Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Willier Izoard lak scheurtjes bovenbuis

Aar
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2021 12:35

Aar 13 jan 2021 12:39

hallo,
tijdens het schoonmaken van mijn fiets kwam ik een scheurtjes in mij lak tegen in de bovenbuis die naar de zadelbuis loopt. nu vraag ik me af heeft iemand dit eerder gezien en wat iz de ervaring en zijn dit alleen lak scheurtjes en geen onderliggende Carbon schueren. ofterwel is het nog safe om mee te rijden.
Bijlagen
Willier Izord bovenbuis lak scheurtjes.jpg

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 jan 2021 13:30

Zeer waarschijnlijk lakscheurtjes, witte lak wordt altijd dikker aangezet mbt het dekken van de lak.
Na verloop van tijd komen daar dan scheurtjes in, daar waar de verschillende carbon buizen bij elkaar komen en er wat flex van het carbon verwacht wordt.

Aar
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2021 12:35

Aar 13 jan 2021 14:45

dank voor je snelle reactie en onderbouwing, hiermee kan ik dus nog wat mooie ritjes maken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 jan 2021 16:35

Hier ook in het bezit geweest van een witte carbon fiets en die lieten ook precies zulke scheurtjes zien. Fiets heeft zich jaren goed gehouden en is nooit wat mee gebeurd.

db87
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Grou

db87 13 jan 2021 16:47

Toch wel een zwak punt van die frames. Laat er goed naar kijken en ga er niet zomaar vanuit dat het een lakscheur is!

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 15 jan 2021 10:08

nergens voor nodig (nog nooit een frame op die plek zien breken), zie regelmatig witte frames en na een jaartje of 2 is de lak bij de meeste zo hard dat ze zonder uitzondering dit soort scheurtjes gaan vertonen. Geldt overigens voor lichte lakkleuren waar idd meer laagdikte nodig is, beging doorgaans bij de zwaarder belaste plekken (rond bracket, rond balfhoofdbuis en rond de zadelpen).

Is het frame minder dan een half jaar oud dan zou ik het zonder meer claimen bij de verkoper (die heeft ervoor gekozen om witte frame te leveren). na 6 maanden tot 2 jaar zou je een poging kunnen wagen (al zul je zelf aan moeten tonen dat het een scheur is en dat het de schuld van de producent is) oude dan dat en je bent afhankelijk van de coulance van de verkoper/producent en dat wordt voor zoiets meestal niets.

Plaats reactie