Grootste probleem bij schijfremmen is de beperkte clearance tussen schijf en brakepad. Dit zorgt snel voor aanlopen, zeker bij net weer en een vuil wegdek. Mijn technische kennis is zeer beperkt maar op dit forum zijn er genoeg die dit wel hebben.
Ik vraag me af waarom dit probleem door de fiets industrie niet wordt opgelost. Kun je niet door een iets grotere verplaatsing van olie vanuit de shifter het probleem oplossen? Ben benieuwd hoe iemand met wat meer verstand van hydrauliek hier naar kijkt.
Vergroten clearance brakepad/disc?
Shimano heeft dit geprobeerd met servowave zoals ze dat noemen. De eerst beweging van het remblokje gaat extra snel waardoor het geen probleem is als er iets meer clearance is. Daarna vertraagt de beweging voor voldoende controle. Ik vind het prima werken eigenlijk. Misschien dat het in de toekomst nog verbeterd wordt en er nog wat meer afstand mogelijk is. Het principe bestaat in ieder geval al wel. Bij echt veel zooi loopt het nog steeds iets aan, maar dat is bij velgremmen ook het geval als er rommel tussen de blokjes komt en je remmen strak staan afgesteld.
Bij veel zooi? Als de weg gewoon nat ligt beginnen de schijven op mijn gravelracer meteen lawaai te maken.
Het is voor mij duidelijk dat schijfremmen echt nog lang niet uitontwikkeld zijn. Het gewicht moet verder omlaag en het aanlopen moet minder worden. De mechanische hydraulische shifters zijn esthetisch nog niet op het niveau van de velgremversies.
Dit gezegd hebbende: het lijkt bij iedere nieuwe versie een stukje beter te worden.
Het is voor mij duidelijk dat schijfremmen echt nog lang niet uitontwikkeld zijn. Het gewicht moet verder omlaag en het aanlopen moet minder worden. De mechanische hydraulische shifters zijn esthetisch nog niet op het niveau van de velgremversies.
Dit gezegd hebbende: het lijkt bij iedere nieuwe versie een stukje beter te worden.
Op mijn eerste ATB (Giant NRS) zaten de eigen mph remmen. Die kon je met een knop op het stuur verder open of dicht zetten. Dat werkte prima, zeker tegenover de goedkopere systemen van destijds.
Later overgestapt naar Hope en nooit last van slepende remmen gehad. Ook op mijn ex MTB met Magura MT2 remmen nooit slepende remmen gehad. Goed schoonhouden van de zuigers en centreren was voor mij altijd de oplossing áls het eens voorkwam.
Later overgestapt naar Hope en nooit last van slepende remmen gehad. Ook op mijn ex MTB met Magura MT2 remmen nooit slepende remmen gehad. Goed schoonhouden van de zuigers en centreren was voor mij altijd de oplossing áls het eens voorkwam.
Dogma F
Hier ook idd. Zaterdag nog op mijn koersfiets met velgremmen gereden en nergens last van.havana schreef: ↑08 feb 2021 10:32 Bij veel zooi? Als de weg gewoon nat ligt beginnen de schijven op mijn gravelracer meteen lawaai te maken.
Het is voor mij duidelijk dat schijfremmen echt nog lang niet uitontwikkeld zijn. Het gewicht moet verder omlaag en het aanlopen moet minder worden. De mechanische hydraulische shifters zijn esthetisch nog niet op het niveau van de velgremversies.
Dit gezegd hebbende: het lijkt bij iedere nieuwe versie een stukje beter te worden.
Wat in mijn ervaring het best helpt is het heel exact afstellen van de positie van de remklauw.
Bij mij werkt het niet om boutjes los te draaien, rem in te knijpen, en boutjes vast te zetten. Sinds ik het op zicht doe (boutjes los, voorzichtig wrikken tot je aan beide kanten vd schijf evenveel speling ziet en weer vast zetten) heb ik veel minder bijgeluiden. Omdat remblokjes nooit helemaal gelijkmatig slijten zul je dit af en toe moeten herhalen.
Zorg dat de schijf kaarsrecht is. Een minieme slinger geeft al bijgeluiden bij een smerige weg.
De randjes van de remblokken "rond" schuren helpt, ik denk dat dit komt doordat er dan minder zooi aan de rand van de blokken kan blijven plakken.
Niet-gesinterde blokjes vind ik stiller dan de gesinterde versie.
Zolang ik niet op een echt smerige weg rij heb ik weinig bijgeluiden met bovenstaande checklist.
Bij mij werkt het niet om boutjes los te draaien, rem in te knijpen, en boutjes vast te zetten. Sinds ik het op zicht doe (boutjes los, voorzichtig wrikken tot je aan beide kanten vd schijf evenveel speling ziet en weer vast zetten) heb ik veel minder bijgeluiden. Omdat remblokjes nooit helemaal gelijkmatig slijten zul je dit af en toe moeten herhalen.
Zorg dat de schijf kaarsrecht is. Een minieme slinger geeft al bijgeluiden bij een smerige weg.
De randjes van de remblokken "rond" schuren helpt, ik denk dat dit komt doordat er dan minder zooi aan de rand van de blokken kan blijven plakken.
Niet-gesinterde blokjes vind ik stiller dan de gesinterde versie.
Zolang ik niet op een echt smerige weg rij heb ik weinig bijgeluiden met bovenstaande checklist.
Als ik mij niet vergis wordt het terugtrekken van de zuigers gedaan door het vervormen van de seals. Deze zijn vierkant, en vervormen elastisch iets wanneer je de zuiger naar buiten drukt. Wanneer de oliedruk wegvalt trekt deze elastische vervorming de zuiger weer terug, het rubber wil naar de niet vervormde conditie toe.
Hierop voortbordurend zou je zeggen: dikkere seals geeft meer slag, dus meer vrijheid bij terugtrekken. Maar zo gemakkelijk zal het wel niet zijn.
https://youtu.be/PE7yFJ8ldVc
Ik ga hier eens een principieel/technisch verhaaltje over proberen te vertellen.
Shimano heeft inderdaad een poging gedaan met "servowave", wat een soort variabele overbrenging is.
Zo'n systeem is heel gevoelig voor het aangrijpmoment van de remschoenen, zodat de modulatie en voorspelbaarheid van de remactie er niet bepaald op vooruit gaan, zit dat niet 100% goed dan blokkeert de rem voortijdig of er moet veel meer handkracht ingezet worden, beide ongewenst.
Lineair is veel betrouwbaarder.
Een eenvoudig remsysteem voor fietsen heeft altijd te maken met de volgende parameters:
Verplaatsing remhendel
Benodigde kracht op de schoen(en) om de gewenste remvertraging te krijgen
Verplaatsing remschoen(en) van ruststand naar vol aangrijpen.
Dit geldt voor alle gangbare remmen, of het nu velgremmen, schijfremmen,, hydraulisch of kabels zijn.
Het grote verschil (althans bij de fietsuitvoeringen) is dat een schijfrem pakweg 4 a 5 x zoveel kracht op de schoen(en) moet genereren als een velgrem omdat de diameter 4 a 5x kleiner is.
De verhouding tussen verplaatsing remhendel en remschoen moet voor dezelfde kracht op de schoen dus ook 4 a 5 x zo groot zijn.
De verplaatsing hendel heeft een grens, een menselijke hand kan maar iets van 5 tot pakweg 8 centimeter aan.
Bij een fiets met velgremmen en goed gerichte wielen kunnen de remblokken op 1,5 a 2 mm van de velg blijven, en daar zit het probleem met de tot nu toe gebruikte schijfremmen, de schoen moet op maximaal 0,5 mm van de schijf zitten om de overbrenging in staat te stellen de benodigde kracht op te brengen.
Met wijziging van de hoofdparameters valt er gewoon weinig tot niets te winnen.
Bij auto's speelde ooit iets dergelijks bij de overgang van trommel naar schijf en dat werd opgelost door de introductie van rembekrachtiging via het inlaatvacuum van de
motor, dat zit er bij fietsen nog niet echt in....
Ik denk zelf dat de schijfrem voor de racefiets de komende jaren verfijnd moet worden, zodat de schoen wat verder van de schijf "geparkeerd"kan worden, b.v. door andere frictiematerialen waardoor de kracht op de schoen gereduceerd kan worden en de schoen meer "travel" kan maken.
Voor de elektriekkwijlers denk ik aan elektrische rembekrachtiging via de DI2 accu, accu leeg> harder knijpen.
Met hydrauliek heeft het niets te maken, met een kabel heb je dezelfde problemen, het gaat om overbrenging en krachten.
Hoe een shifter of remhendel eruit ziet is ouwewijvengezeik, het moet gewoon zo goed mogelijk en probleemloos werken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Zou het ook niet te maken kunnen hebben met de beperkte grootte van het oliereservoir in de remhendel ? (en dan vooral bij racefietsen)
Er kan zo maar heel weinig olie zich verplaatsen om de zuigers met de blokken tegen de schijf te drukken, dus de blokken moeten al bijna tegen de schijf komen om remeffect te kunnen hebben.
Er kan zo maar heel weinig olie zich verplaatsen om de zuigers met de blokken tegen de schijf te drukken, dus de blokken moeten al bijna tegen de schijf komen om remeffect te kunnen hebben.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Of je de blokken er verder vanaf kan zetten hangtvan de stand af hoe ze nu staan.
Ik zet ze er zelf altijd extreem dicht op, dus iets dunners dan de schijf ertussen en knijpen.
Je kan de zuigers een keer helemaal terugduwen met het schroefje van het oliereservoir iets open.
Dat kan helpen. Bij sram temmen zit er wel een bitepoint op de grepen, dat doet wel iets, maar dan moet je wel de onluchtingsprocedure iets anders doen dan sram aangeeft.
Ik zet ze er zelf altijd extreem dicht op, dus iets dunners dan de schijf ertussen en knijpen.
Je kan de zuigers een keer helemaal terugduwen met het schroefje van het oliereservoir iets open.
Dat kan helpen. Bij sram temmen zit er wel een bitepoint op de grepen, dat doet wel iets, maar dan moet je wel de onluchtingsprocedure iets anders doen dan sram aangeeft.
Nee.dwangarbeider schreef: ↑08 feb 2021 21:03 Zou het ook niet te maken kunnen hebben met de beperkte grootte van het oliereservoir in de remhendel ? (en dan vooral bij racefietsen)
Er kan zo maar heel weinig olie zich verplaatsen om de zuigers met de blokken tegen de schijf te drukken, dus de blokken moeten al bijna tegen de schijf komen om remeffect te kunnen hebben.
Lees mijn betoog nog eens en je kan concluderen dat de hydrauliek slechts een onderdeeltje is van waar het om gaat, namelijk de verhouding tussen hand "travel" en remblok"travel".
Bij hydrauliek is de verhouding van de diameters recht of omgekeerd evenredig met de krachten in het spel.
Je kan de diameters 100% vrij kiezen, kies je voor een grotere primaire cilinder en/of een kleinere werkcilinder en dus meer "travel" van de schoenen, dan lever je kracht in.
Voor veel kracht heb je een kleine primaire cilinder nodig....maar dan verplaats je de schoen weinig> kans op aanlopen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig