Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vergroten clearance brakepad/disc?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 feb 2021 21:42

Chris Froome slaat de nagel op de kop... .



dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 08 feb 2021 21:59

Keezx schreef: 08 feb 2021 21:35
dwangarbeider schreef: 08 feb 2021 21:03 Zou het ook niet te maken kunnen hebben met de beperkte grootte van het oliereservoir in de remhendel ? (en dan vooral bij racefietsen)
Er kan zo maar heel weinig olie zich verplaatsen om de zuigers met de blokken tegen de schijf te drukken, dus de blokken moeten al bijna tegen de schijf komen om remeffect te kunnen hebben.
Nee.
Lees mijn betoog nog eens en je kan concluderen dat de hydrauliek slechts een onderdeeltje is van waar het om gaat, namelijk de verhouding tussen hand "travel" en remblok"travel".
Bij hydrauliek is de verhouding van de diameters recht of omgekeerd evenredig met de krachten in het spel.
Je kan de diameters 100% vrij kiezen, kies je voor een grotere primaire cilinder en/of een kleinere werkcilinder en dus meer "travel" van de schoenen, dan lever je kracht in.
Voor veel kracht heb je een kleine primaire cilinder nodig....maar dan verplaats je de schoen weinig> kans op aanlopen.
OK, da's duidelijk.
Dan gaan de Shimano jongens en hun concurrentie toch nog iets uit de trukendoos moeten halen om dit ooit op te lossen.
(iets als remblokken ter hoogte van de velg plaatsen ? ;) )

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 feb 2021 22:09

Ja, veel grotere remschijven/ringen gaan het probleem zeker oplossen.....maar geven weer andere problemen.

Ik heb in mijn betoogje overigens bewust de invloed van de gebruikte materialen en oppervlakten van blokjes/schoenen voor het gemak weggelaten, maar daar zit IMO dus de speelruimte voor de ontwerpers om van de minder gewenste eigenschappen van de huidige schijfremmen af te komen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 09 feb 2021 06:53

Keezx schreef: 08 feb 2021 20:27
Ik ga hier eens een principieel/technisch verhaaltje over proberen te vertellen.
Waardevolle bijdrage! De verwijzing naar rembekrachtiging bij auto's -met/zonder - vond ik persoonlijk overtuigend. IK heb jaren in een klassieker zonder gereden, die remde gewoon goed mits je hem een behoorlijke duw gaf.
De groeten

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 09 feb 2021 08:17

Toch even opmerken:
Bij mechanische schijfremmen is de ruimte tussen blokken en schijf wel in te stellen (zelfs L en R onafhankelijk van elkaar). Ik hou deze kier standaard wat ruimer en heb dus bijna nooit last van bijgeluiden door rommel in die kier of een aanlopende schijf. En evengoed remmen ze prima. Het kan dus wel. Nog een voordeel van (goede) mechanische schijfremmen ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 feb 2021 10:36

Dat is principieel met iedere rem mogelijk, het probleem daarmee is dat de dode slag heel snel onaanvaardbaar groot wordt.
Bij gangbare schijfremmen wordt de schoen bewust vrijwel aanliggend ontworpen, zodat bij rem inknijpen meteen actie volgt., met dus de bekende nadelen.
Wordt de schoen verder van de schijf "geparkeerd", wat IMO technisch niet bepaald moeilijk kan zijn, dan is er meer "travel" nodig met krachtverlies en dode slag.
Het zou best eens kunnen dat toekomstige generaties schijfremmen, specifiek voor racefietsen ontworpen gaan worden met meer dode slag....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 feb 2021 10:46

Waar voor sommige fabrikanten nog heel veel winst kan worden behaald is gebruikte materialen en bewerking van de schijven.

Ik ben het niet eens dat het nog zo erg moet worden doorontwikkeld. Een schijf bij een auto loopt vaak ook aan, probeer maar, alleen hoor je dat niet omdat je veel ander geluid heb en de schijven bij de meeste auto's gewoon glad zijn. Ga maar met ceramische remmen rijden met je raam open en die maken ook een verschrikkelijk geluid.

Hope heeft het echt prima voor elkaar, maar maakt helaas alleen complete mtb remmen, wel klauwen voor de race, maar die passen niet altijd en minimaal 160mm.

Een hope rem uit 2007 loopt gewoon nogsteeds niet aan en maakt geen geluid, behalve bij nat/vochtig, maar ook maar een aantal omwentelingen en niet de hele remweg.

Shimano gebruikt te zacht materiaal voor de schijven en voegt allemaal nutteloze vinnen toe wat de kans op geluid/piepen alleen maar erger maakt. Koeling is echt totaal geen issue bij race remmen.

Daarnaast is de bewerking van de schijf slecht gekozen waardoor deze veel sneller resoneert en dus piept.

Probleem met schijven in deze tijd (in de polder) op de weg is dat er gewoon geen tempratuur in komt en daardoor blijven ze vettig en remmen ze minder.

Stukje van Froome zitten wat rare dingen in, oververhitting, hoe krijg je dat op een racer in vredesnaam voor elkaar, zeker met zijn gewicht en kunde? Je velgremmen hadden allang aan gort geweest. Ik weet het wel, hij bedoelt geen oververhitting, hij bedoeld hitte waardoor de rem anders aan gaat voelen, ook dat heb je met een auto twee keer hard remmen en de meeste voelen ook anders aan, maar anders is niet verkeerd.

(vergis je er ook niet in wat een keer verkeerd sprayen doet met een disc! net even buiten met een briesje de kettingspray oid)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 feb 2021 11:02

wasbeer2006 schreef: 09 feb 2021 10:46 Waar voor sommige fabrikanten nog heel veel winst kan worden behaald is gebruikte materialen en bewerking van de schijven.

Dat denk ik dus ook.....

Ik ben het niet eens dat het nog zo erg moet worden doorontwikkeld. Een schijf bij een auto loopt vaak ook aan, probeer maar, alleen hoor je dat niet omdat je veel ander geluid heb en de schijven bij de meeste auto's gewoon glad zijn. Ga maar met ceramische remmen rijden met je raam open en die maken ook een verschrikkelijk geluid.

Bij auto's en motoren is lichtjes aanlopen en geluid geen enkel probleem inderdaad.
Bij fietsen wel en daarom moet er worden doorontwikkeld.


CUT

Shimano gebruikt te zacht materiaal voor de schijven en voegt allemaal nutteloze vinnen toe wat de kans op geluid/piepen alleen maar erger maakt. Koeling is echt totaal geen issue bij race remmen.

Bij afdalingen blijkt dat volgens sommige tests en berichten toch wel een potentieel probleem

Daarnaast is de bewerking van de schijf slecht gekozen waardoor deze veel sneller resoneert en dus piept.

Misschien, ik denk zelf dat het voornamelijk in de massa zit (resonantiefrequentie...)

Probleem met schijven in deze tijd (in de polder) op de weg is dat er gewoon geen tempratuur in komt en daardoor blijven ze vettig en remmen ze minder.

Blijven ze vettig? Hoe komen ze vettig...

Stukje van Froome zitten wat rare dingen in, oververhitting, hoe krijg je dat op een racer in vredesnaam voor elkaar, zeker met zijn gewicht en kunde? Je velgremmen hadden allang aan gort geweest. Ik weet het wel, hij bedoelt geen oververhitting, hij bedoeld hitte waardoor de rem anders aan gaat voelen, ook dat heb je met een auto twee keer hard remmen en de meeste voelen ook anders aan, maar anders is niet verkeerd.

Hmmm, ik heb het idee dattie hier wel uit ervaring spreekt, dus niet "his masters voice".....

(vergis je er ook niet in wat een keer verkeerd sprayen doet met een disc! net even buiten met een briesje de kettingspray oid)
NB, je hebt veel ervaring met schijfremmen en ik zo goed als niets (voorwiel van moeder's Ebike heeft een mechanische schijfrem), maar ik ben wel behoorlijk goed in het duiden van technische problemen en jij net iets minder , lijkt me.
Ik vind je betoog een hele nuttige aanvulling op deze discussie
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 feb 2021 11:12

Codalunga schreef: 09 feb 2021 06:53
Keezx schreef: 08 feb 2021 20:27
Ik ga hier eens een principieel/technisch verhaaltje over proberen te vertellen.
Waardevolle bijdrage! De verwijzing naar rembekrachtiging bij auto's -met/zonder - vond ik persoonlijk overtuigend. IK heb jaren in een klassieker zonder gereden, die remde gewoon goed mits je hem een behoorlijke duw gaf.

Wat ik nog vergat te vermelden is dat de trommelremmen zelfbekrachtigend waren met 2 oplopende schoenen , wat zonder bekrachtiging op zware auto's goed werkt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 feb 2021 11:47

Keezx schreef: 09 feb 2021 11:02 [
NB, je hebt veel ervaring met schijfremmen en ik zo goed als niets (voorwiel van moeder's Ebike heeft een mechanische schijfrem), maar ik ben wel behoorlijk goed in het duiden van technische problemen en jij net iets minder , lijkt me.
Ik vind je betoog een hele nuttige aanvulling op deze discussie
Eens ik heb vooral de ervaring en bijna geen theoretische kennis.
Wel delen ingelezen maar niet de theorie vanaf de bodem.

Maar het zijn zeker nuttige en leuke discussie's op deze manier met elkaar :like:

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4225
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 09 feb 2021 12:24

Als ik bovenstaande verhandelingen lees, roept dit bij mij de vraag op, of het wisselen van het merk van schijf (bijv. Shimano naar ...?) ook uit zou kunnen maken?

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 09 feb 2021 12:25

Moet dan niet gewoon de naaf en as anders gemaakt worden? Om meer stevigheid te creeren zodat het rond de schijf stabieler is. Ik zou namelijk niet weten waarom je bij sprinten met 1500-2000 watt "vervorming zou hebben rondom je remschijf.

Over clearance gesproken, waar moet je ophouden? als ik met met fiets over een weg rij waar net een akkerbouwer wat klei vanuit zijn akkers heeft gemorst, en dat komt bij de schijf, dan heb je aan 1 cm clearance nog te weinig. Ik vind het erg mee vallen de bijgeluiden van de remschijf. (ik ben wel iemand die van afstellen enzo houd, al heb ik met discs nog weinig ervaring). Heel soms heb ik ook bijgeluidje, dan even paar keer hardremmen en klaar. (misschien heb ik het mis, maar heb het idee als je hard remt de L / R clearance ook weer gelijker is)

Plaats reactie