Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schade aan body

yellow1978
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 mei 2010 18:19

yellow1978 20 jan 2021 13:24

Hi,

Onlangs ergens een ouder wielsetje van iemand overgenomen, inclusief cassette. In eerste instantie voor de tacx. Nu blijken de naafjes (zero system / dt240?) wel erg fijn te lopen en lijkt het mij bij nader inzien ook wel een fijn klimsetje gezien het lichte gewicht.

Van de week constateerde ik echter dat de cassette niet geheel recht liep bij het fietsen. Ik heb dus de 10-speed cassette verwijderd voor onderzoek. Als ik de body meet is dat een 35mm met een 10-speed body. Desalniettemin was er alnog een spacer gemonteerd die je bij een 11 speed body / 10 speed cassette zou verwachten. Deze heb ik dus verwijderd en de cassette opnieuw gemonteerd. Omdat de slinger er nog steeds in bleek te zitten, nogmaals de cassette verwijderd. Hierbij constateerde ik dat de buitenste rand van de body flink beschadigd was zie foto. Ik kan mij voorstellen dat dit, bij het vastdraaien van de sluitring, de slinger creëert.
Ik heb dit niet eerder meegemaakt. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Of een idee van hoe dit is ontstaan?

Afbeelding
https://photos.app.goo.gl/NHX9o4LYqVJYuVCp9

En verder; het lijkt mij het moment om de body te gaan vervangen ;-) Kan ik hier een 11 speed cassette op monteren, of moet ik vasthouden aan de bestaande 10speed?
Specialized Tarmac Pro
Specialized Venge Pro

Chefske
Forum-lid
Berichten: 734
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 20 jan 2021 13:31

Edit: afgebroken rand niet gespot op mijn kleine telefoonschermpje, excuus
Laatst gewijzigd door Chefske op 20 jan 2021 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jan 2021 13:54

Ik zou even de leesbril erbij opzetten....

Dat zit niet lekker met die uitgebroken rand.....
Boddie van de naaf af en de rest er ook afslijpen zodat ie weer haaks wordt, een 10 speed cassette past er dan nog wel op vermoedelijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1154
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 20 jan 2021 14:09

Het ziet er wel kapot uit allemaal. Maar het is geen verbinding die moet kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Ook is het maar 1 kant op belast.

Vijl er langs en gaan, "kapotter" kan je het niet maken.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 jan 2021 16:48

Die gebroken rand doet je body de das om. Vervangen is een eitje van een cent, dus daar hoef je niet over te twijfelen. De bramen komen van het insplijpen van de tandwielen op de body. Dat kan geen kwaad. Ik heb erger gezien

yellow1978
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 mei 2010 18:19

yellow1978 20 jan 2021 21:32

bedankt voor de reacties. Het gaat inderdaad specifiek om de gebroken rand, dat had ik niet eerder meegemaakt. Een ingesleten body zeker wel ;-)
Ik ga de body vervangen, wel zo'n fijn idee als ik hiermee in de bergen wil fietsen. Wellicht een beetje een noob vraag, maar hoe krijg ik de eindkap eraf?
Specialized Tarmac Pro
Specialized Venge Pro

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jan 2021 21:36

Dat zou kunnen via:
-Gewoon eraf trekken
-inbus 2 mm ofzo aan zijkant lossen en trekken
-Inbus (2x) 5 in gat voor snelspanner steken en linksom draaien
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

yellow1978
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 mei 2010 18:19

yellow1978 20 jan 2021 21:57

Ik heb geprobeerd om er ervan af te trekken, maar dat leek niet de manier te zijn. Ik heb ook wel weinig grip op de kap en wil niet teveel forceren. Ik zal het morgen met een inbus proberen.
Bedoel je overigens met de 3de optie dat de kap erop gedraaid is?
Specialized Tarmac Pro
Specialized Venge Pro

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 20 jan 2021 22:30

Non-drive Side kan je er meestal met de hand afnemen.
Dan met een grote imbus door de as heen, van binnen uit de drive Side eraf tikken.

Je kan het ook doen met een snelspanner. Aan drive Side erin steken. Beetje scheef houden en van binnen uit de non drive Side eraf duwen.
Opgeven is geen optie!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jan 2021 22:46

yellow1978 schreef: 20 jan 2021 21:57 Ik heb geprobeerd om er ervan af te trekken, maar dat leek niet de manier te zijn. Ik heb ook wel weinig grip op de kap en wil niet teveel forceren. Ik zal het morgen met een inbus proberen.
Bedoel je overigens met de 3de optie dat de kap erop gedraaid is?
Dat komt voor , maar bij dit ding lijkt het me geklemd of vast met klein inbusje vanaf de zijkant.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

yellow1978
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 mei 2010 18:19

yellow1978 20 jan 2021 23:00

Ah thanks Keezx, ik heb morgen een leuk klusje :-)
Specialized Tarmac Pro
Specialized Venge Pro

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 jan 2021 13:58

De eindkap kun je er doorgaans met flinke kracht af trekken, maar als hij er lang opgezeten heeft, dan kan het zijn dat hij een beetje vastgerot is.

Plaats reactie