Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Trapas, to grease or not to grease ...

Janjan
Forum-lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 20 jan 2021 23:22

Voor het monteren van een (shimano Ultegra hollowtech II) crankstel zie ik tal van filmpjes en instructies waarbij de trapas en de buitenkant van de lagers royaal met vet worden ingesmeerd.
Nu kan ik mij voorstellen dat een lichte (!) vetcoating wel goed is tegen roest, maar als smering heeft dat toch geen zin of zie ik iets over het hoofd? Is het juist wel goed om daar flink vet te smeren?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 jan 2021 00:06

Als er ergens een spleet met toegang tot de lagers zit, is het IMO niet onzinnig om daar wat taai vet op te smeren, voor de lagers zelf hoeft dat niet , die hebben zat smering af fabriek.
Vooral bij fietsen die in natte omstandigheden gebruikt en/of afgespoten worden.....
Bij de fietsen die ik 's zomers gebruik, doe ik zulke dingen niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

db87
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Heerenveen

db87 21 jan 2021 00:56

De BB cups zijn van plastic. De as van het crankstel hoort (nagenoeg) een vaste passing te maken met de cups. Dus puur naar deze twee delen gekeken zou ik eerder Loctite voor cilindrische bevestig gebruiken. En dan met name om eventueel piepen en kraken tegen te gaan.

De reden om intern in de trapas vet te gebruiken is om een extra beschermlaag te vormen tegen het regenwater. Want er kan doorgaans een klein beetje water inkomen via de zadelpen of via de interne kabel opening naar de voorderailleur. Vroeger waren de frames van metaal, het kon daar flink gaan roesten bij een oud frame of bij gebrek aan onderhoud. Dus ik vermoed dat daar de traditie voor flink smeren met vet vandaan komt. En de goedkope supermarkt fietsjes (hier op het forum hopelijk niemand ervaring mee) hebben zo slechte afdichtingen dat het vet overal blubber dik tegenaan gesmeerd is als bescherming. Dat is natuurlijk van een totaal andere orde dan een fiets met Ultegra ;)

Belangrijk is wel om een vet te gebruiken die kunststoffen niet aantast.

Mocht je een trapas hebben met draad (ipv pressfit) dan zou ik eerder Anti-Seize gebruiken op het draad dan vet omdat Anti-Seize het draad beter beschermt.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 21 jan 2021 08:12

db87 schreef: 21 jan 2021 00:56
Belangrijk is wel om een vet te gebruiken die kunststoffen niet aantast.
Hoe zit dat eigenlijk met dat Eurol Marine grease?
Ik kan behalve behalve dat het "geformuleerd met hoogwaardige geraffineerde basisoliën" is, nergens vinden waar dat spul nu precies uit bestaat

(eigenlijke vraag; hoe zit het "officieel" met dat spul en carbon? ;) )

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2021 08:18

RKN schreef: 21 jan 2021 08:12
db87 schreef: 21 jan 2021 00:56
Belangrijk is wel om een vet te gebruiken die kunststoffen niet aantast.
Hoe zit dat eigenlijk met dat Eurol Marine grease?
Ik kan behalve behalve dat het "geformuleerd met hoogwaardige geraffineerde basisoliën" is, nergens vinden waar dat spul nu precies uit bestaat

(eigenlijke vraag; hoe zit het "officieel" met dat spul en carbon? ;) )
Die vraag is onlangs in dit topic ook voorbij gekomen: viewtopic.php?f=12&t=94473

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 21 jan 2021 08:28

Dank.
(maar ik weet nog steeds niet wat er nu precies in dat spul zit ;) )

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2021 09:05

RKN schreef: 21 jan 2021 08:28 Dank.
(maar ik weet nog steeds niet wat er nu precies in dat spul zit ;) )
Als anderen hier het al jaren zonder problemen gebruiken in carbon frames zal het wel goed zijn toch. Anders moet je even een E-mail sturen naar Eurol. Als je antwoord hebt ben ik ook wel benieuwd naar wat er in zit. :like:

Edit: ik zag dat je via de site van Eurol heel gemakkelijk een vraag kunt stellen, dus dat gelijk maar gedaan. Zodra ik antwoord heb kom ik er op terug.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 21 jan 2021 09:24

NuitKor schreef: 21 jan 2021 09:05 Anders moet je even een E-mail sturen naar Eurol. Als je antwoord hebt ben ik ook wel benieuwd naar wat er in zit. :like:

Edit: ik zag dat je via de site van Eurol heel gemakkelijk een vraag kunt stellen, dus dat gelijk maar gedaan. Zodra ik antwoord heb kom ik er op terug.
Heb ik ook net gedaan ;) :lol:

Nou is "boot" ook nog wel eens epoxy + glasvezel, dus gut feeling is dat het wel compatibel moet zijn met composiet materialen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jan 2021 10:15

Hier zijn altijd heel veel meningen over.

Ik monteer de cups met montage pasta. Maar dik vet voldoet ook.
De as smeer is in met vet om roestvorming te voorkomen.
Bij de lagers wat meer zodat het vocht buiten houdt, overtollig vet wrijf ik weg

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2021 10:20

Ik ben net al gebeld door Eurol. Ze geven aan dat Marine Grease niet is gestest op ongelakt carbon, dus kunnen ook niet aangeven of het schadelijk zou zijn. Het lab verwacht het echter van niet. Ze willen de samenstelling niet prijsgeven.

De medewerker gaf aan dat dit product: https://www.oliehandel.nl/product/greas ... 02-s-90078
Eigenlijk beter is dan Marine Grease, omdat deze bij water veel beter blijft zitten. Die moet ook echt met een ontvetter worden verwijderd. Ook bij dit product geen garantie dat het schadelijk is bij ongelakt carbon.

Ik denk dat ik eerst maar gewoon Marine Grease blijf gebruiken en om de 6 maanden het even nakijk en nieuwe laag er op doe.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 jan 2021 10:36

Volgens mij is het vrij simpel toch, alles wat bewegen moet (lagers, assen, naven) smeer je vet op. Alles wat vast moet zitten smeer je in met carbon grip of anti-seize (zadelpen, pedalen, BSA schroefdraad etc).

Verder hoef je niet heel rigoureus te zijn, een beetje is vaak al voldoende. Ik doe dus altijd wel een beetje vet op de as en de binnenste ring van een lager, of die nou rechtstreeks gemonteerd is (BB30) of met een shim (DUB/GXP). Al mijn assen zien er na 10/20k nog als nieuw uit.

Wat je wilt voorkomen is dat het gaat coroderen (water buiten houden dus) of dat er sprake is van onderrotatie. In theorie mag de as vast zitten aan de binnenste ring, maar zodra je lager lichtelijk versleten is gaat deze dan toch slippen op de as waardoor die verslijt. In mijn beleving is het dan beter om die gewoon ook te smeren. Voor plastic shims geldt dat iets minder verwacht ik.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 jan 2021 10:46

Wat extra (taai/dik) vet aan de buitenkant van de lagers helpt ook om water buiten te houden, bij mijn cyclocrosser de manier om gewoon te kunnen schoonspuiten en toch een tijdje met lagers te doen. Vet blijft ook verrassend goed zitten als je er niet gericht met de hogedruk spuit op gaat spuiten, Voorkomt ook dat het water naar binnen trekt.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie