vuil weer minder velgslijtage te krijgen , uiteraard moet je sowieso een andere vork en voorwiel aanschaffen , daar was ik me van bewust.TKMP schreef: ↑10 feb 2021 11:53 dat met die trp HY/RD zal wel een nette combinatie zijn,
shifters blijven gelijk, er zijn best veel die hun volledig bekabelde schijfrem systemen hiermee upgraden.
maar jij gaat van velg naar schijf, dan heb je toch ook een nieuwe vork nodig? en een nieuw wiel.
uiteindelijk kan je zo hard remmen als je band kan houden.
ik ben laatst eens omgegaan van padjes: de orginele zwarte shimano/swissstop gingen altijd al de bak in en werden vervangen door BXP, nu met slechter weer vervang ik de swissstop BXP voor de koolstop salmon.
met de koersfiets heb ik nog niet gereden, maar op de crosser was het wel een behoorlijke verbetering.
ook ben ik de pads gaan afstellen met een spacertje voor toe-in.
leuke fiets zo'n chinook, ik blijf je lijntje volgen succes.
Maar Shimano hydro STI's werken niet zomaar met Magura's.Arno357 schreef: ↑10 feb 2021 12:56 Magura heeft ze nog steeds..hydraulische velgremmen . https://www.bike-components.de/de/Magur ... se-p45389/
En HS66 remgrepen zijn puur eBay gold, en dan zou je elders moeten gaan schakelen
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"