Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vergroten clearance brakepad/disc?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 08 feb 2021 06:49

Grootste probleem bij schijfremmen is de beperkte clearance tussen schijf en brakepad. Dit zorgt snel voor aanlopen, zeker bij net weer en een vuil wegdek. Mijn technische kennis is zeer beperkt maar op dit forum zijn er genoeg die dit wel hebben.
Ik vraag me af waarom dit probleem door de fiets industrie niet wordt opgelost. Kun je niet door een iets grotere verplaatsing van olie vanuit de shifter het probleem oplossen? Ben benieuwd hoe iemand met wat meer verstand van hydrauliek hier naar kijkt.
o'7o

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 08 feb 2021 10:29

Shimano heeft dit geprobeerd met servowave zoals ze dat noemen. De eerst beweging van het remblokje gaat extra snel waardoor het geen probleem is als er iets meer clearance is. Daarna vertraagt de beweging voor voldoende controle. Ik vind het prima werken eigenlijk. Misschien dat het in de toekomst nog verbeterd wordt en er nog wat meer afstand mogelijk is. Het principe bestaat in ieder geval al wel. Bij echt veel zooi loopt het nog steeds iets aan, maar dat is bij velgremmen ook het geval als er rommel tussen de blokjes komt en je remmen strak staan afgesteld.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27548
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 feb 2021 10:32

Bij veel zooi? Als de weg gewoon nat ligt beginnen de schijven op mijn gravelracer meteen lawaai te maken.

Het is voor mij duidelijk dat schijfremmen echt nog lang niet uitontwikkeld zijn. Het gewicht moet verder omlaag en het aanlopen moet minder worden. De mechanische hydraulische shifters zijn esthetisch nog niet op het niveau van de velgremversies.

Dit gezegd hebbende: het lijkt bij iedere nieuwe versie een stukje beter te worden.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 feb 2021 12:27

Op mijn eerste ATB (Giant NRS) zaten de eigen mph remmen. Die kon je met een knop op het stuur verder open of dicht zetten. Dat werkte prima, zeker tegenover de goedkopere systemen van destijds.
Later overgestapt naar Hope en nooit last van slepende remmen gehad. Ook op mijn ex MTB met Magura MT2 remmen nooit slepende remmen gehad. Goed schoonhouden van de zuigers en centreren was voor mij altijd de oplossing áls het eens voorkwam.
Dogma F

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5062
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 feb 2021 12:29

havana schreef: 08 feb 2021 10:32 Bij veel zooi? Als de weg gewoon nat ligt beginnen de schijven op mijn gravelracer meteen lawaai te maken.

Het is voor mij duidelijk dat schijfremmen echt nog lang niet uitontwikkeld zijn. Het gewicht moet verder omlaag en het aanlopen moet minder worden. De mechanische hydraulische shifters zijn esthetisch nog niet op het niveau van de velgremversies.

Dit gezegd hebbende: het lijkt bij iedere nieuwe versie een stukje beter te worden.
Hier ook idd. Zaterdag nog op mijn koersfiets met velgremmen gereden en nergens last van.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 08 feb 2021 16:17

Ik was eigenlijk op zoek naar wat technisch een oplossing zou zijn.
Discussies over schijf vs velg en ‘mijn schijf loopt nooit aan’ mogen in het grote schijfremmentopic
o'7o

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 08 feb 2021 19:12

Wat in mijn ervaring het best helpt is het heel exact afstellen van de positie van de remklauw.
Bij mij werkt het niet om boutjes los te draaien, rem in te knijpen, en boutjes vast te zetten. Sinds ik het op zicht doe (boutjes los, voorzichtig wrikken tot je aan beide kanten vd schijf evenveel speling ziet en weer vast zetten) heb ik veel minder bijgeluiden. Omdat remblokjes nooit helemaal gelijkmatig slijten zul je dit af en toe moeten herhalen.

Zorg dat de schijf kaarsrecht is. Een minieme slinger geeft al bijgeluiden bij een smerige weg.

De randjes van de remblokken "rond" schuren helpt, ik denk dat dit komt doordat er dan minder zooi aan de rand van de blokken kan blijven plakken.

Niet-gesinterde blokjes vind ik stiller dan de gesinterde versie.

Zolang ik niet op een echt smerige weg rij heb ik weinig bijgeluiden met bovenstaande checklist.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 08 feb 2021 19:35

Douglas schreef: 08 feb 2021 16:17 Ik was eigenlijk op zoek naar wat technisch een oplossing zou zijn.
Discussies over schijf vs velg en ‘mijn schijf loopt nooit aan’ mogen in het grote schijfremmentopic
Als ik mij niet vergis wordt het terugtrekken van de zuigers gedaan door het vervormen van de seals. Deze zijn vierkant, en vervormen elastisch iets wanneer je de zuiger naar buiten drukt. Wanneer de oliedruk wegvalt trekt deze elastische vervorming de zuiger weer terug, het rubber wil naar de niet vervormde conditie toe.

Hierop voortbordurend zou je zeggen: dikkere seals geeft meer slag, dus meer vrijheid bij terugtrekken. Maar zo gemakkelijk zal het wel niet zijn.

https://youtu.be/PE7yFJ8ldVc

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 feb 2021 20:27

Douglas schreef: 08 feb 2021 16:17 Ik was eigenlijk op zoek naar wat technisch een oplossing zou zijn.
Discussies over schijf vs velg en ‘mijn schijf loopt nooit aan’ mogen in het grote schijfremmentopic
Ik ga hier eens een principieel/technisch verhaaltje over proberen te vertellen.
Shimano heeft inderdaad een poging gedaan met "servowave", wat een soort variabele overbrenging is.
Zo'n systeem is heel gevoelig voor het aangrijpmoment van de remschoenen, zodat de modulatie en voorspelbaarheid van de remactie er niet bepaald op vooruit gaan, zit dat niet 100% goed dan blokkeert de rem voortijdig of er moet veel meer handkracht ingezet worden, beide ongewenst.
Lineair is veel betrouwbaarder.
Een eenvoudig remsysteem voor fietsen heeft altijd te maken met de volgende parameters:
Verplaatsing remhendel
Benodigde kracht op de schoen(en) om de gewenste remvertraging te krijgen
Verplaatsing remschoen(en) van ruststand naar vol aangrijpen.

Dit geldt voor alle gangbare remmen, of het nu velgremmen, schijfremmen,, hydraulisch of kabels zijn.
Het grote verschil (althans bij de fietsuitvoeringen) is dat een schijfrem pakweg 4 a 5 x zoveel kracht op de schoen(en) moet genereren als een velgrem omdat de diameter 4 a 5x kleiner is.
De verhouding tussen verplaatsing remhendel en remschoen moet voor dezelfde kracht op de schoen dus ook 4 a 5 x zo groot zijn.
De verplaatsing hendel heeft een grens, een menselijke hand kan maar iets van 5 tot pakweg 8 centimeter aan.
Bij een fiets met velgremmen en goed gerichte wielen kunnen de remblokken op 1,5 a 2 mm van de velg blijven, en daar zit het probleem met de tot nu toe gebruikte schijfremmen, de schoen moet op maximaal 0,5 mm van de schijf zitten om de overbrenging in staat te stellen de benodigde kracht op te brengen.
Met wijziging van de hoofdparameters valt er gewoon weinig tot niets te winnen.
Bij auto's speelde ooit iets dergelijks bij de overgang van trommel naar schijf en dat werd opgelost door de introductie van rembekrachtiging via het inlaatvacuum van de
motor, dat zit er bij fietsen nog niet echt in....
Ik denk zelf dat de schijfrem voor de racefiets de komende jaren verfijnd moet worden, zodat de schoen wat verder van de schijf "geparkeerd"kan worden, b.v. door andere frictiematerialen waardoor de kracht op de schoen gereduceerd kan worden en de schoen meer "travel" kan maken.
Voor de elektriekkwijlers denk ik aan elektrische rembekrachtiging via de DI2 accu, accu leeg> harder knijpen.
Met hydrauliek heeft het niets te maken, met een kabel heb je dezelfde problemen, het gaat om overbrenging en krachten.
Hoe een shifter of remhendel eruit ziet is ouwewijvengezeik, het moet gewoon zo goed mogelijk en probleemloos werken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 08 feb 2021 21:03

Zou het ook niet te maken kunnen hebben met de beperkte grootte van het oliereservoir in de remhendel ? (en dan vooral bij racefietsen)
Er kan zo maar heel weinig olie zich verplaatsen om de zuigers met de blokken tegen de schijf te drukken, dus de blokken moeten al bijna tegen de schijf komen om remeffect te kunnen hebben.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 feb 2021 21:30

Of je de blokken er verder vanaf kan zetten hangtvan de stand af hoe ze nu staan.
Ik zet ze er zelf altijd extreem dicht op, dus iets dunners dan de schijf ertussen en knijpen.

Je kan de zuigers een keer helemaal terugduwen met het schroefje van het oliereservoir iets open.
Dat kan helpen. Bij sram temmen zit er wel een bitepoint op de grepen, dat doet wel iets, maar dan moet je wel de onluchtingsprocedure iets anders doen dan sram aangeeft.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 feb 2021 21:35

dwangarbeider schreef: 08 feb 2021 21:03 Zou het ook niet te maken kunnen hebben met de beperkte grootte van het oliereservoir in de remhendel ? (en dan vooral bij racefietsen)
Er kan zo maar heel weinig olie zich verplaatsen om de zuigers met de blokken tegen de schijf te drukken, dus de blokken moeten al bijna tegen de schijf komen om remeffect te kunnen hebben.
Nee.
Lees mijn betoog nog eens en je kan concluderen dat de hydrauliek slechts een onderdeeltje is van waar het om gaat, namelijk de verhouding tussen hand "travel" en remblok"travel".
Bij hydrauliek is de verhouding van de diameters recht of omgekeerd evenredig met de krachten in het spel.
Je kan de diameters 100% vrij kiezen, kies je voor een grotere primaire cilinder en/of een kleinere werkcilinder en dus meer "travel" van de schoenen, dan lever je kracht in.
Voor veel kracht heb je een kleine primaire cilinder nodig....maar dan verplaats je de schoen weinig> kans op aanlopen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie